Mijn moeder verhuurt een aantal huizen. Het specifiek gebouw waar mijn vraag over gaat is een handelspand met bijhorend woonverblijf en garage. De garage staat iet of wat apart, nl. het gebouw waarin het handelspand en woonverblijf zich bevindt wordt gescheiden van de garage door een tuin van ongeveer een 15m in lengte. Op verzoek van de huurder hebben we recentelijk het dak van de garage laten vervangen. Nu heeft deze huurder ons opnieuw verzocht om bijkomende werkzaamheden te laten uitvoeren aangezien er openingen zijn langs waar regen binnen zou kunnen lekken. Hij vreest dat de kasten die hij daar gezet heeft na verloop van tijd zullen beschimmelen indien er niets gedaan wordt. Voor zover ik weet vervult de garage de basisfunctie nog altijd naar behoren, nl. het beschutten van auto's tegen weer en wind.
Al zeg ik het zelf, mijn ouders zijn altijd meer dan schappelijke verhuurders geweest en zijn nooit hun verplichtingen uit de weg gegaan. Daar komt nog eens bij dat de verhuurder niet aan zijn proefstuk toe is wat betreft klagen over vanalles en nog wat. We vermoeden dat er misschien een achterliggende bedoeling is, nl. het ons zo beu te maken dat we uiteindelijk het gebouw zouden verkopen (aan hen). Dit terzijde, proberen we altijd overeen te komen met onze huurders en te doen wat nodig is. Aan de andere kant zouden we ook niet graag willen dat er een loopje wordt genomen met onze goodwill, zeker als ons vermoeden waar blijkt te zijn. Ik heb informatie hieromtrent proberen op te zoeken, maar aangezien dit zo'n specifieke vraag is, heb ik nog niet veel succes gehad.
Nu is mijn vraag, aan welke voorwaarden moet een garage voldoen? Ik ga er van uit dat het niet dezelfde zullen zijn als een woonverblijf qua isolatie e.d. En in het verlengde daarvan, welke eisen kan een huurder stellen hieromtrent? Indien iemand mij hierover zou kunnen adviseren of alleszins in de goede richting kunnen sturen wat betreft lectuur zou het ten zeerste geapprecieerd worden.
Alvast bedankt!
Sneek