Bvba en huur woning voor prive gebruik

dedezinho
Topic Starter
Berichten: 33

Bvba en huur woning voor prive gebruik

#1 , 11 apr 2015 13:26

Beste, ik heb enkele vragen mbt een vennootschap en de huur van een woning voor prive gebruik.

Wij hebben enkele maanden geleden een bvba opgericht, waarvan mijn man en mijn vader beiden zaakvoerder zijn, er zijn geen werknemers. Mijn man verleent diensten mbt ict, mijn vader stelt onbezoldigd zijn kennis bedrijfsbeheer ter beschikking.

Wij (ik, mijn man en onze zoon) willen nu graag verhuizen en we zouden graag een woning huren. Iedereen (boekhouder, bank) spreekt erover dat wij een woning kunnen huren deels op de naam van het bedrijf. Het is dan een kwestie van inrichten van bureau etc (wat perfect mogelijk is want mijn man werkt soms van thuis uit) en dan een bepaald percentage van de huur door het bedrijf laten betalen ...

Goed, maar ... wij vragen ons vooral af of het niet mogelijk is om de woning volledig te laten huren door het bedrijf. Een woning die het bedrijf dus huurt voor zijn zaakvoeder (mijn man) voor privégebruik. De eigenaar sluit dus een contract af met de bvba en wij gaan erin wonen.
Is dit mogelijk? Welke gevolgen heeft dat voor de eigenaar (kan hij dit zomaar, wat moet hij in het contract zetten en heeft dat fiscale gevolgen voor hem?), en zijn eigenaars daartoe bereid?
Welke gevolgen heeft dit voor ons als gezin?

Erg bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#2 , 11 apr 2015 13:35

Verhuurder moet de toelating geven, er zullen fiscale gevolgen zijn voor hem.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

dedezinho
Topic Starter
Berichten: 33

#3 , 11 apr 2015 13:47

Dank, dat vermoedden we ook ...
Enig idee wat voor soort gevolgen dit zijn voor de eigenaar? Ik bedoel, zijn deze te overzien of begint men daar meestal niet aan omdat de gevolgen in zijn nadeel werken ofzo? Wat moet er in het contract dan staan (mbt die toestemming), en ws vraagt hij dan meer huur? Kortom, is dit iets wat moeilijk/nadelig kan zijn voor zowel ons als de eigenaar?

Reclame

denlowie
Berichten: 15940
Juridisch actief: Nee

#4 , 11 apr 2015 14:06

Het probleem is dat dit een handels huur word met alle voordelen en nadelen van dien.

Veel hoorders zullen dit niet toelaten omdat een zeer groot deel van de huur belast word.

Heb jullie daar voordeel bij ?

Je zult persoonlijk belast worden op voordelen in natura.

Ook het huurcontract zal er totaal anders uit zien, googelt maar even op handels huur.

Bij een faillissement sta je zeer snel op straat.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

dedezinho
Topic Starter
Berichten: 33

#5 , 11 apr 2015 14:29

Het voordeel voor ons zou zijn dat de huur volledig betaald wordt door de bvba en wij er in kunnen wonen. Het zogezegd 'gratis wonen', als een voordeel dat een vennootschap ter beschikking stelt aan zijn zaakvoerders. Hiermee kunnen wij ook hetgeen we onszelf maandelijks uitbetalen lager houden, en dus ook minder sociale lasten etc ...

Maar ja, ik ben dus idd op zoek naar eventuele nadelen, die er vast en zeker ook wel zijn. u zegt dat men ons persoonlijk kan belasten op dit voordel in natura, heeft u enig idee hoeveel juist en/of hoe dat berekend wordt en of dit uiteindelijk financieel voor ons aantrakkelijker zou dan dan bvb gewoon als prive persoon te huren maar een bepaald percentage van de woning door het bedrijf te laten huren?

Wordt dit dan echt handelshuur, ook als er (behalve het gedeelte administratie en af en toe van thuis uit op de computer werken.) geen handelsactiviteiten plaatsvinden? Of zijn dit handelsactiviteiten? Mijn man werkt in de ict, maar geen verkoop van materialen ofzo, hij programmeert software en gaat hiervoor naar bedrijven. Ja hij werkt wel eens van thuis, maar dat is beperkt tot administratie ed.

dedezinho
Topic Starter
Berichten: 33

#6 , 11 apr 2015 14:38

Even ter verduidelijking:

Handelshuur = het huren van een gebouw in hoofdzaak voor het uitoefenen van kleinhandel of van een ambacht door de huurder of onderhuurder, in direct contact met het publiek.

DUs, hoewel het huis wel gehuurd wordt door een bvba, het wordt niet gehuurd met als doel het te gebruiken voor het voeren van handel, het wordt gehuurd voor prive gebruik (voor de zaakvoerder). Dat is dan toch geen handelshuur of vergis ik mij?

denlowie
Berichten: 15940
Juridisch actief: Nee

#7 , 11 apr 2015 14:47

Even ter verduidelijking:


DUs, hoewel het huis wel gehuurd wordt door een bvba, het wordt niet gehuurd met als doel het te gebruiken voor het voeren van handel, het wordt gehuurd voor prive gebruik (voor de zaakvoerder). Dat is dan toch geen handelshuur of vergis ik mij?
Als het gehuurd word door de BVBA en in de onkosten gebracht word van de BVBA , dan is dit een handels huur.

Ook al woon je gratis dan zal de belastingen daar toch ook huur voor rekenen, voordelen in natura en daar betaal je ook belastingen en sociale bijdragen op.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#8 , 11 apr 2015 14:59

Het kan wel onder de gewone huurwet. Er gaan altijd voor en nadelen zijn.
Voor je zoiets doet, zou ik me heel goed laten inlichten door een deskundige.
http://www.bespaarbelastingen.be/algeme ... nghuurwet/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.moorestephens.be/latest-news ... Itemid=196" onclick="window.open(this.href);return false;
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

dedezinho
Topic Starter
Berichten: 33

#9 , 13 apr 2015 18:00

Belast worden op voordeel in natura komt volgen onze berekening nog steeds goedkoper uit dan zelf de huur betalen.

Als wij een deel van de huur willen inbrengen als kosten, en dus zelf een deel huur betalen maar de bvba ook een deel, of als we de volledige huur door de bvba laten betalen, moet het contract in beide gevallen één tussen een privé persoon (de eigenaar) en onze bvba? Of moet het contract in het eerste geval tussen twee prive personen zijn en dus niet op naam v onze bvba?

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#10 , 13 apr 2015 18:15

Denk dat er weinig verhuurders in u verhaal zullen meegaan. Of u zou 2 kleine appartementen moeten huren, gelijksvloers bvba en 1 of 2de verdiep prive.
De huur aan bvba zal altijd een stuk hoger zijn, daar verhuurder er hoger op belast word.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

j.demoor
Berichten: 10360

#11 , 14 apr 2015 16:15

“Art.1.§ 1. Deze afdeling is van toepassing op huurovereenkomsten betreffende een woning die de huurder, met uitdrukkelijke of stilzwijgende toestemming van de verhuurder, vanaf de ingenottreding tot zijn hoofdverblijfplaats bestemt...§ 2. Deze afdeling is niet van toepassing wanneer de overeenkomst op grond waarvan de woning aan de huurder wordt toegewezen, ondergeschikt is aan een hoofdovereenkomst, die betrekking heeft op de functie of de bedrijvigheid van de huurder...”(Woninghuurwet 20 februari 1991)

Jullie kunnen dus van uw vennootschap een woning huren indien en zo lang aan voornoemde voorwaarden voldaan is.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Franciscus
Berichten: 38771

#12 , 14 apr 2015 23:26

u zal in nog al wat steden wel vb afvalverwerking mogen betalen als firma en als privé personen (gezin)

Terug naar “Huren”