Verhuurder negeert opzeg, of heeft hij gelijk?

sloeberken

Re: Verhuurder negeert opzeg, of heeft hij gelijk?

#16 , 28 feb 2015 10:40

U antwoord de verhuurder vriendelijk aangetekend dat u bij raadpleging van het lokale registratiekantoor dd. 25/02 de bevestiging hebt gekregen dat het huurcontract nog steeds niet geregistreerd was. Dat u zich bijgevolg aan de u bij wet toegekende vastgelegde rechten zal houden en de opzeg zoals u hem hebt gegeven van toepassing blijft.
Dat u hem vriendelijk tevens wenst te wijzen op de diverse rechtszaken waarin een laattijdige registratie enige dagen voor de officiële kennisname wordt wordt beschouwd en veroordeeld als laakbaar geldgewin.
Dat u zich bijgevolg houdt aan het initiële schrijven en desnoods deze zaak voor het lokale vredegerecht zal brengen op kosten van de verliezende partij.

Met vriendelijke groeten uiteraard.
Zou het zo doen, is wijze raad. Raadzaam dit zowel aangetekend als met gewone post, en beiden naar elkaar verwijzen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Dennisp
Topic Starter

#17 , 04 mar 2015 19:03

Hey allen,

Na het even te laten rusten heb ik besloten het volgende antwoord te geven. Is dit aanvaardbaar?

Bij raadpleging van het lokale registratiekantoor op 11/02 en 15/02 heb ik de bevestiging gekregen dat het huurcontract nog niet geregistreerd is. Bijgevolg zal ik me houden aan de mij bij wet toegekende vastgelegde rechten en zal de opzeg zoals ik heb gegeven van toepassing blijven.

Graag zou ik u willen wijzen op de diverse rechtzaken waarin een laattijdige registratie enige dagen voor de officiële kennisname wordt beschouwd en veroordeeld als laakbaar geldgewin.

Bijgevolg houd ik me aan het initiële schrijven.

Ik wil benadrukken dat ik steeds open sta voor een constructief gesprek om de overgang zo vlot mogelijk te laten verlopen.

Bedankt allen op dit forum (met in het speciaal Sloeberken en Vandebos)!

Vandebos

#18 , 04 mar 2015 19:12

Afsluiten met 'Enkel voor goede orde en om kennisname te garanderen wordt dit schrijven u zowel aangetekend als per gewone post bezorgd.'

Reclame

Dennisp
Topic Starter

#19 , 04 mar 2015 22:46

Beste Vandebos,

Da's gebeurd. Ik vroeg me af of er werkelijk dergelijke zaken zijn geweest waar registratie enkele dagen voor opzeg aanzien wordt als laakbaar geldgewin en ik deze ergens publiekelijk kan bekijken. Ik wil natuurlijk vermijden dat ik zaken zeg die niet waar zijn.

mvg

Vandebos

#20 , 05 mar 2015 09:49

Ik heb momenteel geen toegang tot jurisquare, een databank waarin alle gepubliceerde vonnissen worden opgenomen, maar ik kan u verzekeren dat deze vonnissen er zijn. Deze houding van de rechtbanken is gegroeid vanuit de overtuiging dat het niet kan dat een verhuurder zijn huurcontract niet registreert en bijgevolg (hetgeen nog steeds toekomstmuziek is aangezien het de overheid aan de nodige kruisverbindingen en IT ontbreekt) zijn inkomsten onttrekt aan de controle van de overheid en tegelijkertijd de registratie wel zou uitvoeren op het punt dat dit voor hem enkel voordelen oplevert...

Je dient dit wel realistisch te interpreteren, indien de verhuurder het contract laattijdig doch maanden voor een opzeg heeft laten registreren zal je als huurder gehouden zijn aan de opzegregels van een geregistreerd huurcontract. Indien de verhuurder echter na jaren slechts enige dagen voor het betekenen van de opzeg plots tot registratie overgaat zal hij een verduiveld goede uitleg nodig hebben om zich te rechtvaardigen.

KJ86

#21 , 05 mar 2015 11:00

Heb je het bewijs al mogen inkijken van de registratie? Is het contract nu geregistreerd of niet en op welke datum?
Als het contract geregistreerd is voor de opzeg, zou ik toch voorzichtig zijn en niet alle bruggen opblazen.
Hetgeen dat vandebos zegt klinkt plausibel, maar het blijft een onzekere procedure. De rechter kan evengoed de wetgeving strikt toepassen. Het contract moet immers niet binnen de 2 maanden geregistreerd worden om de burgerlijke sanctie van opzeggen zonder vergoeding te ontlopen. Het moet enkel volgens de wetgever voor de opzeg geregistreerd zijn.

http://minfin.fgov.be/portail2/nl/e-ser ... /faq.htm#E

sloeberken

#22 , 05 mar 2015 12:01

De huurovereenkomsten dienen verplicht geregistreerd te worden
- Vanaf 1 januari 2007 dient elke huurovereenkomst die onder de woninghuurwet valt verplicht door de verhuurder geregistreerd te worden en dit binnen de 2 maanden na ondertekening daarvan. De registratie is kosteloos. - De contracten die vóór 1 januari 2007 werden afgesloten moeten vóór 1/07/07 geregistreerd worden. Na 30 juni 2007 dient er een boete van 25 e betaald te worden.
Wat indien niet geregistreerd werd?
Afgezien van de voormelde boete te betalen door de verhuurder, kan elke huurder bij een huurovereenkomst afgesloten voor meer dan 3 jaar, het contract beëindigen zonder opzegtermijn.
Registratie is voor de huurder belangrijk omdat ingeval van verkoop van het onroerend goed door de eigenaar, de nieuwe eigenaar bij registratie van de huurovereenkomst de huurder niet kan uitzetten.

Bron: http://www.habitos.be/nl/kopen-huren/ni ... ngen-1774/" onclick="window.open(this.href);return false;
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Huren”