Beste,
Ik weet dat de clausule die het houden van huisdieren uitdrukkelijk verbied volledig onwettig is.
De huisbaas wist dat ik een hond en een kat had, daarom huurde ik ook een appartement met een grote tuin. Een jaar lang heb ik geen problemen, tot er enkele maanden 2 appartementen verhuurd werden aan -niet onbelangrijk- moslims (die van hun geloof uit een hond een onrein dier vinden, en een panische angst voor hebben). Dus de nieuwe huurders sturen constant klachten naar de huisbaas dat het zou stinken. En dat de hond behoefte doet in de tuin (die ik huur) en men ruikt daar niets van. Ik laat mijn hond wel ergens anders plassen, omdat dit wel ruikt) Ik kreeg dus een brief dat mijn hond weg moest omdat de geurhinder de hoofdreden was van de nieuwe huurders hun opzeg. Maar ik weet dat die appartementen te klein zijn om met 4 man te leven. (telkens een koppel met 2 kinderen). En 1 van de koppels heeft een probleem mee dat hij niet voor mijn gehuurde garage mag parkeren. En beiden hebben echte panische angst, ze roepen en tieren wanneer een kleine naar de hond toe loopt...
In zijn aangetekende brief schreef de verhuurder niets van een verplichte verlaten van de woonst... Dus geen opzegtermijn? Schreef alleen dat mijn hond weg moest of er zou gerechtelijke stappen worden ondernomen (vind ik dus pure intimidatie). Maar in een eerdere email schreef hij wel dat ik een andere woonst moest zoeken of de hond te verwijderen...
Dus:
- hoe lang is de opzegtermijn?
- contract was voor 3 jaar en woon er nu ±16 maanden?
- wat met mijn huurwaarborg? (3 maanden)
- met mijn verfraaiingskosten? Heel het appartement heeft een nieuwe vloer en is opnieuw geschilderd? En de verhuiskosten (vrachtwagen, ladderlift, verhuizers, e.a.)?