Huisdieren - geurhinder - intimidatie - verbreking contract

Glen
Topic Starter

Huisdieren - geurhinder - intimidatie - verbreking contract

#1 , 14 mei 2008 18:18

Beste,

Ik weet dat de clausule die het houden van huisdieren uitdrukkelijk verbied volledig onwettig is.

De huisbaas wist dat ik een hond en een kat had, daarom huurde ik ook een appartement met een grote tuin. Een jaar lang heb ik geen problemen, tot er enkele maanden 2 appartementen verhuurd werden aan -niet onbelangrijk- moslims (die van hun geloof uit een hond een onrein dier vinden, en een panische angst voor hebben). Dus de nieuwe huurders sturen constant klachten naar de huisbaas dat het zou stinken. En dat de hond behoefte doet in de tuin (die ik huur) en men ruikt daar niets van. Ik laat mijn hond wel ergens anders plassen, omdat dit wel ruikt) Ik kreeg dus een brief dat mijn hond weg moest omdat de geurhinder de hoofdreden was van de nieuwe huurders hun opzeg. Maar ik weet dat die appartementen te klein zijn om met 4 man te leven. (telkens een koppel met 2 kinderen). En 1 van de koppels heeft een probleem mee dat hij niet voor mijn gehuurde garage mag parkeren. En beiden hebben echte panische angst, ze roepen en tieren wanneer een kleine naar de hond toe loopt...

In zijn aangetekende brief schreef de verhuurder niets van een verplichte verlaten van de woonst... Dus geen opzegtermijn? Schreef alleen dat mijn hond weg moest of er zou gerechtelijke stappen worden ondernomen (vind ik dus pure intimidatie). Maar in een eerdere email schreef hij wel dat ik een andere woonst moest zoeken of de hond te verwijderen...

Dus:
- hoe lang is de opzegtermijn?
- contract was voor 3 jaar en woon er nu ±16 maanden?
- wat met mijn huurwaarborg? (3 maanden)
- met mijn verfraaiingskosten? Heel het appartement heeft een nieuwe vloer en is opnieuw geschilderd? En de verhuiskosten (vrachtwagen, ladderlift, verhuizers, e.a.)?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
dropke

#2 , 14 mei 2008 20:28

zit hier met net hetzelfde probleem, een heel jaar geen problemen en nu ineens wel..wel volgens hen problemen over speelgoed en dergelijke...
naar gerecht voor minnelijke schikking, rot rechter die zegt dat de hond wegmoet.
geen schikking..boem wa nu..
dus ben benieuwd wat antwoord je zal krijgen..

JohnD

#3 , 14 mei 2008 21:32

Beste,

Ik weet dat de clausule die het houden van huisdieren uitdrukkelijk verbied volledig onwettig is.

De huisbaas wist dat ik een hond en een kat had, daarom huurde ik ook een appartement met een grote tuin. Een jaar lang heb ik geen problemen, tot er enkele maanden 2 appartementen verhuurd werden aan -niet onbelangrijk- moslims (die van hun geloof uit een hond een onrein dier vinden, en een panische angst voor hebben). Dus de nieuwe huurders sturen constant klachten naar de huisbaas dat het zou stinken. En dat de hond behoefte doet in de tuin (die ik huur) en men ruikt daar niets van. Ik laat mijn hond wel ergens anders plassen, omdat dit wel ruikt) Ik kreeg dus een brief dat mijn hond weg moest omdat de geurhinder de hoofdreden was van de nieuwe huurders hun opzeg. Maar ik weet dat die appartementen te klein zijn om met 4 man te leven. (telkens een koppel met 2 kinderen). En 1 van de koppels heeft een probleem mee dat hij niet voor mijn gehuurde garage mag parkeren. En beiden hebben echte panische angst, ze roepen en tieren wanneer een kleine naar de hond toe loopt...

In zijn aangetekende brief schreef de verhuurder niets van een verplichte verlaten van de woonst... Dus geen opzegtermijn? Schreef alleen dat mijn hond weg moest of er zou gerechtelijke stappen worden ondernomen (vind ik dus pure intimidatie). Maar in een eerdere email schreef hij wel dat ik een andere woonst moest zoeken of de hond te verwijderen...

Dus:
- hoe lang is de opzegtermijn?
- contract was voor 3 jaar en woon er nu ±16 maanden?
- wat met mijn huurwaarborg? (3 maanden)
- met mijn verfraaiingskosten? Heel het appartement heeft een nieuwe vloer en is opnieuw geschilderd? En de verhuiskosten (vrachtwagen, ladderlift, verhuizers, e.a.)?
Hij kan U niet opzeggen tenzij tegen het einde van het derde jaar indien het een contract met vaste duur van 3j. is dat sowieso een einde neemt na 3 j. Zegt hij U dan niet op veranderd het in een 3-9. Is het aanvankelijk een 3-9 contract kan hij U opzeggen mits een vooropzeg van 6m en een vergoeding van 3, 2 of 1m. huur alnaargelang de opzeg in het 1e, 2e of 3e jaar gebeurdi. In uw specifiek geval moet ge wel opletten. Er zijn gevallen bekend van zware intimidatie van moslims om huurders buiten te krijgen. Zoals U nu zelf hebt vastgesteld is een leugen meer of minder geen enkel probleem. Maar indien ik het goed begrijp is uw verhuurder geen moslim.
Het is trouwens steeds hetzelfde liedje en een heen en weer onbegrip aan beide kanten; onterecht of niet daar ga ik nu niet over oordelen, maar hoeveel mensen klagen er niet over moslims die tijdens de offerfeesten een schaap of zo in huis nemen om op een rituele wijze te slachten. Of het ongebreideld vrij laten doen en gaan van hun grote aantallen kinderen.

Reclame

JohnD

#4 , 14 mei 2008 21:40

zit hier met net hetzelfde probleem, een heel jaar geen problemen en nu ineens wel..wel volgens hen problemen over speelgoed en dergelijke...
naar gerecht voor minnelijke schikking, rot rechter die zegt dat de hond wegmoet.
geen schikking..boem wa nu..
dus ben benieuwd wat antwoord je zal krijgen..
Ge had misschien best een advocaat genomen. Indien het niet te laat is kan je natuurlijk nog in beroep gaan. Het is natuurlijk een spijtige zaak dat de ene rechter in een identiek gelijkaardig geval een andere beslissing neemt. Volgens mij heb je de pech gehad dat je botste op een vrederechter die zelf eigenaar is en dus gegarandeerd geen dieren wil in de woningen die hij verhuurt.
Ik zou in beroep gaan tegen de beslissing. Het blijft tenslotte een minnelijke schikking waar jij in het geheel geen genoegen mee hoeft te nemen.

Glen
Topic Starter

#5 , 14 mei 2008 22:36

Hij kan U niet opzeggen tenzij tegen het einde van het derde jaar indien het een contract met vaste duur van 3j. is dat sowieso een einde neemt na 3 j. Zegt hij U dan niet op veranderd het in een 3-9. Is het aanvankelijk een 3-9 contract kan hij U opzeggen mits een vooropzeg van 6m en een vergoeding van 3, 2 of 1m. huur alnaargelang de opzeg in het 1e, 2e of 3e jaar gebeurdi. In uw specifiek geval moet ge wel opletten. Er zijn gevallen bekend van zware intimidatie van moslims om huurders buiten te krijgen. Zoals U nu zelf hebt vastgesteld is een leugen meer of minder geen enkel probleem. Maar indien ik het goed begrijp is uw verhuurder geen moslim.
Het is trouwens steeds hetzelfde liedje en een heen en weer onbegrip aan beide kanten; onterecht of niet daar ga ik nu niet over oordelen, maar hoeveel mensen klagen er niet over moslims die tijdens de offerfeesten een schaap of zo in huis nemen om op een rituele wijze te slachten. Of het ongebreideld vrij laten doen en gaan van hun grote aantallen kinderen.
Het is een contract van 3 jaar vast. Eerst en vooral ik ben pro-multiculturaliteit, mijn ex was zelfs een Noord-afrikaanse. En ik stoor me niet aan offerfeesten enz. Ik klaag nooit over mijn buren hun kinderwagens, kinderfietsen, skateboards, rollerskates, voetballen die de doorgang van de gemeenschappelijk hal belemmert... Maar spijtig genoeg zijn juist die anderen die niet verdraagzaam zijn. En de verhuurder is inderdaad een niet-moslim.

Door wie kan ik laten "officieel" vaststellen dat er geen geurhinder is? En kan ik dan met dat bewijs, zeggen het om pure intimidatie gaat. En zo schadevergoeding vragen?

JohnD

#6 , 15 mei 2008 00:58

In dit stadium hoef jij in het geheel niets te doen.
Naar het schijnt kan je geur hinder laten vaststellen, dat is echter betwistbaar en niet zo eenvoudig. Immers de ene mens is al reukgevoeliger dan de andere.

Vind de verhuurder zelf dat er geurhinder is ? Hij kan U in elk geval geen opzeg geven, geurhinder of niet. Ik zou me gewoon niet laten intimideren. Doet hij verder lastig dien dan gewoon een klacht in bij de politie, dan heb je tenminste een bewijs. Indien hij naar de vrederechter stapt kan je argumenteren dat je je hond al 16m hebt en dat het nu wat laat is vanwege de eigenaar om hierover te klagen. Hij heeft het als het ware stilzwijgend toegelaten. Staat er dan verder niets i/h in het contract vermeld dat dieren niet toegelaten zijn, heeft hij al helemaal geen poot om op te staan.
Een hond en een kat kan misschien wel een heel klein beetje reukoverlast geven in uw eigen appartement maar toch niet binnen in het appartement van iemand anders, want ik vind dat die reukhinder wel binnen in het appartement van een andere bewoner dient getoetst te worden. Een klein beetje reukhinder buiten van een hond lijkt me extreem ver gezocht.
Het is dus volgens mij een pure uitvlucht. Als die moslims zijn gaan verhuizen zijn is dat hun keuze, en als die schrik hebben van een hond is dat omdat het vanaf hun geboorte erin gehamerd word dat het een onrein dier is.
LOL, moest ik in uw geval zijn, ik zou gewoon een lief klein biggetje in huis nemen.
Afbeelding

Glen
Topic Starter

#7 , 15 mei 2008 09:17

:lol: wel goeie foto.

Het is een standaard contract, dus er staat wel iets degelijks in van verbod op dieren. Ik vroeg nog bij de ondertekening waarom staat dat, ik dan zo naïef om te geloven dat "dit standaard was"... Maar uiteindelijk is deze toch niet rechtsgeldig...

JohnD

#8 , 15 mei 2008 12:55

Wel ja niet rechtsgeldig, het hangt een beetje van de interpretatie van de vrederechter af.
Bovendien vind ik de termijn van 16m. dat het oogluikend toegelaten werd toch een sterk argument om tegen de verhuurder te zeggen (mondeling dan) dat hij geen poot heeft om op te staan en dat hij U maar had moeten weigeren als nieuwe huurder voor het ondertekenen van het contract.

Hier de link naar een discussie over hetzelfde

http://www.juridischforum.be/forum/view ... ght=#34775

u342707

#9 , 20 mei 2008 16:51

AUB BESPAAR ONS DAT PRO MULTI_CULTURE GEDOE
HOU GODSDIENST RAS EN KLEUR BUITEN DEZE FOUM
DANK U :x

Terug naar “Huren”