huuropzegbeeindiging op datum opzeg of datum verlaten pand?

anne111
Topic Starter

huuropzegbeeindiging op datum opzeg of datum verlaten pand?

#1 , 18 mei 2008 20:39

Hallo ,

in mijn huurcontract (3 jaar geregistreerd sinds juli 2006) staat : "ook de huurder kan de overeenkomst beëindigen op eender welk tijdstip, mits een opzegging van drie maanden ; indien hij evenwel de overeenkomst beëindigt gedurende de eerste driejarige periode, is hij aan de verhuurder een vergoeding verschuldigd van drie, twee of 1 maand huur, NAARGELANG DE HUUROVEREENKOMST DOOR DEZE OPZEGGING beëindigd wordt tijdens het eerste, tweede of derde jaar."

De vraag is: de opzeg zou nu in juni 2008 gebeuren nl in het tweede jaar, maar ik zou het pand pas in september 2008 (3 maanden na opzeg) verlaten (in het derde jaar dus). Moet ik nu 1 of 2 maanden vergoeding betalen? M.a.w. slaat de beËINDIGING VAN DE OVEREENKOMST OP DE DATUM VAN OPZEG OF OP DIE VAN HET VERLATEN VAN HET PAND?

Met dank voor uw hulp,

Thomas

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 20 mei 2008 13:32

“Art.3.§ 5. De huurder kan de huurovereenkomst op ieder tijdstip beëindigen met inachtneming van een opzeggingstermijn van drie maanden.Indien de huurder de huurovereenkomst evenwel beëindigt tijdens de eerste driejarige periode, heeft de verhuurder recht op een vergoeding. Die vergoeding is gelijk aan drie maanden, twee maanden of één maand huur naargelang de huurovereenkomst een einde neemt gedurende het eerste, het tweede of het derde jaar...”(Woninghuurwet 20 februari 1991).

Voornoemde bepaling geldt evenwel niet voor woninghuurcontracten van hoogstens 3 jaar,krachtens art.3,§6 Woninghuurwet.

Ga volledigheidshalve naar (Belgische wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be/.Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts.Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten.

Reclame

Terug naar “Huren”