App verhuurd aan gezin met drie personen, wellicht meer,....

smart
Topic Starter

App verhuurd aan gezin met drie personen, wellicht meer,....

#1 , 17 jan 2015 13:31

Appartement is verhuurd aan gezin met kindje. We hebben vermoeden dat nog twee dames inwonen. Hoe daarmee opgaan? In geen geval akkoord.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 17 jan 2015 13:43

Indien er volgens het bewoonbaarheidscriterium 5 personen in die flat mogen wonen, kan je daar niets aan doen. Een huurder is volledig vrij in de samenstelling van zijn gezin.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 17 jan 2015 16:39

U kan altijd bij gemeente een woningonderzoek vragen en ook eens langsgaan bij kwartierinspecteur - di moet het onderzoek in feite uitvoeren maar opdracht komt van gemeente.

Reclame

virgona

#4 , 16 feb 2015 17:03

Beste Vandebos,wat bedoelt u met"bewoonbaarheidscriterium"? Als een huurcontract wordt afgesloten met 1pers en dit staat zo duidelijk gestipuleerd in het contr kan het toch niet de bedoeling zijn dat er daarna 2 of meer pers gaan wonen. Zeker wanneer de verhuurder de alg onkost (o.a.water,electr) forfaitair aanrekent, gebaseerd op 1pers. Ik denk ook aan de inlichtingenfiche die de potentiële huurder invult bij de 1e bezichtiging,als hij/zij daar onder rubriek "samenstelling gezin": 1pers invult kan dit toch gelden als bewijs.

roharro
Juridisch actief: Ja

#5 , 16 feb 2015 17:07

Beste Vandebos,wat bedoelt u met"bewoonbaarheidscriterium"? Als een huurcontract wordt afgesloten met 1pers en dit staat zo duidelijk gestipuleerd in het contr kan het toch niet de bedoeling zijn dat er daarna 2 of meer pers gaan wonen. Zeker wanneer de verhuurder de alg onkost (o.a.water,electr) forfaitair aanrekent, gebaseerd op 1pers. Ik denk ook aan de inlichtingenfiche die de potentiële huurder invult bij de 1e bezichtiging,als hij/zij daar onder rubriek "samenstelling gezin": 1pers invult kan dit toch gelden als bewijs.
Niet relevant want in tegenstrijd met de wettelijke bepalingen.
Huurder mag bijkomende personen laten inwonen, tenzij het de capaciteit van de woning zou overschrijden.
De fiche(s) waarnaar u verwijst hebben geen wettelijke waarde.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

bambipower

#6 , 16 feb 2015 17:08

hoe groot is het appartement? Hoeveel kamers?

sloeberken

#7 , 16 feb 2015 17:35

Op de gemeente vragen, hoeveel personen er ingeschreven zijn.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

virgona

#8 , 17 feb 2015 11:48

virgona schreef:

Niet relevant want in tegenstrijd met de wettelijke bepalingen.
Huurder mag bijkomende personen laten inwonen, tenzij het de capaciteit van de woning zou overschrijden.
De fiche(s) waarnaar u verwijst hebben geen wettelijke waarde.

"Tenzij....zou overschrijden" hoe/door wie wordt dit bepaald? Woonoppervlakte, aantal kamers,aantal bedden?

Vandebos

#9 , 17 feb 2015 11:59

Het Vlaamse Gewest bepaalt dit aan de hand van 2 factoren:

- het totaal aan m² bewoonbare oppervlakte in het pand
- het aantal leefruimtes in het pand met een oppervlakte van meer dan 4m² aan een plafondhoogte van meer dan 2.2m.

Beiden krijgen een aparte score uitgedrukt in max. aantal personen. De laagste wordt weerhouden.

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#10 , 17 feb 2015 13:23

Puur uit interesse: kan die exacte berekening / formule ergens online geraadpleegd worden? Ik vind ze niet zo meteen terug, maar zou het eens willen berekenen voor mijn huidige woning en ons vorige huurhuis...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

bambipower

#11 , 17 feb 2015 13:33

https://onedrive.live.com/view.aspx?res ... pp=WordPdf" onclick="window.open(this.href);return false;

pagina 136

Terug naar “Huren”