noodwonig en sociale situatie

ganapathi tantre
Topic Starter
Berichten: 453

noodwonig en sociale situatie

#1 , 31 jan 2015 22:48

In de titel zit al een beetje verborgen waarom ik zelf de vraag stel voor de persoon in kwestie. Internet, tv en dergelijke zaken zijn niet zo maar algemeen voor sommigen hoewel wij veelal denken dat dit wel zo is, vandaar.

De vraag is volgende: kennis krijgt bericht dat vanaf volgende maand zijn "recht " op een sociale noodwoning abrupt word ontzegt. Tussen dit en komende zes mnd moet betrokkene de woning verlaten en zijn geluk maar beproeven op de veel duurdere privemarkt. Argument van betrokken dienst stelt dat ze de woning nodig hebben terwijl in de zelfde wijk minstens drie woningen leeg staan. De betrokken diens heeft nog nooit een voorstel gedaan voor een andere woning ook niet via de lijst waarop persoon staat ingeschreven bij de sociale woningmaatschappij. Betrokkene is nog steeds ook niet verschoont van of voor zijn persoonlijk faillissement en leeft daaromtrent dus al jaren in grote onzekerheid. Curator kan ieder moment terug aan de deur staan. Betrokkene heeft nu wel een vaste betrekking maar "vast" is in deze tijden zeer rekbaar begrip.

Wat zijn de rechten van betrokkene om deze beslissing aan te vechten ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#2 , 31 jan 2015 23:59

Een noodwoning, de naam zegt het zelf. Deze zijn zeer beperkt in de tijd, en worden meestal maar voor 4 maand ter beschikking gesteld.
Is de bedoeling dat betrokkenen zo snel mogelijk een woning of studio zelf huurt. Een faillissement is geen rede om voorrang te krijgen voor een sociale woning.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

ganapathi tantre
Topic Starter
Berichten: 453

#3 , 01 feb 2015 12:25

Er werd niet gevraagd of gefailleerde bewoner daardoor meer recht had op dan een ander dus dat is even naast de kwestie
Vraag is of door zijn situatie en de langdurigheid van het reeds toegestane verblijf (meer dan 2 jaar) er geen bepaalde rechten zijn verworven
Een gefaillieerde zomaar terug de privemarkt opduwen lijkt mij niet direct echt hulpverlenend als je alles bij elkaar neemt
en "de noodwoning" niet meer volledig van toepassing is + feit dat de betrokken organisatie niet echt kan weerleggen dat ze de woning nodig heeft gezien de leegstand van andere woningen in dezelfde straat. Woningen zijn wel bewoonbaar staan gewoon leeg
Uiteraard mijn excuses dat ik die termijn in mijn eerste post niet vermelde. Een gefaillieerde zomaar terug de privemarkt opduwen lijkt mij niet direct echt hulpverlenend als je alles bij elkaar neemt. Ik vermoed dat het niet de bedoeling is of kan zijn dat de betrokkene binnen een jaar of zo terug aan de bel moet komen trekken vanwege opnieuw een problematiek van te dure huisvesting.

Reclame

bambipower
Berichten: 1034

#4 , 01 feb 2015 12:36

lijkt me niet echt uw taak om te beslissen dat er genoeg hulpwoningen zijn. Enja, soms staan er leeg, voor noodgevallen.... hoeveel dat er moeten zijn, beslissen wij niet.

Zoals reeds gezegd : noodwoningen zijn voor korte tijd. Hij mag al blij zijn, dat het zo lang heeft mogen duren.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#5 , 01 feb 2015 13:01

Er werd niet gevraagd of gefailleerde bewoner daardoor meer recht had op dan een ander dus dat is even naast de kwestie
Vraag is of door zijn situatie en de langdurigheid van het reeds toegestane verblijf (meer dan 2 jaar) er geen bepaalde rechten zijn verworven
Een gefaillieerde zomaar terug de privemarkt opduwen lijkt mij niet direct echt hulpverlenend als je alles bij elkaar neemt
en "de noodwoning" niet meer volledig van toepassing is + feit dat de betrokken organisatie niet echt kan weerleggen dat ze de woning nodig heeft gezien de leegstand van andere woningen in dezelfde straat. Woningen zijn wel bewoonbaar staan gewoon leeg
Uiteraard mijn excuses dat ik die termijn in mijn eerste post niet vermelde. Een gefaillieerde zomaar terug de privemarkt opduwen lijkt mij niet direct echt hulpverlenend als je alles bij elkaar neemt. Ik vermoed dat het niet de bedoeling is of kan zijn dat de betrokkene binnen een jaar of zo terug aan de bel moet komen trekken vanwege opnieuw een problematiek van te dure huisvesting.

Dit is een verkeerde gedachte, is toch de bedoeling in belgie dat je in staat bent om op eigen benen te staan. Hij moet iets huren dat in zijn budget pas.
Dat hij al 2 jaar in een noodwoning woont is echt een grote gunst maatregel. Duurt dat faillisement echt zo lang
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

GB2702
Berichten: 232

#6 , 01 feb 2015 20:34

faillisement kan zeer lang duren, zelf heb ik in februari 2013 ook de boeken neergelegd en dat is ook nog steeds niet afgesloten.

fieke0509
Berichten: 188

#7 , 02 feb 2015 10:25

Hulpverlenen is ook loslaten en zorgen dat de hulpbehoevende niet blijft hangen in het patroon van hulp behoeven. Het is toch logisch dat er een moment komt waarop zo iemand terug in het normale circuit geïntroduceerd wordt?

Vandebos
Berichten: 16087

#8 , 02 feb 2015 12:44

Normale maximale verblijfsduur in een noodwoning is doorgaans drie maanden.

denlowie
Berichten: 15931
Juridisch actief: Nee

#9 , 02 feb 2015 13:00

faillisement kan zeer lang duren, zelf heb ik in februari 2013 ook de boeken neergelegd en dat is ook nog steeds niet afgesloten.
Als er onroerende goederen aanwezig zijn is 7 a 10 jaar geen uitzondering.

Een zuiver faillissement zonder onroerende goederen en als de gefailleerde goed mee werkt is dit 1 jaar, dit komt omdat de curator na één jaar een pak papierwerk geeft en hij wil dit vermijden, ook komt er geen meer waarde voor hem erbij.

Een curator krijgt voor een faillissement waar niks van waarde opzit slechts 950 a 1000€ voor zijn loon en kosten, waarom zou hij het faillissement dan open laten, met onroerende goederen staat hij op de eerste rij om zijn loon te krijgen en dit is in percenten van de verkoop.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

GB2702
Berichten: 232

#10 , 02 feb 2015 13:10

faillisement kan zeer lang duren, zelf heb ik in februari 2013 ook de boeken neergelegd en dat is ook nog steeds niet afgesloten.
Als er onroerende goederen aanwezig zijn is 7 a 10 jaar geen uitzondering.

Een zuiver faillissement zonder onroerende goederen en als de gefailleerde goed mee werkt is dit 1 jaar, dit komt omdat de curator na één jaar een pak papierwerk geeft en hij wil dit vermijden, ook komt er geen meer waarde voor hem erbij.

Een curator krijgt voor een faillissement waar niks van waarde opzit slechts 950 a 1000€ voor zijn loon en kosten, waarom zou hij het faillissement dan open laten, met onroerende goederen staat hij op de eerste rij om zijn loon te krijgen en dit is in percenten van de verkoop.
dat is dan raar... als we de boeken neergelegd hadden was er een een openstaande financiering bij de bank waar derden borg bij stonden via hypotheek. Derden hebben zo snel ze wisten dat de boeken neergelegd werden gezorgd dat de bank zijn geld heeft gehad zodat daar geen schulden meer waren. verder zijn er geen onroerende goederen aanwezig en toch staat het na bijna 2 jaar nog steeds open. Van Curator krijgen we ook geen nieuws over de stand van zaken ook niet na brief of mail...

denlowie
Berichten: 15931
Juridisch actief: Nee

#11 , 02 feb 2015 13:36

verder zijn er geen onroerende goederen aanwezig en toch staat het na bijna 2 jaar nog steeds open. Van Curator krijgen we ook geen nieuws over de stand van zaken ook niet na brief of mail...

De ene curator is gemakzuchtiger dan de andere, en ik heb weet en bewijzen van meerdere faillissementen die afgesloten werden, zelfs na 9 weken dus een goede twee maand, daar zijn Vennootschappen bij en ook één manszaken, alles ligt aan de curator, is het een werker of niet.
Verleden jaar heb ik weet van iemand die na 7 maanden reeds verschoonbaar verklaart is, en het faillissement pas na één jaar gesloten!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Vandebos
Berichten: 16087

#12 , 02 feb 2015 13:52

verder zijn er geen onroerende goederen aanwezig en toch staat het na bijna 2 jaar nog steeds open. Van Curator krijgen we ook geen nieuws over de stand van zaken ook niet na brief of mail...

De ene curator is gemakzuchtiger dan de andere, en ik heb weet en bewijzen van meerdere faillissementen die afgesloten werden, zelfs na 9 weken dus een goede twee maand, daar zijn Vennootschappen bij en ook één manszaken, alles ligt aan de curator, is het een werker of niet.
Verleden jaar heb ik weet van iemand die na 7 maanden reeds verschoonbaar verklaart is, en het faillissement pas na één jaar gesloten!
Klopt.

Soms kan een onderhoud aanvragen met diens stafhouder en deze de kern van de zaak voorleggen en wijzen op de onredelijke vertraging in afhandeling... wonderen verrichten.

kwispel
Berichten: 572

#13 , 05 feb 2015 12:59

Reken vooral niet op een OCMW, zij doen tal van valse beloftes en genieten er vaak van wanneer mensen in de misérie zitten ( projectie: het personeel heeft vaak zelf psychische problemen en dit is voor hen een manier om ermee om te gaan, zich superieur te laten voelen)


Terug naar “Huren”