vinyl verkleuring ,conflict huisbaas.

TobiasV
Topic Starter

vinyl verkleuring ,conflict huisbaas.

#1 , 27 jan 2015 23:09

Helo.
We zijn uittrekkende huurders.
Na dat we zijn rond gegaan voor een plaats beschrijving voor einde huurcontract werd er als 1nige punt een verkleuring vast gestelt op de vinyl vloer. Dit is waar de mat altijd heeft gelegen wat volgens mij gewoon van de zon komt. We hebben het pand goed onderhouden verder werden er geen gebreken gevonden. Echter dwingt de huisbaas me er toe heel de vinyl te vervangen terwijl hij toch ook al een leeftijd had voor we er kwamen wonen. Weet iemand hier meer over of het kan dat ik het op mijn kosten moet laten vervangen?

Foto
http://oi57.tinypic.com/1ropaa.jpg

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken

#2 , 28 jan 2015 00:20

Verhuurder kan u in dit opzicht nooit nieuwe vinyl aanrekenen, maximum de waarde gedeeld door de jaren ouderdom.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Turaki

#3 , 28 jan 2015 01:45

Verkleuring valt (volgens mij) onder slijtage door normaal gebruik, dus ten laste van de huisbaas. Maar in slechtste geval moet u enkel betalen voor het stukje dat verkleurd is (dus % van oppervlakte), en dit rekening houdend met de leeftijd (versleten na 20 jaar, dus elk jaar gaat er 5% van de restwaarde af, na 20 jaar dus geen enkele schadevergoeding meer mogelijk).

Reclame

ippa

#4 , 28 jan 2015 09:32

Verkleuring van vinyl is een chemisch proces door veroudering. Niemand kan hiervoor verantwoordelijk gesteld worden....

giserke

#5 , 28 jan 2015 09:34

Verkleuring valt (volgens mij) onder slijtage door normaal gebruik, dus ten laste van de huisbaas. Maar in slechtste geval moet u enkel betalen voor het stukje dat verkleurd is (dus % van oppervlakte), en dit rekening houdend met de leeftijd (versleten na 20 jaar, dus elk jaar gaat er 5% van de restwaarde af, na 20 jaar dus geen enkele schadevergoeding meer mogelijk).
Als het door slijtage is, waarom zou die huurder daarvoor ook maar iets moeten betalen?
Normale slijtage door veroudering is op kosten van de eigenaar.

KJ86

#6 , 28 jan 2015 09:50

Om de discussie niet te moeten uitvechten voor de vrederechter.
Die kan immers de stelling van de verhuurder volgen dat de 'onregelmatige' verkleuring het gevolg is van een onvoorzichtigheid van de huurder.

giserke

#7 , 28 jan 2015 09:55

"onvoorzichtigheid van de huurder" van de verhuurder? Aan een buitendeur lig een deurmat.
Lijkt me niks met onvoorzichtigheid te maken, maar met de normale gang van zaken.
Of mogen de mensen bij U binnen komen zonder hun voeten af te vegen?

Hij zou dit kunnen zeggen dan van de zetels en meubels ook. Die kunnen ook verkleuring tegenhouden.
Want laten we zeggen zoals het is, de locatie van de mat is niet verkleurd, de rest waar geen mat ligt wel.

TobiasV
Topic Starter

#8 , 28 jan 2015 10:57

het is wel echt waar de mat gelegen heeft dat een verkleuring is. Maar ook verder in de kamer bevind zich een verkleuring op de vloer (uit ouderdom volgens mij dan). Kan de huisbaas mij geen volledig nieuwe vloer aanrekenen als ik het hier gaat over een verouderde vloer?

Best een expert laten komen voor de schade te bepalen?
Het is namelijk een huisbaas die overal zijn geld probeert uit te halen.
Heeft nog andere rechtszaken lopen met de buren.
Hij liet een offerte maken bij tapiroe met een bedrag van 700euro zonder btw (overdreven veel geld).
ik deed een voorstel de beste vinyl van kwantum wat mij op 300euro +gratis geplaatst komt.
Dat was niet goed voor hem, het moest even waardige vinyl zijn.
Evenwaardige vinyl als 1 die er al zo veel jaar ligt is volgens mij dan de slechtste van kwamtum

mava105
Juridisch actief: Nee

#9 , 28 jan 2015 11:44

Vloerbekleding is zeker afgeschreven. Eigenaar kan u hoogstens een waardevermindering aanrekenen , maar zeker geen volledige nieuwe vloer. Ik denk dat 50 € al zeker het maximum is. Zeg dat je anders naar de VR zal gaan.

TobiasV
Topic Starter

#10 , 29 jan 2015 23:21

Hij dreigt zelf met de vrede rechter.

Zaak zal hoogst waarschijnlijk uitgevochten worden bij vrede rechter.

sloeberken

#11 , 29 jan 2015 23:38

Laat u niet afdreigen, stuur hem een aangetekend schrijven dat u niet akkoord kunt gaan met zijn voorstel. Dat u bereid bent de vinyl te betalen min de waardevermindering wat u schat op maximum 50€.
Bij niet akkoord u de zaak zal voorleggen aan de vrederechter.
Als hij met dit naar zijn advocaat gaat, zal hij snel weten dat hij u voorstel best aanvaard.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

giserke

#12 , 30 jan 2015 00:58

Die vraag aan zijn advocaat zal hem al meer kosten dan 50€

mava105

#13 , 30 jan 2015 11:25

Slimme truc voor lepe verhuurders. Telkens weer een goedkope vloerbekleding leggen op kosten van de uitgaande huurder. zodat die zeker verkleurd onder de invloed van de zon, en bij iedere nieuwe huurder een nieuwe vloer vragen. Zo heb je steeds een mooi en proper appartement. :evil:
Zeker niet mee in meespelen.

Franciscus

#14 , 31 jan 2015 17:23

€ 50 .... wel jaren gelden een binnendeur die een kras had opgelopen tijdens de verhuur ... verhuurder vroeg een nieuwe eiken deur ... vrederechter begrote de kost op Bfr 20 ... nu misschien € 1,5.
Als het effectief door slijtage is ... dat hij dan maar naar de vrederechter trekt.
Als hij de waarborg niet vrijgeeft.
Hem aangetekend in gebreke stellen ... dat hij binnen de 8 dagen na ontvangst AS + gewone brief de waarborg(+ standaard interest) moet vrijgemaakt hebben.
Dat u daarna naar de bevoegde rechtbank zal gaan en dat vanaf datum ingebrekestelling ook de wettelijke / gerechtelijke interest zal gevorderd worden

giserke

#15 , 31 jan 2015 17:56

Spierballengerol :)

Terug naar “Huren”