gewoon even een aantal vraagjes

Annetje
Topic Starter

gewoon even een aantal vraagjes

#1 , 25 apr 2008 14:21

hey iedereen,

ik heb een aantal vraagjes zoals je kan zien aan de titel van dit bericht.
Heeft er iemand een idee of een douche in de keukenblok mag staan?
Een toilet op en bloot in de slaapkamer, mag dit?
de gaskraan mag die zonder kast er rond in de woonkamer staan?

Sinds vijf maanden zijn wij huurders van dit klein huisje.
Het moest toen heel snel gaan en dit leek ons best wel ok.
Deze week hebben wij verdachtte plekken gevonden op de muur achter de zetel. Wat ons deed vermoeden dat we te kampen hebben met een vochtprobleem.
Ook heb ik de laatste maanden te kampen met gezondheidsproblemen, en dacht mss is het wel daardoor?
Ik heb daar de huisbaas bijgehaalt, om hem de kans te geven hier iets aan te doen. de huisbaas wist blijkbaar wel degelijk van het probleem af. hij zei me dat ik er maar eens moest over verven, de vorige huurders deden dit ook... ook moest ik maar zo snel niet paniekeren!
en we moeten er maar rekening mee houden dat het een oud huis is, en dus geen perfect huis. Ik heb daarop geantwoord dat wij wel degelijk wisten dat het een oud huis is, maar daarom niet kiezen voor een eventueel vochtig huis.

Wij hadden een klein lekje ontdekt in de berging, geen reuzelek maar toch...er is een lekje. Ook dat is niet zo... dit werd condens genoemd?
Er werd me gevraagd wat ik wil dat zij doen, ik heb gezegd datgene wat zij moeten doen. maar kreeg als antwoord dat ze niks kunnen doen.
Naargelang het gesprek vorderde (wat je een gesprek kon noemen) benoemde ze die plekken op de muur toch wel een 'minim aan vocht'

Een tijdje terug merkte wij, dat we eigenlijk een zolder hebben.
Maar die zolder is toegemaakt met planken ervoor. Waarom? vroegen wij ons af.
Nu deze week deze plekken op de muur gevonden te hebben begin je natuurlijk verder te denken. Wij zijn ook nog zo onervaren, dit is de eerste keer dat wij huren.
dit is 1 oud huis waar ze twee kleinere huizen van hebben gemaakt en 'opgeknapt'? hebben ( mss wel de mankementjes mooi verstopt?)
dus ik dacht 1 huis is ook 1 zolder?
wij zijn bij de buurman op de zolder geweest, en daar blijkt dat de zolder niet is toegemaakt. op de zolder zelf hebben ze wel onze kant toegemetst.
De muur die aan onze kant grenst, daar is wel degelijk vocht op te merken.

Gisterenavond hebben wij onze zolder open gemaakt ( hopelijk hebben wij hier wettelijk niks verkeerd gedaan? ), ik wou maar weten waarom die zolder toch werd afgemaakt.
we hebben daar foto's van getrokken, en ik zeg het wij zijn echt onervaren personen, maar het dak zag er volgens ons niet bijster goed uit.
er waren scheuren in het dak, extreem veel mos.
op de grond, lagen allemaal krantenpapieren. Ik weet dat dit isolerend is maar zou dit wel brandveilig zijn?
Ook komt het behangpapier op verscheidene plaatsen eraf: vocht?
vooral aan de schouw gebeurt dit.

ik heb gisteren een aangetekend schrijven verstuurd naar onze huisbaas.
met de melding dat wij hen er bij betrokken hebben om het probleem te kunnen oplossen maar dat wij geen herkenning kregen.
heb er in gezegd dat wij het verder zullen observeren, informatie gaan inwinnen en als het nodig is verdere stappen zullen ondernemen.
Ik heb dit gedaan, omdat we niet weten wat er in de toekomst hier nog boven ons hoofd zal hangen, en wij zo een bewijs hebben dat we hen er wel degelijk bijgeroepen hebben.

Het is een contract van drie jaar dat wij hebben.
Dus nog 2,6 jaar te gaan...
Ik dank jullie alvast om dit te lezen, en zou het zeer prettig vinden moesten mensen hierop reageren met al is het maar één antwoord op deze vragen.
Alvast bedankt

An & Johan

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
djanodive

#2 , 25 apr 2008 16:59

De vraag is uiteraard of je er wil blijven wonen.

Indien niet en het huurcontract is niet geregistreerd, dan kan je er vermoedelijk nog tussenuit zonder schadevergoeding en opzeg. Maar ben dit niet zeker.

Kijk eens op www.just.fgov.Be en klik op publicaties. Daar kies je dan ongeveer in het midden voor 'huurwet'. Even doorbladeren en je zal het er wel in vinden.

Wil je natuurlijk wel blijven wonen en wil je gewoon die werken ni orde zien komen, dan raad ik aan om de woning ongeschikt of onbewoonbaar te laten verklaren. Onbewoonbaar kan betekenen dat je er niet meer terug kan in bepaalde gevallen. dus hou daar rekening mee.

Ongeschikt lijkt me interessanter. In die huurwet vind je onderaan een Koninklijk Besluit dat bepaald aan welke voorwaarden een hedendaagse huurwoning moet voldoen.

Je kan dus kijken aan wat jullie woning allemaal niet voldoet en dit laten weten aan de Burgemeester van jullie gemeente. Je verstuurt een aangetekende brief met de eis tot ongeschikt (of onbewoonbaar)-verklaring op basis van een technisch verslag en je vermeld alle punten die volgens het KB niet correct zijn. Zeg er bji dat de opsomming niet limitatief is (is dus niet beperkt met alleen deze opgesomde dingen - andere dingen kunnen immers nog boven komen drijven)..

De Burgemeester heeft dan 3 maand de tijd om te reageren. Je kan ook ondertussen dit verzoek sturen naar de Afdeling Wonen in de provincie zelf (zoek eens op AHROM). vermeld dat je ondertussen de burgemeester op de hoogte bracht.

Als de burgemeester niet reageert of hij wil ze niet ongeschikt verklaren, kan je nog altijd beroep aantekenen (kost niets eigenlijk, alleen de aangetekende brief).

Word de woning ongeschikt verklaard, dan zal de verhuurder aangemaand worden om in principe binnen de 15 dagen de woning te laten vodoen aan de norm. Hij kan hiervoor vervolgd worden en dergelijke meer...dus ik vermoed dat het op dei manier wel moet lukken.

Je kan natuurlijk zelf nog eens proberen via de verhuurder, en zeg er hem bji dat je desgevallend de woning onbewoonbaar/ongeschikt zal laten verklaren zal hij mischien toch nog over de brug komen. Maar ik zou er niet te veel op hopen. het lijkt me een huisjesmelker, zoals er zovele zjin (niet allemaal).

Vergeet dus echter niet dat bij de vraag tot ongeschiktheid de woning oko onbewoonbaar kan verklaard worden op initiatief van de Burgemeester. Maar alle partijen worden vooraf gehoord, zowel huurders als verhuurders.

Laat ons iets weten...

Annetje
Topic Starter

#3 , 25 apr 2008 20:55

bedankt voor je reactie!
Ik was eigenlijk op zoek naar die huurwet, maar ik vond ze niet.
Ik ga ze afpringen en eens goed doornemen.
Nu weten we weer wat meer dat we kunnen ondernemen.

Het is niet zo dat wij hier zo snel mogelijk willen verhuizen.
We willen gewoon een gezonde woning, dat is alles.
We betalen hier 350€ huishuur, en tegenwoordig...
Ik ben ook nog schoolgaande en mijn vriend is werkende.
Dus verhuizen willen we wel nog even uitstellen.

Ik houd je op de hoogte!

hartelijk bedankt

Groetjes An & Johan

Reclame

Vlaamie

#4 , 25 apr 2008 21:39

€ 350 huishuur voor een 'krot' (zo kun je het volgens mij toch omschrijven na wat je allemaal opgenoemd hebt)...

Volgens mij verricht uw verhuurder praktijken van een huisjesmelker...

Hebben jullie die gebreken niet gezien voordat jullie de huurovereenkomst ondertekenden?
Dit kan volgens mij misschien geïnterpreteerd worden als "misbruik van andermans bijzonder kwetsbare positie door de verkoop, verhuur of terbeschikkingstelling van goederen met de bedoeling een abnormaal profijt te realiseren".

Zie: info over huisjesmelkerij:
http://www.elfri.be/NL/Juridische%20inf ... elkers.htm

en wetteksten:
http://www.elfri.be/NL/Juridische%20inf ... lkerij.htm

Annetje
Topic Starter

#5 , 26 apr 2008 19:20

hey,

Goh, ik zou niet zo durven zeggen dat het hier een krot is, maar mss weten we zelf niet hoe erg het hier gesteld is?

Ik heb de huurwet doorgenomen, maar zo gemakkelijk staat het niet omschreven.

heb nog enkele vraagjes die ik op een rij zal zetten waarvan ik DENK dat het niet mag maar ben daar echt niet zeker van.

Het huis staat in het contract omschreven als een woonhuis.

We hebben in één ruimte de volgende dingen:

- KeukenblokJE, wasmachine staat naast het kookfornuis. Kookfornuis en wasmachine kunnen nergens anders staan dan daar. Naast de wasmachine staat de douche. en al deze dingen staan dan ook in de woonkamer
Dit op een oppervlakte van 45 m².

- Wij hebben twee toiletten. 1 buiten in een schuur, niet met doorstromend water. Doorspoelen gebeurd met een kan water. De tweede toilet bevind zich open en bloot op onze slaapkamer, deze is wel met doorstromend water.

- De gaskraan (en het electriciteitskastje) staan gewoon in de woonkamer, onbedekt, tussen twee ramen die niet open kunnen gemaakt worden.

- De boiler staat in het keukenblokje, dus ook in de woonkamer

- Mogen wij volgens de wet gezien een zolder open maken die afgemaakt is door de eigenaar?

Dit zijn enkele vraagjes die me nog niet echt duidelijk zijn geworden.
Enja hoor wij vonden het wel raar dat de douche in de 'keuken' stond, en dat de wc in de slaapkamer stond en dergelijke, maar zoals ik zei het moest toen snel gaan en het leek ons wel oké.

We wonen hier vijf maanden nu en het is al wat geweest met de huisbaas tot hier toe, en nu ze geen vochtprobleem herkennen, wil ik ook wel eens moeilijk gaan doen.

Een maand terug, had onze huisbazin gebruikte kattenbakvulling op onze oprit gegooid.
Ik verdacht haar, we hadden dus geen bewijzen.
Ik had een plakaat gezet " gelieve geen gebruikte kattenbakvulling op de oprit van anderen te storten"
De buurman kreeg de huisbazin toen aan de deur, of die plakaat van hem kwam. De buurman heeft toen gezegd dat het van ons kwam. De huisbazin heeft toen tegenover de buurman toegegeven dat het van haar was, ze wist niet dat het gebruikte kattenbakvulling was maar dacht dat het om rijnzand ging ( de str*nt was er wel duidelijk in te zien om niet in de details te treden :)), ondertussen hebben wij nog geen uitleg gekregen van de huisbazin noch een verontschuldiging. Om maar een voorbeeldje te geven van wat we hier al hebben mogen verdragen.

alvast al bedankt aan degene die hierop geantwoord hebben.

Groetjes An & Johan

djanodive

#6 , 26 apr 2008 20:05

Wat betreft die punten wat mag en niet mag (op vlak van woonkwaliteit dan wel) moet je eens onderaan die huurwet kijken. Daar staat ergens een wettekst, zijnde het Koninklijk Besluit. daarin staan de voorwaarden waaraan een woning moet voldoen die verhuurd word.

Als je er zelf niets wijzer van word zou ik eens info gaan vragen bij ee lokaal sociaal verhuurkantoor dat zich bezig houd met ongeschikt en onbewoonverklaringen. Die kunnen u wel zeggen wat er al dan niet ok is en wat niet. Of je kan die info opvragen bij de provinciale dienst voor wonen of iets gelijkaardigs.

Dit is van AHROM denk ik. Afdeling Huisvesting (google: ahrom huisvesting) en je vind wel iets.

Annetje
Topic Starter

#7 , 28 apr 2008 12:49

de stand van zaken eventjes neerschrijven.
Het kan zijn dat het hier niemand interesseert, maar kan het maar van me af hebben geschreven.

De voorbije donderdag had ik een aangetekend schrijven verstuurd naar de huisbaas. Dit om ons veilig te stellen, zo hebben wij een bewijs dat we er de huisbaas wel degelijk bij geroepen hebben.

Vandaag stond de huisbazin aan de deur, of haar man eens mag komen kijken naar de vlekken, het was mij duidelijk: de aangetekende brief is aangekomen.

Die man heeft ons min of meer onder ons voeten gegeven.
Ze vinden dat wij overreageren, De vlekken zijn er maar niet zo erg, er is een minim aan vocht maar het is een oud huis en dan kunnen wij niet verwachten dat het 100% perfect is.
Daarbij werd ons nog ongeveer 20x tijdens het 'gesprek' gezegd dat wij, ook als jonge mensen, regelmatiger moeten verluchten.
Wij verluchten DAGELIJKS wanneer wij thuis zijn. Ik vraag me wel af of het wel de bedoeling is dat je gedurende de hele dag alle ramen en deuren openzet die je hebt, zelfs de voordeur. Volgens de huisbaas moet dit...

Hij zei tijdens het gesprek dat hij het huis op deze manier zelfs nog liever afsmijt.
Ook werd weer een aantal keer gezegd als wij hier niet graag wonen en willen verhuizen hij vandaag nog een papier aan ons raam wil hangen TE HUUR...
Terwijl dat dat niet de bedoeling is, we willen gewoon een gezonde woning!
Met die man valt niet te praten, hij zegt zijn ding en wat een ander vind en denkt is verkeerd, vooral als het van 'die jonge mensen komt'

Ze zeiden dat ze geen zin hebben om nog twee jaar aan mensen te verhuren die moeilijk doen...
En we moeten rekening met hen houden, ze zijn oud en houden niet van gezaag, ze hebben al genoeg gezaag gekregen in hun leven...
Die vrouw zei dat er mensen zijn die nooit protesteren en dan zijn er mensen die overreageren...
Ik heb dan gevraagd of het niet normaal is dat je met een vochtprobleem zit dat je er de huisbaas bij haalt, welke verhuurder wil zijn huis niet in orde hebben?
Dan draaide ze weer even om en zeiden ze dat ik goed heb gereageerd.

Die mensen doen me echt twijfelen... pfff

Groetjes AN

Nounou06

#8 , 29 apr 2008 15:22

Hallo Ann,

Wij hebben net hetzelfde probleem gehad maar dan met en nieuwbouw appartement.
Ik ben daarvoor naar de huurdersbond geweest en heb een standaard brief meegekregen die ik aangetekend moest opsturen. Daarin stond vermeld dat indien de verhuurder niets aan het probleem deed, wij zelf iemand mochten inhuren en de factuur door laten sturen naar de verhuurder.
Hier deden ze de schimmel (waren echt geen vochtproblemen meer) af als decoratiewerken. Tot ik die brief heb verstuurd en foto's heb bijgestoken van de binnenkant van mijn kleerkast die volledig was beschimmeld.
Indien je dit wenst, mag je me steeds mailen om een kopie te krijgen van deze modelbrief.

Mvg,
Nanou

Annetje
Topic Starter

#9 , 29 apr 2008 19:52

hey iedereen,

Wij komen net thuis van de huurdersbond, met een veel geruster hart!
Wij hebben foto's meegenomen van de plekken en dergelijke.
Zo zijn we te weten gekomen dat de huisbaas wel degelijk met het één en ander niet in orde is bijvoorbeeld: wc op de slaapkamer, open en bloot mag niet, bij de wet verboden! Zo zijn er nog een aantal punten.

Maar vooral het vochtprobleem vind ik goed nieuws.
de huisbaas probeerde het gisteren in onze schoenen te schuiven, dat het kwam doordat we niet genoeg verluchten.
Op de huurdersbond werd gezegd dat dit niet kan, omdat de plekken van onder aan de muur zijn. Als dit was door dat wij niet verluchten moesten die plekken bovenaan de muur zijn, en dan kon dit door de condens.
De zolder, is een ander probleem, staat los van het probleem dat we in de woonkamer hebben.

Aangezien ik nog maar net een aangetekende brief heb geschreven, moet ik wettelijk gezien wachten met een volgende aangetekende brief.
Wij moeten voldoende tijd geven aan de huisbaas om schriftelijk te kunnen reageren ( wat hij niet zal doen want hij is hier gisteren nog maar geweest om boel te zoeken)
binnen max twee weken moeten wij terug een afspraak maken met de huurdersbond, zij gaan voor ons dan een brief opstellen met een aantal wetsartikelen waarmee de huisbaas niet in orde is, en er wordt dan geeist dat de probleem op de zolder, en het vochtprobleem in de living opgelost wordt.

Er werd zelfs gesproken over vredegerecht eventueel.
Ik ben nu al veel opgeluchter dat ik weet wat ons nu te wachten en te doen staat, gewoon die bevestiging is zalig!

groetjes An

JohnD

#10 , 30 apr 2008 01:31

Ja, en dan nog iets. Je bent heus niet verplicht om die huisbaas om de haverklap binnen te laten. Hij heeft de toestand nu gezien en kan maar zorgen dat het binnen de kortste keren in orde komt.
Vergeet ook niet dat als hij niet gauw iets onderneemt en je hebt hem voldoende verwittigt, je in bepaalde gevallen een bedrag per maand kan aftrekken van de huur. Vraag maar aan de huurdersbond.

Annetje
Topic Starter

#11 , 30 apr 2008 10:26

ja wij vroegen dat ons af van dat bedrag aftrekken van de huur.
Maar in het huurderscontract staat iets anders, en mijn vriend heeft dat ondertekent... dus ik vrees dat we dat niet kunnen doen :(

In het contract staat: dat er geen vermindering van de huur kan gedaan worden, ook niet wanneer er herstellingswerken gebeuren die zelfs meer dan 40 dagen duren.

Ben nu gerust, we zijn lid van de huurdersbond en alles zal gebeuren zodat we in ons recht blijven.

Heb deze morgen al gezegd tegen mijn vriend, dat ik niet van plan ben de huisbaas nog binnen te laten. Als ze nu komen is het om nog meer boel te zoeken, en heb daar geen zin in. Ze moeten maar eens schriftelijk reageren want alles gebeurd mondeling en als ze zeggen dat ze iets niet hebben gezegd wat wij beweren. want dan is het ons woord tegen dat van hen.

Ik denk dat er nog heel wat boven ons hoofd hangt.
Ik vermoed dat de huisbaas ons hieruit gaat zetten en het huis zal afbreken. Hij heeft het maandag tegen ons gezegd " ik smijt nog liever het huis hier af dan die moeilijkheden te hebben"

JohnD

#12 , 30 apr 2008 11:39

ja wij vroegen dat ons af van dat bedrag aftrekken van de huur.
Maar in het huurderscontract staat iets anders, en mijn vriend heeft dat ondertekent... dus ik vrees dat we dat niet kunnen doen :(

In het contract staat: dat er geen vermindering van de huur kan gedaan worden, ook niet wanneer er herstellingswerken gebeuren die zelfs meer dan 40 dagen duren.
Klopt, maar dat heeft NIETS te maken met het soort aftrek dat ik hier bedoel en dat je in 'sommige' gevallen als drukkingsmiddel kan gebruiken.
Ik denk dat er nog heel wat boven ons hoofd hangt. Ik vermoed dat de huisbaas ons hieruit gaat zetten en het huis zal afbreken. Hij heeft het maandag tegen ons gezegd " ik smijt nog liever het huis hier af dan die moeilijkheden te hebben"
LOL, en denk je dat hij dat zomaar kan ? Hij kan je die drie eerste jaren wegens verbouwingswerken gewoon niet opzeggen.

Art 3 Par. 3 van de woninghuurwet:

Bij het verstrijken van de eerste en de tweede driejarige periode kan de verhuurder de huurovereenkomst beeindigen met inachtneming van een opzegtermijn van zes maanden indien hij voornemens is het onroerend goed of een gedeelte ervan weder op te bouwen of te renoveren, op voorwaarde dat die werkzaamheden ....enz...

Je zit dus nu in de eerste driejarige periode.

djanodive

#13 , 30 apr 2008 15:52

wat betreft die werken die langer dan 40 dagen duren. Ik denk inderdaad niet dat dit er iets mee te maken heeft.

Als het om werken gaat die de woning doen voldoen aan het KB en zo, dan denk ik wel dat je een huurvermindering kan bekomen.

Vergeet trouwens niet dat er in elke wet regels staan die dwingend zijn. maw ze zijn zowiezo van toepasing, ook al vermeld een contract andere bedingen.

Lex

#14 , 12 mei 2008 22:27

hey iedereen,

ik heb een aantal vraagjes zoals je kan zien aan de titel van dit bericht.
Heeft er iemand een idee of een douche in de keukenblok mag staan?
Een toilet op en bloot in de slaapkamer, mag dit?
de gaskraan mag die zonder kast er rond in de woonkamer staan?

Sinds vijf maanden zijn wij huurders van dit klein huisje.
Deze week hebben wij verdachtte plekken gevonden op de muur achter de zetel. Wat ons deed vermoeden dat we te kampen hebben met een vochtprobleem.
Ook heb ik de laatste maanden te kampen met gezondheidsproblemen, en dacht mss is het wel daardoor?
Zie de Vlaamse wooncode

http://publicaties.vlaanderen.be/docfol ... e_2006.pdf

Terug naar “Huren”