Kosten nazicht einde huurtovereenkomst

dannyv
Topic Starter

Kosten nazicht einde huurtovereenkomst

#1 , 24 dec 2014 10:59

Hallo,

op 31/10 heb ik de sleutels van mijn huurappartement (studio) overhandigd. Dit was in bijzijn van:
- de nieuwe huurder
- eigenaar
- architect aangesteld om schade vast te stellen
- ikzelf, ex-huurder

Er zijn hier en daar enkele dingen vastgesteld, en daarvoor is een vergoeding overeengekomen.
Nu krijg ik de afrekening in de bus wbt de waarborg en die overeengekomen kosten: daar wordt 50% kosten nazicht doorgerekend: 131,25 euro

Ik heb bij intrede van het appartement de helft van de kosten betaald om een de plaatsbeschrijving op te maken zoals dat bepaald is in de algemene regels, maar kosten voor nazicht zijn toch niet (ook niet deels) voor mijn rekening?

Hartelijk dank!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 24 dec 2014 11:20

Dat is uw aandeel in de kosten van de uittredende plaatsbeschrijving.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

dannyv
Topic Starter

#3 , 24 dec 2014 11:42

A da's dan mooi opgelost voor de eigenaar:
- plaatsbeschrijving intrede nieuwe huurder -> kosten 50% voor nieuwe huurder
- plaatsbeschrijving uittrede ikzelf (= opmaak nieuwe plaatsbeschrijving voor eigenaar en nieuwe huurder) -> kosten 50% voor mij

Dat eerste vind ik nog logisch, dat tweede niet zo. Is dat standaard zo, ja?

Reclame

sloeberken

#4 , 24 dec 2014 12:12

Dit is natuurlijk niet normaal, maar waarom laat je er partijen bij die niets te maken hebben met U plaatsbeschrijving en u huurcontract. Misschien een copy vragen van de architect.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

dannyv
Topic Starter

#5 , 24 dec 2014 12:16

Ik had een afspraak met het immokantoor voor de sleuteloverhandiging, en die hebben op hun beurt de nieuwe huurder uitgenodigd op dat tijdstip. Voor hun komt zoiets natuurlijk goed uit ja.

Nu, stel, ik had geen schade, dan had ik toch nooit mijn volledige waarborg teruggehad?

bambipower

#6 , 24 dec 2014 12:24

wat staat er in je huurcontract? Bij mijn huurcontracten voeg ik toe, dat huurder 50% betaald voor opmaak plaatsbeschrijving, en indien nodig 50% betaald bij uittredende

Vandebos

#7 , 24 dec 2014 12:47

wat staat er in je huurcontract? Bij mijn huurcontracten voeg ik toe, dat huurder 50% betaald voor opmaak plaatsbeschrijving, en indien nodig 50% betaald bij uittredende
Ditto.

Het staat de kandidaat-huurder altijd vrij de opmerking te maken dat er geen wettelijke bepaling is die de vergoeding bij uittrede regelt. Deze zal dan ook altijd te horen krijgen dat het juist vanwege dat gebrek is dat het in het contract in onderlinge overeenstemming bepaald wordt.

Het is dan aan de kandidaat-huurder om te beslissen of hij meer dan kandidaat wenst te worden.

dannyv
Topic Starter

#8 , 29 dec 2014 22:53

Hartelijk dank voor de reacties.
Inderdaad, heel summier wordt vermeld dat ook de kosten voor nazicht gedeeld worden door huurder en verhuurder (hoewel de kosten in dit geval gedeeld worden over de verlatende en intredende huurder), er staat niet bij dat dat alleen bij aanvang zou zijn. Soit, dit is de eerste keer dat dat mij doorgerekend wordt.

Fijn eindejaar nog!

Terug naar “Huren”