huurhuis vol gebreken

dennisgorremans
Topic Starter

huurhuis vol gebreken

#1 , 22 dec 2014 12:06

Hallo, wie kan me wat helpen????

Ons huis waar we in wonen tonen enorm veel gebreken,
1-afvoerbuizen, van keuken en badkamer komen los met gevolg water in de kasten
2-elektriciteit valt vaak uit met enkel gebruik van wasmachine in badkamer en strijkijzer in de living ( heel huis valt de elek uit dan !!!!! )
3-venstertabletten liggen los in de kamers
4- septische put buiten loopt volledig over op de gazon incl uitwerpesel soms !!!!, 2x geledegd. firma zegt dat er fouten aan zijn.
5- gaston zou niet meer gekeurd zijn met gevolg kan geen gas in om te verwarmen ( geen verwarming in de woning)
6- metselwerk boven een raam is aan het zakken. is ondersteund met 2 houten latjes
7- dak zou in de zomer gemaakt en geisoleerd worden, nog steeds niet gebeurd ( met gevolg koude en vocht en schimmel)
8- alle kamers hebben vocht en schimmel. deze worde alle dagen verlucht en al helemaal gepoetst, maar komt steeds terug !!!

wie kan ons zeggen wat doen want zo is het hier niet echt meer leuk om te wonen, en zeker niet met 3 kinderen.

pffffffffffffffffffffffffffff

alvast bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
chantika

#2 , 22 dec 2014 12:14

Ik zou zeker uitkijken naar een gezonde woning voor mijn kinderen. Hoe is het afgelopen bij de vrederechter?

dennisgorremans
Topic Starter

#3 , 22 dec 2014 12:32

We hadden gelijk, de verhuurder zijn advocaat had de zaak al laten schrappen en een regeling getroffen met ons.
zoals ik zeker was stonden we wel degelijk recht in onze schoenen

Ja we willen zeker uitkijken voor iets anders maar ja kunnen er zo niet uit omdat we er nog niet lang inwonen natuurlijk.
vandaar de vraag wat ik best kan doen.

Reclame

Vandebos

#4 , 22 dec 2014 12:34

Pand melden bij de gemeente en een onbewoonbaarheids procedure opstarten.

dennisgorremans
Topic Starter

#5 , 22 dec 2014 13:13

ja maar dit kan dan wss ook maanden aanslepen waarschijnlijk

chantika

#6 , 22 dec 2014 13:28

Ja dit kan wel. Je zit dan ook een tijdje met werken. Bij volgende woning goed uitkijken alvorens te huren. Maar niets doen is ook geen oplossing. Denk voornamelijk aan de gezondheid en veiligheid van je kinderen. Na de werken zit je dan voor de rest van de overeenkomst in een goede geïsoleerde woning.

Vandebos

#7 , 22 dec 2014 13:47

De verhuurder vriendelijk melden dat u een onbewoonbaarheidsprocedure opstart vanwege gebreken x, y en z zal deze doorgaans snel doen voorstellen de huur in onderlinge overeenstemming zonder schadevergoeding te verbreken.

KJ86

#8 , 22 dec 2014 20:57

Veel van de gebreken die je opsomt komen niet in aanmerking om de woning ongeschikt te verklaren.
Sommige zaken vallen onder huurdersaansprakelijkheid. Goed informeren dus vooraleer je alle bruggen opblaast.

dennisgorremans
Topic Starter

#9 , 22 dec 2014 21:50

Toen we de woning kwamen bekijken was deze voledig geschilderd en gepoetst,
Met gevolg alles zag er netjes uit. Maar nu met de koude word alles meteen zichtbaar.
En Hoelang heeft hij wettelijk de tyd om de woning te herstellen ???
Grts

KJ86

#10 , 22 dec 2014 22:00

Hangt af van de gemeente of stad. Als de verhuurder bereid is om de herstellingen uit te voeren kan die met de nodige uitstel, maanden tijd krijgen om de boel in orde te maken. Het is immers voor de gemeente belangrijk dat het patrimonium in goede staat van bewoning is in plaats van dat het onbewoond is en leeg staat.

chantika

#11 , 22 dec 2014 23:01

Het is lang niet zeker dat het huis onbewoonbaar is

Plaats eens wat foto's van de gebreken zo hebben we een beter overzicht.

Problemen met de stroom kan ook liggen aan een budgetmeter. Bij minimumlevering kan je slechts 10 ampère elektriciteit gebruiken. Een ingebouwde stroombegrenzer zorgt hiervoor. 10 ampère is een absoluut minimum om in je basisbehoeften te voorzien. Zodra je de budgetmeter oplaadt, krijg je weer het volle vermogen.

Wat betreft de gastank. Meestal is die niet de eigendom van de verhuurder. U betaalt een jaarlijks huurbedrag voor het gebruik van de gastank. Daar is inbegrepen de keuring die om de 5 jaar moet gebeuren.

Voor de ontbrekende isolatie in het dak zal men niet onbewoonbaar verklaren.

Maar hoe doe je dat? Je kan het huis niet verwarmen omdat er geen gas is geleverd, en toch verlucht je genoeg.

De beerput, het is zelfs mogelijk dat die geen overloop heeft. En een gezin van 5 spoelt meer door dan een alleenstaande.

dennisgorremans
Topic Starter

#12 , 23 dec 2014 20:55

Hoi,
We verwarmen momenteel met een zibro die we aangeschaft hebben.
Er is hier geen budgetmeter in de woning, werkt gewoon via leverancier.
De septische put is maand geleden nog leeg gemaakt. De man die er voor kwam heeft zelf vermeld dat er iets fout is.
Zijn boven op zolder gaan kijken, liggen veel dakpannen los en scheef, alsook veel natte plaatsen op de grond, dit is boven de kamers waar het vochtig is en schimmel hangt.

Vandebos

#13 , 23 dec 2014 23:30

Blijf bij mijn standpunt.

chantika

#14 , 25 dec 2014 12:57

U Zibro kan ook mee oorzaak zijn voor het vochtprobleem.

Lees eens.

http://kassa.vara.nl/vraag-beantwoord/v ... it-gezond/

Lees ook eens de voorwaarden waaraan ten minste voldaan moet zijn wil een onroerend goed dat wordt verhuurd als hoofdverblijfplaats

http://www.verhuurder.be/koninklijk_bes ... 201997.htm

Artikel 4. De woning moet vrij zijn van vochtinfiltratie door het dak,

En ik ben zeker dat je nog wel enkele punten kan vinden.

U teller zou dan maar een vermogen van 10 A hebben. Dat is zeer weinig, maar daarvoor is het niet onbewoonbaar. Dit kon je trouwens weten bij de bezichtiging.

Heb je al een afspraak voor onbewoonbaar verklaring? Ik ben benieuw naar de punten.

MariskaenMatthew
Juridisch actief: Nee

#15 , 27 feb 2016 10:28

U Zibro kan ook mee oorzaak zijn voor het vochtprobleem.

Lees eens.

http://kassa.vara.nl/vraag-beantwoord/v ... it-gezond/

Lees ook eens de voorwaarden waaraan ten minste voldaan moet zijn wil een onroerend goed dat wordt verhuurd als hoofdverblijfplaats

http://www.verhuurder.be/koninklijk_bes ... 201997.htm

Artikel 4. De woning moet vrij zijn van vochtinfiltratie door het dak,

En ik ben zeker dat je nog wel enkele punten kan vinden.

U teller zou dan maar een vermogen van 10 A hebben. Dat is zeer weinig, maar daarvoor is het niet onbewoonbaar. Dit kon je trouwens weten bij de bezichtiging.

Heb je al een afspraak voor onbewoonbaar verklaring? Ik ben benieuw naar de punten.

Terug naar “Huren”