Opzegging huur - vriendin weigert haar deel+boete te betalen

Kristofvp
Topic Starter

Opzegging huur - vriendin weigert haar deel+boete te betalen

#1 , 28 apr 2008 21:35

Hallo,

Mijn vriendin en ik huren een huis. Het huurcontract is door beiden getekend. We wonen 'feitelijk' samen.

Onze relatie is stukgelopen en we hebben beiden de huuropzeg gegeven vorige maand. Zij is ondertussen het huis uitgetrokken en ik verhuis dit weekend.
We moeten nu wel nog 2 maand huur betalen + een boete van 3 maand (aangezien we de huur hebben opgezegd in het eerste jaar).

Mijn ex-vriendin schreef iedere maand geld over op mijn rekening en ik stortte de volledig huur door aan de verhuurders.
Mijn ex-vriendin weigert nu om nog geld over te schrijven op mijn rekening voor de 5 maanden huur die we nog moeten betalen.

Wat kan ik doen opdat ze toch zou betalen? Kan ik hiervoor naar vredegerecht stappen? Kan de vrederechter haar dan verplichten haar deel te betalen?
Ik heb begrepen dat als ik de helft maar zou overschrijven op de rekening van de verhuurder, hij ons voor het gerecht kan dagen. Maar ik zou mijn plicht wel gedaan hebben. Probleem is ook dat ik de volledige huurwaarborg betaald heb en zou die ook graag terugkrijgen.

Ik ben een beetje ten einde raad, aangezien het toch om een serieuze som geld gaat en had graag een antwoordje gekregen.

Alvast bedankt,
Mvg,
Kristof

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JohnD

#2 , 29 apr 2008 01:04

Wat kan ik doen opdat ze toch zou betalen? Kan ik hiervoor naar vredegerecht stappen? Kan de vrederechter haar dan verplichten haar deel te betalen?
Dit is blijkbaar een vredegerechter geval. Normaal gesproken zal de vrederechter haar dan ook veroordelen tot het betalen van haar deel. Ik hoop voor jou dat ze er nog een extraatje bovenop krijgt; want ze verdient het volgens mij. De grove middelen is het enige dat sommige mensen verstaan.

Kristofvp
Topic Starter

#3 , 29 apr 2008 09:48

Hoe gaat dat dan juist in zijn werk een klacht indienen bij het vredegerecht?

Is het in mijn situatie aangeraden om de volledige huur aan de verhuurder te betalen of slechts mijn deel? In dat laatste geval zal waarschijnlijk de verhuurder tegen ons beide een proces inspannen.

Of is het best dat ik de volledige huur verder betaal en dat ik haar dan voor het vredegerecht trek?

Bedankt.

Reclame

pieterverherstraeten
Contacteer: Website

#4 , 29 apr 2008 10:14

Geachte,

Indien uw partner niet betaalt, kan u uiteraard een procedure opstarten bij de Vrederechter. U zal evenwel tot dagvaarding moeten overgaan.
In principe dient U dan wel eerst de opzeggingsvergoeding zelf te betalen, zodat u belang heeft in het instellen van een procedure en vordering t.a.v. uw ex-partner.

mvg,

Pieter Verherstraeten
adv

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#5 , 29 apr 2008 10:18

Kijk eens in het huurcontract of dit bepaalt dat de huurder "hoofdelijk" verbonden is.

Als dit niet het geval is kan je volgens bepaalde rechtspraak slechts aangesproken worden voor de helft van de huur.

Maar dan krijg je natuurlijk de waarborg niet terug.

scorpioen

Kristofvp
Topic Starter

#6 , 29 apr 2008 10:27

Mijn ex en ik hebben beide het huurcontract ondertekend, maar we moeten volgens verhuurder handelen als 1 persoon. Hij verwacht dan ook dat de huur integraal op zijn rekening gestort wordt. Indien dit niet gebeurt (bvb als ik maar de helft zou storten), dan ziet hij zich genoodzaakt om te procederen en worden we beide voor het gerecht gedaagd.

Is het niet het beste dat ik volledig betaal en als ik merk dat zij haar deel niet doorstort op mijn rekening om dan een klacht bij het vredegerecht in te dienen?

Bedankt!

Nounou06

#7 , 29 apr 2008 15:09

Ik zou eerst een aangetekende zending versturen naar je ex-vriendin. Met daarin de vraag wanneer zij zal overgaan tot betaling van de overige schulden. Hou daarvan het bewijs + kopie brief.
Indien ze niet reageert zou ik overgaan tot betaling aan de verhuurder, aangezien je je waarborg niet kwijt wil. Daarop zou ik nog een aangetekend schrijven sturen naar de ex, met een kopie van de betaling en wanneer/of ze de helft daarvan wil terugbetalen aangezien de woning op beide namen stond. Reageert ze nog niet, dan pas zou ik naar de vrederechter gaan.
Voor wettelijke regelingen hieromtrent kan je altijd terecht bij de huurdersbond, die maken officiele brieven op voor jou en helpen je in de juiste richting.

Kristofvp
Topic Starter

#8 , 29 apr 2008 15:41

Lijkt me inderdaad geen slechte manier van handelen, nounou06.

Hiermee kan ik ze wel wat onder druk zetten. Probleem is echter dat ik niet weet waar ze momenteel uithangt of verblijft. Ik weet dus niet naar welk adres ik aangetekend schrijven zou moeten sturen: adres van haar ouders misschien?

Nounou06

#9 , 29 apr 2008 15:56

Indien je geen adres weet kan je dit inderdaad versturen naar haar ouders. Of eventueel eens bellen met de ouders? Die mensen zullen toch ook enig fatsoen hebben... wie weet lukt het zo om haar te doen betalen.

Kristofvp
Topic Starter

#10 , 29 apr 2008 17:09

Enig fatsoen misschien wel.
Het is wel zo dat haar ouders ook niets meer met haar te maken willen hebben en dat ze daar ook buitengekikkerd is.
Tja, ik heb me in een serieus avontuur gestort, je moest eens weten ... :)

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#11 , 29 apr 2008 17:22

U kan haar adres opvragen bij het gemeentebestuur. Dit moet schriftelijk gebeuren en u moet de reden opgeven. Als reden kan u opgeven: ingebrekestelling.

scorpioen

Terug naar “Huren”