opzeg huurcontract

yvinho
Topic Starter

opzeg huurcontract

#1 , 27 okt 2014 18:22

Beste,

Mijn pand wordt reeds verhuurd vanaf 1 maart 2013 met een huurovereenkomst van 1 jaar, stilzwijgend verlengen per jaar.,
na 3 jaar automatisch stilzwijgend verlengd tot 9 jaar. (huidig contract loopt nog tot 28/02/2015).
Vandaag, 27/10/2014, laat huurder me weten dat aangetekend schrijven onderweg is voor opzeg van de huurovereenkomst.

Contractueel moet hij opzeg 3 maanden van tevoren laten betekenen. Bij verbreking door de schuld van de huurder moet er
contractueel ook een verbrekingsvergoeding betaalt worden gelijk aan 3 maanden huur.
(hij laat me weten dat hij eind volgende maand al weg is met alle meubels, maar dit ter zijde).

Klopt dit dat hij eigenlijk nog 3 maanden huur moet betalen tot eind januari 2015 (3 maanden opzeg) en dat hij dan nog eens
3 maanden verbrekingsvergoeding moet betalen omdat huidig contract nog niet afgelopen is.

Graag jullie reactie. Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken

#2 , 27 okt 2014 18:51

Mijn pand wordt reeds verhuurd vanaf 1 maart 2013 met een huurovereenkomst van 1 jaar, stilzwijgend verlengen per jaar.,
na 3 jaar automatisch stilzwijgend verlengd tot 9 jaar. (huidig contract loopt nog tot 28/02/2015).
Dit is een onwettige clausule in u contract.

Vooreerst een contract korte duur kan maar 1 maal verlengd worden. Zijn niet verlenging is totaal wettelijk en u kan geen schadevergoeding eisen, omdat op 28 februari het 1 jarig contact eindigt en wettig niet verlengd is door huurder. Het woord opzeg of verbreking is hier niet van toepassing, is een niet verlenging van het 1 jarig huurcontract.
Alles hangt af welke datums u huurder gebruikt, hij is tot februari 2015 huur verschuldigd. Als hij in zijn AS gewoon vermeld dat hij het huurcontract niet verlengd is dit volledig wettelijk.
Stilzwijgende verlenging is normaal niet wettelijk moet schriftelijk, maar word soms wel aanvaard.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

yvinho
Topic Starter

#3 , 27 okt 2014 19:25

Bedankt voor reactie. Lijkt me ook het meest logisch dat hij huidig contract nog afwerkt en betaald tot eind februari.
Maar probleem zal zijn dat hij tegen volgende maand zowiezo al weg is en hij waarschijnlik zijn lopende energiecontracten zal willen laten overzetten naar andere woonst. Lijkt me niet verstandig energiestand in november reeds af te tekenen vooraf de resterende maandhuren al ontvangen te hebben. Voorstellen hoe dit verstandig aan te pakken?

Reclame

Terug naar “Huren”