Samenwonen

0xbelangrijk
Topic Starter

Samenwonen

#1 , 21 okt 2014 14:22

Beste,

Ik woon sinds een anderhalf jaar in een appartement van mijn huidige huisbaas. De gehele blok is van haar, en ze komt nogal regelmatig ter plaatsen. Dus ook af en toe staat ze hier voor de deur met een vraag of een futteliteit. Als er dan toevallig bezoek is bij mij, bevoorbeeld gewoon een vriend, dan hoor ik van de medebewooners dat ze aan hen komt vragen of dat mijn partner is en of die bij mij in woont. Zelfs aan mijn moeder heeft ze dit een keer gevraagd toen ze haar toevallig in de gang tegen kwam. Het is zelfs al zo, als ik merk dat haar auto voor de deur aan komt, dat ik de tv zachter zet, mijn voordeur zachtjes opslot draai, omdat ik hoop dat ze weer niet voor mijn deur staat. Beetje privacy wil ik wel.

Toen was er geheel niets van waar en had ik gewoon vrienden en vriendinnen over de vloer. Maar nu ben ik sinds een week gaan samenwonen. Mijn partner is bij mij ingetrokken. Omdat mijn huisbaas er nogal veel vragen oversteld en het nogal 'heel' belangrijk vindt, dat ik dit direkt meld, vroeg ik me af wat de gevolgen zijn voor mij als ik meld dat ik ben gaan samenwonen.

Kan men de huur laten stijgen? Wordt de startdatum van het contract vernieuwd (indien er een nieuw contract moet opgeteld worden?) Nogal heel wat onzekerheden.

Ook vraag ik me af, of ik dit wel MOET melden bij de huisbaas. Behoord dit niet helemaal tot mijn prive leven?

Naast dit heb ik nog een vraag. Ik bewoon een appartement met tuin, ik mag geen huisdieren houden, maar had stiekem toch een hondje en poes. Hond is nooit alleen thuis, breng ik mooi weg als ik ga werken bij mijn grootouders, dus van overlast is er geen spraken. Buren hebben er geen probleem mee. Maar toen de huisbaas er achter kwam, kreeg ik de verwittiging dat ik mijn dieren wel mocht houden, maar als ze sterven is het verboden om een nieuwe te nemen. Maar nu ik ga samenwonen, heeft mijn partner ook een poes. Ik heb bang, als de huisbaas er achter komt, dat ze mij eruit zet of een schadevergoeding eist ofzo? Ik ga er vanuit, zolang ik geen schade maak en mooi mijn huishuur netjes betaal, dat men niet moet klagen over een poes extra? Of zie ik dit fout?

Bedankt alvast, maar er zijn een heleboel vragen die door mijn hoofd spoken omtrent dit.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 21 okt 2014 15:09

Indien in uw contract staat dat u een wijziging in uw gezinssituatie dient te melden, dan bent u hiertoe gehouden. De voornaamste reden hierachter is dat bij een eventueel geding vanaf het begin de correcte personen gedaagd worden en nutteloze kosten, vooral voor de verliezende partij, beperkt blijven.

Huisdieren is een bediscutabele kwestie, volgens sommigen vormen ze een elementair recht dat niet contractueel in zijn totaliteit kan verboden worden, volgens andere dienen de contractuele afspraken nageleefd te worden. Persoonlijk neig ik meer naar het eerste zolang de bewoner ook redelijk blijft en bv. in zijn flat van 40m² geen deense dog met een schofthoogte van 1.2m, een paar boa constrictors of een verzameling 8-potigen als huisdier(en) binnenbrengt.

Reclame

Terug naar “Huren”