huurcontract 1 jaar te laat opgezegd, wat nu?

pistachenoot
Topic Starter

huurcontract 1 jaar te laat opgezegd, wat nu?

#1 , 18 okt 2014 23:52

Ik heb een huurcontract van 1 jaar, waar ik zo snel mogelijk vanaf wil, maar door omstandigheden is de 3 maanden opzeg helemaal aan mij voorbij gegaan en ben ik al 2 weken te laat met een aangetekend schrijven.
Ik heb wél via mail en ondertekend op tijd opgezegd, en daar ook reactie op gekregen. Zou dit in geval van problemen rechtswaarde hebben?

Ik zag ook online door in te loggen met mijn eID dat mijn huurcontract niet geregistreerd staat, ondanks wat de dame van het immokantoor mij meermaals verteld heeft. (net als ze meermaals probeerde te vermelden dat ze telefonisch contact met mij gehad zou hebben, wat absoluut geen enkele keer gebeurd is.)

Als ik nu toch te laat ben met mijn aangetekend schrijven, is het dan mogelijk (en überhaupt wel slim) om nu al melding te maken van de intentie een overgang in een 9 jarig contract op dag 1 op te zeggen om te voorkomen dat het contract rap-rap nog wel geregistreerd wordt?

Het gaat in elk geval om een woning met genoeg gebreken om als het echt moet de nodige procedures in gang te zetten, maar ik zou er het allerliefst gewoon zo snel mogelijk vanaf zijn. Ik heb mijn buik vol van leugenachtige immo-kantoren die mijn naiviteit proberen uit te buiten.

Met vriendelijke groeten

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 19 okt 2014 01:11

Als u zeker bent dat het contract niet geregistreerd is, en er staat niets in het contract over verlenging, zou ik dit zeker niet melden aan de verhuurder, om te voorkomen dat deze het contract nog snel gaat registreren.

Maar normaal is uw opzeg voldoende correct gebeurt (zeker daar er reeds op gereageerd is), en eindigt uw contract op het einde van het 1e jaar.

mava105
Juridisch actief: Nee

#3 , 19 okt 2014 09:38

Een registratie NA de datum van opzeg is van geen tel meer. Anders zou het gemakkelijk zijn voor iedere nalatige eigenaar, bij opzeg nog snel naar de registratie te lopen, om alzo toch een langere opzegperiode af te dwingen. Dus daarom altijd AANGETEKEND opzeggen, zodat je een bewijs van datum hebt, en indien verhuurder de brief niet gaat afhalen, ONGEOPPEND bewaren, en pas voor de rechtbank openen indien nodig.

Reclame

sloeberken

#4 , 19 okt 2014 09:46

Een opzeg kan zowel via mail, sms als AS, als je maar het bewijs hebt dat het aanvaard is. Indien het toch niet correct hebt gedaan kan u zich na dag 1 van het contract onmiddellijk opeggen en dag nadien vertrekken.
Misschien kun je slim zijn en een AS sturen dan je op een datum xxx wil vertrekken, een week na het een 9 jarig contract is geworden. Want als ze het alsnog laten registreren ben je dat voordeel van niet registratie kwijt.
Bij vertrek zeker voldoende foto's nemen van alle gebreken je weet maar nooit.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

pistachenoot
Topic Starter

#5 , 26 okt 2014 14:15

Online stond het niet geregistreerd, maar helaas was het weldegelijk geregistreerd toen ik navraag deed bij het registratiekantoor. (Die me er nog 6 euro voor vroegen ook...)

Dus blijft mijn belangrijkste vraag: ik lees overal "opzegging betekenen conform de wet", maar wil dat dan zeggen dat mijn opzeg via email voldoende is? Want ik vind nergens terug dat een aangetekend schrijven verplicht is. (ook niet zo gemakkelijk als werkende mens om bij de post te geraken)

Op die opzegmail heb ik overigens weldegelijk reactie gekregen, maar sindsdien is elke vorm van communicatie van het immo kantoor uit heel vaag en draaien ze rond de pot dus ik voel nattigheid.

sloeberken

#6 , 26 okt 2014 17:24

Ik heb wél via mail en ondertekend op tijd opgezegd, en daar ook reactie op gekregen. Zou dit in geval van problemen rechtswaarde hebben?
Maar u zegt dat je via mail op tijd u opzeg hebt verstuurd, en aanvaard door verhuurder daar hij gereageerd heeft. Dus is u opzeg wettelijk en moet je u houden aan die opzeg.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#7 , 26 okt 2014 18:24

Lees eens in brochure wat er geschreven wordt over opzeggen en registratie kontrakt korte duur.
http://justitie.belgium.be/nl/binaries/ ... 138431.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Terug naar “Huren”