Nieuwe ramen

cimarose1
Topic Starter
Berichten: 8

Re: Nieuwe ramen

#16 , 16 okt 2014 17:05

Hebben we vorig jaar aan de hand gehad, daar hebben ze dus een volledig nieuw kozijn in gestoken, raam, glas in gestoken, compleet dus. Dat hadden we vandaag dus ook verwacht. Vooral boven, zijn ze nog rotter dan beneden. Want de slagregen staat daar op, wij hebben boven de 2 ramen een klein afdakje.
Nu komt de man juist thuis ... moeten ze morgen doppen. Enorme meevaller dus. De eerste keer in 5 jaar dat hij een dag moet doppen. Dus voor morgen komt uiteindelijk wel goed.
We vragen hoe zit het met de ramen die verkeerd gemeten zijn? Die moeten dus nog gemaakt worden, kan een week of 2 duren. We vragen of het ajb mogelijk is op een donderdag te komen, omdat dit mijn vaste vrije dag is. Nee, dat kon niet, hij had het druk en het moet gebeuren wanneer het hem uitkomt, ik ben benieuwd! Als je dan zo een druk schema hebt en moeilijk iets kunt inplannen daardoor, Was het dan niet mogelijk eerder te laten weten wanneer hij ging komen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38739

#17 , 16 okt 2014 17:15

Dan laat u nu al weten dat U en echtgenoot NIET kunnen aanwezig zijn.
Doe dat schriftelijk mail is goed aan verhuurder en glazenmaker.
Geef ook de dagen door wanneer u wel kan voor de komende 14 dagen bv.

KJ86
Berichten: 2686

#18 , 16 okt 2014 19:09

De schrijnwerkers die glas plaatsten zijn sterk afhankelijk van de fabriek. De fabriek belooft om op 2 weken te leveren, maar dat kan ook uitlopen naar 3 of 4 weken als het druk is.
Zodra de schrijnwerker het glas binnenkrijgt, wil die het uiteraard plaatsen. Een kapitaalkrachtige aannemer heeft meer speling. Die kan het glas laten staan tot dat het de huurder uitkomt. Als het een minder begoede aannemer is, zal die willen plaatsen zodra het glas binnenkomt. Hij moet immers wachten tot dat het werk af is om te factureren of het risico lopen dat de klant (verhuurder) protesteert. Om die reden is het belangrijk voor de aannemer om zijn werk zo snel als mogelijk af te kunnen werken.

Alles heeft zo zijn redenen. Je staat in het leven alsof iedereen u onrecht wil aandoen. Ik kan u zeggen dat dit niet het geval is. De verhuurder en aannemer hebben het beste voor met uw appartement en zijn bewoners.
Als de aannemer of verhuurder u onrecht wil aandoen, hadden ze evengoed een hoekje van het oud glas kunnen breken bij het terugplaatsen. Dan is het een dringende herstelling die je moet gedogen, net zoals het rotte kozijn vervangen. De verhuurder heeft echter besloten om uw comfort te verhogen en uw verbruik naar beneden te halen. Ik denk dat het dan wel op zijn plaats is dat je de verhuurder bedankt in plaats van manieren te zoeken om tegen te werken. Als je zou geloven in karma, dan moet die slechte verhuurder toch een goede daad hebben begaan want het lot heeft ervoor gezorgd dat de aannemer morgen gewoon kan doorwerken.

Reclame

Turaki
Berichten: 6870

#19 , 16 okt 2014 19:19

De schrijnwerkers die glas plaatsten zijn sterk afhankelijk van de fabriek. De fabriek belooft om op 2 weken te leveren, maar dat kan ook uitlopen naar 3 of 4 weken als het druk is.
Zodra de schrijnwerker het glas binnenkrijgt, wil die het uiteraard plaatsen. Een kapitaalkrachtige aannemer heeft meer speling. Die kan het glas laten staan tot dat het de huurder uitkomt. Als het een minder begoede aannemer is, zal die willen plaatsen zodra het glas binnenkomt. Hij moet immers wachten tot dat het werk af is om te factureren of het risico lopen dat de klant (verhuurder) protesteert. Om die reden is het belangrijk voor de aannemer om zijn werk zo snel als mogelijk af te kunnen werken.

Alles heeft zo zijn redenen. Je staat in het leven alsof iedereen u onrecht wil aandoen. Ik kan u zeggen dat dit niet het geval is. De verhuurder en aannemer hebben het beste voor met uw appartement en zijn bewoners.
Als de aannemer of verhuurder u onrecht wil aandoen, hadden ze evengoed een hoekje van het oud glas kunnen breken bij het terugplaatsen. Dan is het een dringende herstelling die je moet gedogen, net zoals het rotte kozijn vervangen. De verhuurder heeft echter besloten om uw comfort te verhogen en uw verbruik naar beneden te halen. Ik denk dat het dan wel op zijn plaats is dat je de verhuurder bedankt in plaats van manieren te zoeken om tegen te werken. Als je zou geloven in karma, dan moet die slechte verhuurder toch een goede daad hebben begaan want het lot heeft ervoor gezorgd dat de aannemer morgen gewoon kan doorwerken.
Allemaal irrelevant. Als de huurder aangeeft wanneer dit voor hem mogelijk is, heeft de verhuurder hier rekening mee te houden (en bij uitbreiding ook iedereen die iets komt doen in opdracht van de verhuurder). Het is zelfs als een gunst te beschouwen dat de huurder dit toestaat.

En de goede wil van de verhuurder? Hij laat blijkbaar glas plaatsen in rotte kozijnen. Ik denk niet dat hier veel winst kan gemaakt worden.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#20 , 16 okt 2014 19:24

Het gaat niet over glas, ramen zijn niet klaar, Wie graag een boterham met beleg eet moet ook nog gaan werken, voor alles is een oplossing maar moet van beide kanten komen, moet een huurder altijd op de knieen gaan zoals u KJ86 het zo rooskleur voorstelt. Duidelijke afspraken maken dat is de oplossing.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

KJ86
Berichten: 2686

#21 , 16 okt 2014 21:54

Je zit hier met een derde partij waar je rekening mee moet houden. Huurder en verhuurder moeten helemaal niet afspreken. Huurder en verhuurder moeten zich allebei schikken naar de aannemer voor een vlotte afhandeling. Aannemers zijn zelfstandig, dat is dus niet zoals met personeel werken, opdrachtgevers bepalen spijtig genoeg hun planning niet. Je mag mij daarin vertrouwen, ik spreek uit ervaring.
Schrijnwerkers plaatsen geen glas in rotte kozijnen uit schrik voor aansprakelijkheid. De rotte delen in het kozijn kan een schrijnwerker eruit zagen en vervangen. Er is niets zo duurzaam als een houten raam, dat kan je blijven herstellen zonder te vervangen. In Antwerpen worden houten ramen van 150 jaar oud nog hersteld. Het feit dat de kozijnen rot zijn, betekent dat een deel van het werk een dringende herstelling is. De huurder moet volgens de huurwet dringende herstellingen gedogen.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#22 , 16 okt 2014 22:12

KJ86 als u dit getuigt van goede afspraken aan de kant van de verhuurder dan begrijp ik het ook niet meer.
Volgens TS dit: En idd van eind augustus is de glazenzetter al aan het komen. Als we iedere keer vrij hadden moeten nemen van wanneer hij zou komen, kwam ik met 30 dagen vrij ervoor niet toe.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

KJ86
Berichten: 2686

#23 , 16 okt 2014 22:54

Verhuurder kan alleen maar doorgeven hetgeen de aannemer hem vertelt. Verhuurder en huurder zijn dus in gelijke mate overgedragen aan de wil van de aannemer. Verhuurder kan niets opleggen alleen maar vragen. Aannemers in vlaanderen werken niet met boeteclausules voor dit soort werk, daar wordt in de praktijk veel misbruik van gemaakt. Is spijtig genoeg niets aan te doen buiten zo flexibel mogelijk te zijn.

Turaki
Berichten: 6870

#24 , 17 okt 2014 00:09

Voor de huurder treed de aannemer in de plaats van de verhuurder voor de werken, en bijgevolg moet er geen enkele communicatie zijn tussen huurder en aannemer. Verhuurder heeft aan huurder te vragen wanneer het past, en dan met aannemer dit te bespreken.

Hoe gaat de aannemer de huurder iets opleggen? Er is daar geen enkele contractuele band. Wie de werken uitvoert, maakt voor de huurder niets uit, het enige dat hier moet gebeuren is communicatie tussen huurder en verhuurder enerzijds (waarbij de verhuurder niets op te leggen heeft, en enkel bij dringende werken en weigering van de huurder om deze te laten uitvoeren kan hij door de vrederechter een datum laten vastleggen), en de verhuurder en de aannemer anderzijds (waarbij de verhuurder aan de aannemer heeft duidelijk te maken wanneer dit past).

En geen gezwans over hoe aannemers werken, je mag mij erin vertrouwen dat een zelfstandig schrijnwerker (die dus de ramen komt plaatsen) zeer goed op voorhand weet wanneer hij kan, en ook tijdig kan laten weten wanneer er een eventueel probleem zou zijn. En als deze zelfstandige weet dat op de ene plaats minder flexibiliteit is betreffende de werken, zal hij normaal de rest daarrond plannen.

bosprocureur
Berichten: 6888

#25 , 17 okt 2014 07:19

was het allemaal maar zo eenvoudig... :evil:

duma
Berichten: 2871

#26 , 17 okt 2014 08:45

Huurder en verhuurder moeten helemaal niet afspreken. Huurder en verhuurder moeten zich allebei schikken naar de aannemer voor een vlotte afhandeling. .
Wat is dat voor onzin.

De huurder was geen vragende partij voor nieuwe ramen en krijgt ze samen met al de last die erbij komt kijken, opgedrongen.
De verhuurder had EERST overleg moeten plegen met de huurder en dan pas actie moeten ondernemen. Als de huurder aangeeft dit niet te willen, gebeurt het niet. Tenzij het dringende werken zijn dien iet kunnen wachten.
De verhuurder had verder aan de aannemer duidelijk moeten maken dat het niet gaat om zijn eigen woonst, maar om een woonst met een huurder in en dat het dus belangrijk is dat afspraken nagekomen worden.
Verhuurder had daarop met huurder moeten afspreken wanneer het voor de huurder zou passen. Een slimme verhuurder spreekt voor een aantal weken data af die passen voor de huurder zodat bij moeilijkheden er niet telkens opnieuw afgesproken moet worden.

Nergens, maar dan ook nérgens in dit specifiek verhaal moet de huurder zich ook maar schikken.

KJ86
Berichten: 2686

#27 , 17 okt 2014 15:09

Huurder en verhuurder moeten helemaal niet afspreken. Huurder en verhuurder moeten zich allebei schikken naar de aannemer voor een vlotte afhandeling. .
Wat is dat voor onzin.

De huurder was geen vragende partij voor nieuwe ramen en krijgt ze samen met al de last die erbij komt kijken, opgedrongen.
De verhuurder had EERST overleg moeten plegen met de huurder en dan pas actie moeten ondernemen. Als de huurder aangeeft dit niet te willen, gebeurt het niet. Tenzij het dringende werken zijn dien iet kunnen wachten.
De verhuurder had verder aan de aannemer duidelijk moeten maken dat het niet gaat om zijn eigen woonst, maar om een woonst met een huurder in en dat het dus belangrijk is dat afspraken nagekomen worden.
Verhuurder had daarop met huurder moeten afspreken wanneer het voor de huurder zou passen. Een slimme verhuurder spreekt voor een aantal weken data af die passen voor de huurder zodat bij moeilijkheden er niet telkens opnieuw afgesproken moet worden.

Nergens, maar dan ook nérgens in dit specifiek verhaal moet de huurder zich ook maar schikken.
Je mag mij vertrouwen, zoals jij het hierboven beschrijft, gaat het niet in zijn werk. Er zijn bedrijven die dat kunnen (de grotere met veel personeel en bediendes), maar daar hangt een stevig prijskaartje aan vast. Hetgeen ik beschreven heb, is werken laten uitvoeren door een zelfstandige.

Het probleem is er, als jij vindt dat de huurder niet moet schikken, kan je misschien een oplossing voorstellen.

TS wil dat de aannemer komt op een specifieke dag in de week (haar vrije dag). Aannemer heeft gemeld aan de klant dat die dag onmogelijk is. Ik zou graag weten van u, op welke basis dat de opdrachtgever (verhuurder) zijn aannemer kan dwingen om het werk toch op donderdag uit te voeren.
Je moet niet afkomen dat de huurder de werken niet moet toestaan, want ze heeft haar toestemming gegeven en de opdracht is reeds gedeeltelijk uitgevoerd (voldoende bewijs dus om aan te tonen dat de toestemming er was).

Turaki
Berichten: 6870

#28 , 17 okt 2014 15:55

Je mag mij vertrouwen, zoals jij het hierboven beschrijft, gaat het niet in zijn werk. Er zijn bedrijven die dat kunnen (de grotere met veel personeel en bediendes), maar daar hangt een stevig prijskaartje aan vast. Hetgeen ik beschreven heb, is werken laten uitvoeren door een zelfstandige.
Je mag mij vertrouwen, zo gaat het wel in zijn werk. Daar een zelfstandige met niemand anders rekening heeft te houden dan met zijn klanten en zijn leverancier, en meestal zeer goed kan inschatten hoelang hij aan iets werkt, kan hij zeer nauwkeurig een planning opmaken en zich daar aan houden. En meestal is een zelfstandige nog flexibeler dan een grote firma, ik heb vaak genoeg van nabij gezien hoe op eenvoudige vraag van 1 klant men hemel en aarde beweegt om de planning aan te passen zodat dit uitkomt.
TS wil dat de aannemer komt op een specifieke dag in de week (haar vrije dag). Aannemer heeft gemeld aan de klant dat die dag onmogelijk is. Ik zou graag weten van u, op welke basis dat de opdrachtgever (verhuurder) zijn aannemer kan dwingen om het werk toch op donderdag uit te voeren.
Een zelfstandige zal ervoor zorgen dat hij kan. Het is aan de verhuurder om ervoor te zorgen dat hij dit tijdig met de huurder bespreekt, zodat hij dit tijdig aan de aannemer kan doorgeven, zodat deze tijdig zijn planning kan opmaken.
En als de aannemer aan mij als opdrachtgever meldt dat dit niet kan (zonder een goede reden op te geven, en natuurlijk op voorwaarde dat ik als opdrachtgever tijdig heb laten weten wanneer de werken kunnen doorgaan), zal ik wel iemand anders zoeken die wel zijn werken degelijk kan plannen. Iemand die dit niet kan (wederom onder voorwaarde dat er tijdig over alles gecommuniceerd is) geeft mij niet veel vertrouwen als zelfstandige, zowel naar stiptheid als naar kwaliteit (het één hangt vaak samen met het andere).

Samengevat, het is aan de verhuurder om tijdig alles te regelen, en dan verloopt dit meestal (enige uitzonderingen buiten beschouwing gelaten) zeer vlot. En nogmaals, ik heb dit al vaak van zeer nabij meegemaakt, als het misloopt ligt het meestal aan de verhuurder die slecht communiceert, niet aan de huurder die onwillig is.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#29 , 17 okt 2014 16:02

Ik kan me niet indenken dat een aannemer geen duidelijke afspraak kan nakomen in dergelijk geval, voor mij is dat een aannemer de naam niet waardig.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

KJ86
Berichten: 2686

#30 , 17 okt 2014 16:57

@ Turaki

Iemand anders aanstellen om het werk af te werken is geen mogelijkheid. De verhuurder heeft immers een mondelinge of misschien schriftelijke overeenkomst met de aannemer. Je moet de aannemer zijn werk dus zelf laten afwerken. Het is trouwens zeer moeilijk om een andere aannemer te vinden die een besmet werk zal overnemen. De vraag blijft dus openstaan. De huurder wilt een bepaalde dag dat de aannemer moet komen afwerken, aannemer weigert om die dag te komen. Wat kan de verhuurder concreet doen om zijn aannemer op die bepaalde dag bij zijn huurder te krijgen.

Ik ben van mening dat de verhuurder niets kan doen ten opzichte van de aannemer. Jullie beweren van wel en daarom ben ik benieuwd hoe dat zoiets dan moet. Iemand opleggen om één specifieke dag in de week te komen, getuigt van weinig flexibiliteit.
Je zit als verhuurder gevangen tussen een aannemer die niet flexibel is en een huurder die wil tegenwerken.

De verhuurder is echt een dommerik om werken uit te voeren in een appartement waarvan de huurders het toch niet waarderen. Die persoon is een hoop geld kwijt aan dat hoogrendementsglas en krijgt in ruil een gans pak zever. Ik blijf dus bij mijn mening dat voor dit soort zaken, de snelste en meest eenvoudige oplossing een toegeving van de huurder is.

Terug naar “Huren”