Nieuwe ramen

cimarose1
Topic Starter
Berichten: 8

Nieuwe ramen

#1 , 16 okt 2014 07:41

Beste mensen,

Volgende doet zich voor...
Ik huur een app, 2 flats zijn het. Boven ons een vrouwtje van in de 80, onder wij.
Nu komt de huisbaas afgelopen vrijdag om 17u ons mededelen dat men dinsdag en woensdag zou komen voor nieuw glas te plaatsen. Kort dag om op 1 werkdag alles te moeten regelen ivm werk (enkel maandag)
Dinsdag hadden mijn man en ik zo geregeld dat hij de vroege vroege zou werken. Van 6 - 10, dan was hij half elf thuis en de rest van de dag. Konden ze boven beginnen. En woensdag wisselt hij van post zodat hij om half 2 begint smiddags en ik regel dat ik om half 2 thuis ben van mijn werk. Dinsdag niemand te zien, de glazenzetter had nog ander werk op een ander plaats hij zou pas woensdag kunnen beginnen. Oke, geen probleem, ik ben donderdag (vandaag) vrij. De man heeft terug ochtendpost. Nu willen ze morgen ook nog komen want ze krijgen het niet af. Beide krijgen we niets geregeld op het werk. Ik ben dus niet van plan hier een vreemde in te laten, want ik zit ook nog met dieren. Ja zegt die gast van de glazenzetter, ik kom er wel in!
Wablieft zeg ik? Ik geraak er wel in om mijn werk te doen, hoe dan ook?!
Ik zeg wablieft nog eens? Had je dan gisteren niet al hier kunnen beginnen? Neen, zegt ie, dat wou de huisbaas niet. Verdorie dat vrouwtje is alle dagen thuis en mijn man en ik moeten hemel en aarde verzetten en dan komen ze de eerste dag al niet opdagen?
Wat kan ik doen?
Het slot is al jaren geleden veranderd. Langs de achterkant kunnen ze niet in, want is allemaal ommuurd dan moeten ze via de buren over de buren klimmen.
Ik denk er aan vanmiddag de politie langs te laten komen, en of ze morgen mijn appartement willen bewaken? Wat kan ik nog meer dreigen? Want dit pik ik echt niet!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki
Berichten: 6870

#2 , 16 okt 2014 08:58

Bellen naar uw huisbaas om dit te melden, en gesprek opnemen (dit mag, u moet dit zelfs niet melden aan hem). Hem zo melden dat de werken niet kunnen doorgaan, omdat u er niet bent en u niet van plan bent om iemand binnen te laten terwijl u niet thuis bent. Antwoord hij dat u dat moet, laat u hem weten dat het niet gaat om dringende werken, en dat dit ook niet volgens de afspraken is die u onderling gemaakt heeft. En dat er voor de afwerking maar tijdig (eis maar gerust 2 weken op voorhand) een afspraak moet gemaakt worden.

Oftewel zal de huisbaas akkoord gaan, en is het opgelost, oftewel gaat hij niet akkoord, en heeft u bewijs om desnoods klacht in te dienen tegen hem en de glazenwasser wegens huisvredebreuk.

bambipower
Berichten: 1034

#3 , 16 okt 2014 09:01

Laat uw pc/laptop aanstaan, en film met je webcam of iemand binnenkomt. Je kan werken met bvb yawcam, die enkel opneemt, als hij beweging ziet

http://www.yawcam.com/download.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Reclame

KJ86
Berichten: 2685

#4 , 16 okt 2014 12:40

Simpelste oplossing is om niet moeilijk te doen en te zorgen dat iemand aanwezig is, desnoods iemand anders die je kan vertrouwen ( moeder, vader, schoonvader, schoonmoeder, broers of zussen, kinderen (als ze oud genoeg zijn natuurlijk), vrienden, kennissen, buren...). Korte pijn in plaats van alles te laten aanslepen. Dan zitten drie partijen met overlast, huurder (jij moet u dan weer vrijmaken op een andere datum), verhuurder (moet de aannemer ter plekke krijgen), aannemer (moet speciaal terugrijden voor af te werken op uw appartement)

Het is ook logisch dat de dame van 80 voorrang krijgt. Oudere mensen zijn over het algemeen minder flexibel en de stress kan gezondheidsproblemen opwekken bij deze groep mensen. Bij de jonge garde mag je toch wel wat flexibiliteit verwachten, die moeten de druk maar aankunnen.

cimarose1
Topic Starter
Berichten: 8

#5 , 16 okt 2014 13:03

Als hun zich houden aan de gemaakte afspraken, was er geen enkel probleem!
Mijn ouders werken ook, mijn broers ook, en mijn man zijn ouders kunnen niet, de moeder heeft zware gezondheidsproblemen en de vader heeft een fulltime job om zijn vrouw (moeder) te verzorgen. Met de man zijn zussen is er geen contact en zijn dus voor mij vreemden die ik hier niet ga binnen laten om te neuzen.
Ikzelf ben getrouwd maar kinderen zijn er niet.
Alle respect voor de oudere mensen, maar ook daar kunnen mijn man en ik de rommel opruimen, en dat vinden we geen enkel probleem. Dat doen we omdat we buren zijn en het contact goed willen houden.
Mijn buurvrouw heeft ook 3 weken in het ziekenhuis gelegen, al die tijd kon de aannemer dus ook niet komen, omdat zij niet wenste dat er iemand binnen kwam zonder dat zij er was, en bij haar konden ook makkelijk de kinderen komen om op het huis te letten.
Maar vriendeljik bedankt KJ86 voor U zeer goed advies, niet dus! By the way boven zijn ze nog niet klaar dus ocharme vrouwtje, nog een dag langer stress!
Wij hadden er voor gezorgd 3 dagen thuis te zijn, waarvan er 2 waren ingepland. dinsdag en woensdag.

Het advies van bambipower heb ik al gedownload en staat klaar voor morgen.
En als de man om half 3 thuis is, stap ik naar de huisbaas die om de hoek is, en neem ik het hele gesprek op. Dan heb ik alvast bewijs als ik daarna naar de politie stap. De buren bellen naar mijn werk als hij toch gaat beginnen en sta ik stevig in mijn schoenen. (Dankjewel Turaki voor het advies)

Turaki
Berichten: 6870

#6 , 16 okt 2014 13:35

@KJ86:
Ik denk dat we wel kunnen stellen dat TS al zeer inschikkelijk is geweest om op zulke korte termijn en zonder overleg de data die door de verhuurder zijn vastgelegd toe te staan. Als het dan voor de verhuurder nog niet mogelijk is om zelf zijn planning te volgen zonder enig respect voor TS, lijkt het mij niet meer dan redelijk dat TS deze keer bepaalt wanneer het past.

@cimarose1:
Probeer wel het gesprek stiekem op te nemen, anders kan het zijn dat hij niet wil meewerken, of bepaalde zaken niet zal willen zeggen.

KJ86
Berichten: 2685

#7 , 16 okt 2014 14:13

Ik snap wel dat TS een beetje kwaad is omdat de werken zijn uitgelopen. Ik snap echter niet en ik zal het ook nooit snappen, dat je wel tijd wil vrijmaken voor gesprekken op te nemen bij de verhuurder (het vertrouwen schenden) en verklaringen te gaan afleggen bij de politie.

Dat is de keuze van TS natuurlijk.
Ik vind het tof dat dit forum er is.
Het geeft toch een goed beeld van hoe mensen soms denken, iedereen die meeleest kan daaruit bijleren. De verhuurder die denkt misschien dat hij goed doet voor zijn huurders om het glas te vervangen. In werkelijkheid krijgt hij daar een pak gezever voor.

@Turaki
Ik heb al redelijk wat opdrachten gegeven en ik kan u zeggen dat maar een beperkt aantal aannemers hun werk 2 weken op voorhand (kunnen) inplannen. De termijn van verwittigen is dus normaal.

Turaki
Berichten: 6870

#8 , 16 okt 2014 14:24

Ik heb al redelijk wat opdrachten gegeven en ik kan u zeggen dat maar een beperkt aantal aannemers hun werk 2 weken op voorhand (kunnen) inplannen. De termijn van verwittigen is dus normaal.
Irrelevant. Er moet niet enkel verwittigd worden, er moet een voorafgaand overleg zijn. TS had namelijk perfect kunnen weigeren om de werken te laten uitvoeren, aangezien niet noodzakelijk.
De verhuurder die denkt misschien dat hij goed doet voor zijn huurders om het glas te vervangen. In werkelijkheid krijgt hij daar een pak gezever voor.
Niet alles wat je doet om goed te doen, wordt daarom zomaar geapprecieerd. Als een huurder geen nood had aan nieuwe ramen, en zijn rust belangrijker vindt, zal hij zijn verhuurder niet dankbaar zijn bij de melding dat hij nieuwe ramen krijgt.
Ik snap echter niet en ik zal het ook nooit snappen, dat je wel tijd wil vrijmaken voor gesprekken op te nemen bij de verhuurder (het vertrouwen schenden) en verklaringen te gaan afleggen bij de politie.
Verhuurder mag wel met de voeten spelen van huurder, maar als huurder dan maatregelen neemt om zijn rechten te doen gelden, zitten we met een schending van vertrouwen?
Respect dient van 2 kanten te komen, en van de kant van verhuurder merk ik niet daar niet veel van. Ik vind dat als je meent dat je jezelf rechten mag toekennen die je niet hebt, je niet verbaast moet zijn dat je op een bepaald moment eens tegen een muur knalt.

KJ86
Berichten: 2685

#9 , 16 okt 2014 14:33

Het is glas vervangen, uiteraard was TS daarvan al een tijdje op de hoogte.
Glas moet immers opgemeten worden en op maat gemaakt worden. TS had dus al eerder contact gehad met deze aannemer. Ze schrijft ook dat de werken al eens verschoven zijn omdat het oud vrouwtje in het ziekenhuis lag, dus de verhuurder houdt wel rekening met zijn huurders.
Je snapt wel dat op een bepaald moment verhuurder en aannemer, voet bij stuk moeten houden om hun werken te kunnen uitvoeren.

Franciscus
Berichten: 38739

#10 , 16 okt 2014 14:38

Raar, een twee maand geleden afgesproken met een aannemer ... niet dringend klein klusje ...
Gevraagd om wel op tijd te verwittigen ... 14 dagen geleden heeft mail met kan het dan dan of dan?
Afspraak was dus nu maandag - vanaf 9 uur. Stipt op tijd en werk tiptop uitgevoerd.

Nu als ik huurders zou hebben ( heb er ooit gehad) steeds ruim op tijd gezegd wat er ging gebeuren en waarom en wanneer zij konden en wanneer de aannemer kon enz enz

Al de situaties waar een eigenaar zo maar plots binnenvalt zonder voorafgaande afspraken - ramen plaatsen is een ingrijpend verbouwing in een bemeubeld appartement heb ik altijd fout weten aflopen en eindigen ten nadele van de verhuurder bij de vrederechter/politie.
Dat zijn verhuurders die dikwijls ook hun voeten vagen aan andere zaken.

Eigenaar heeft rechten maar huurder ook en er zijn grenzen. Het opnemen van een gesprek kan later altijd gebruikt worden. U kan mogelijk direct volgende week een dag of twee opgeven wanneer u wel thuis zal zijn.

U kan politie vragen extra toezicht te houden en eens langs te rijden om te zien of er niemand bij u binnen zit.
Noch de eigenaar noch de glazenmaker mogen in uw woning binnen. Deze is onschendbaar.

Kan uw bovenbuurvrouw of een andere buur u bellen mocht de eigenaar/glazenmaker aan de deur staan.

cimarose1
Topic Starter
Berichten: 8

#11 , 16 okt 2014 15:53

Glas moet op maat gemaakt worden, klopt, wat blijkt, achter kunnen al 2 ramen niet geplaatst worden, oud glas wordt terug voorlopig ingezet. Meneer heeft zich van maat vergist, bij buurvrouw achter gekeken op terras, ook daar 3 oude ramen terug geplaatst!!
Ik ben inderdaad geen vragende partij voor nieuwe ramen. Maar het is op de slaapkamer vorig jaar voorgevallen dat ik het kozijn in de hand had omdat het hout zo rot is. Wat doen ze nu? Van enkel glas, naar dubbel glas in rot hout. Echt geweldig. Dus ze moeten schuren in het rotte hout voor het dikkere dubbelglas te plaatsen.
Het glas was aan de voorkant opgemeten, men dacht dat de achterkant de zelfde afmetingen had! Dus tot zover het opmeten.
En idd van eind augustus is de glazenzetter al aan het komen. Als we iedere keer vrij hadden moeten nemen van wanneer hij zou komen, kwam ik met 30 dagen vrij ervoor niet toe.
Het gaat mij nu om het principe.
Ik woon hier al 8 jaar, nog nooit de huur te laat betaald, altijd op tijd en nu in ene ditte? Daar ben ik dus echt niet mee gediend.
Het glas wat niet past moet dus nu nog eens opgemeten worden, besteld worden en dan over een week of 2 plaatsen.
Volgens KJ86 maar alvast de hele week vrij nemen? Wel mijn verlofdagen zijn op en die van de man ook.

mava105
Berichten: 22335
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#12 , 16 okt 2014 16:02

Gaat het hier eigenblijk over nieuwer ramen of gewoon nieuw glas, en dan over enkel of dubbel glas.

mava105
Berichten: 22335
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#13 , 16 okt 2014 16:02

Gaat het hier eigenblijk over nieuwer ramen of gewoon nieuw glas, en dan over enkel of dubbel glas.

cimarose1
Topic Starter
Berichten: 8

#14 , 16 okt 2014 16:50

We dachten in eerste instantie over ramen, maar het bleek uiteindelijk, vandaag, om glas te gaan. Tot zover de duidelijke communicatie vanuit de huisbaas.
Enkel glas zat erin, en nu hebben ze dubbel glas gestoken.

Franciscus
Berichten: 38739

#15 , 16 okt 2014 16:55

In rotte ramen ... Mava105 gaat dat beter weten maar volgens mij bestaat de mogelijkheid dat u bij openen de ganse vleugel in uw handen gaat hebben en wat dan?

Terug naar “Huren”