Problemen met verhuurder

Guerra
Topic Starter

Problemen met verhuurder

#1 , 13 sep 2014 13:30

Beste,

ik huur momenteel een huis via een makelaar. Dit is een contract van 3 jaar ( begin datum 21/11/13) en staat geregistreerd.
Van in het begin waren er problemen met het pand: elektrische installatie was afgekeurd, binnen riolering verstopt en totaal geen water opbrengst voor wasmachine aansluiting.

Binnen riolering is na 4 weken gemaakt, dit was een verstopping van enkele maanden door de vorige bewoner(eigenaar).
Waterleiding heb ik maar zelf vervangen na 3 maanden omdat de eigenaar het niet zelf wou doen of iemand voor laten langskomen.
De elektrische installatie was afgekeurd omdat de aarding niet goedgekeurd was en in de bijbehorende garage en buitenstallingen de gebruikte bekabeling niet volgens het arei was.

Nu mijn vraag: de aarding is reeds gemaakt en gekeurd. Maar de elec in garage en bergingen is volledig verwijderd omdat het volgens de verhuurder te duur is om te maken. In de plaatsbeschrijving staat nochtans dat op deze plaatsen elec voorzien is.

Ik heb dit pand ook gehuurd voor de elec in deze gedeeltes omdat ik mijn eigen wagens onderhoud en zelf veel laswerken doe.
Is de eigenaar nu verplicht om dit te maken of mag hij het gewoon verwijderen, want nu betaal ik teveel huur voor hetgeen wat het is.

Alvast bedankt.
Guerra

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 13 sep 2014 14:21

De verhuurder mag de gedaante van het goed niet veranderen tijdens de looptijd van het contract. Dit is hier gebeurd op een wijze die u bovendien niet langer toelaat het pand te gebruiken zoals contractueel overeengekomen was.

U dient de verhuurder in gebreke te stellen en ofwel te eisen dat hij het pand in de oorspronkelijke staat herstelt (correcte stroomvoorziening) ofwel dat de huurprijs wordt heronderhandeld met de gebreken in gedachte.

Bij niet reactie of weigering kan u voor het lokale vredegerecht moddels een verzoekschrift art 1344bis Ger.W. De herstelling tegen dwangsom bij niet uitgevoerd zijn tegen een vaste datum vorderen.

Guerra
Topic Starter

#3 , 14 sep 2014 17:22

@Vandebos: bedankt voor je antwoord.
De eigenaar is al in gebreken gesteld. Zaak is sinds januari 2014 maandelijks voorgekomen bij de vrederechter. Immo kantoor vertegenwoordigt de eigenaar en vraagt steeds om uitstel.
Sinds 2 maanden zit er ook een advocaat op de zaak.. maar de eigenaar blijft weigeren voor de herstelling.
De eigenaar die er voor mij woonde en het verhuurd via een makelaar heeft het pand verkocht aan zijn schoonbroer (hij heeft de lening overgenomen) maar via het kadaster ben ik erachter gekomen dat de schoonbroer niet officieel de eigenaar is.

Reclame

Vandebos

#4 , 14 sep 2014 17:54

Uw advocaat? Welke is de reden van uitstel?

KJ86

#5 , 14 sep 2014 19:49

Ik denk dat het nogal moeilijk zal zijn om de huurprijs te herberekenen voor elektriciteit die ontbreekt in de garage en berging. Dit is namelijk maar een heel klein onderdeel van het goed dat je huurt. Het verschil op maandbasis zou niet noemenswaardig zijn. Ik denk dat de vrederechter de huisbaas wel zal opleggen om de elektriciteit uit te breiden naar de garage.

Guerra
Topic Starter

#6 , 14 sep 2014 20:00

@ vandebos: ik heb er maar een advocaat opgezet. Reden van uitstel is dat ik maar onderling moet akkoord gaan met makelaar en eigenaar. Dit wil zeggen dat er niets gemaakt wordt .
Ik wil dat het gemaakt wordt zoals ik het pand heb bezichtigt en er gebruik van kan maken. Zo niet wil ik een huurvermindering omdat ik mijn hobby ergens anders heb moeten onderbrengen wat mij ook extra kost.

@KJ86: de vrederechter legt niets op. Legde hij het de eigenaar maar op om de elek terug in orde te brengen dan was het niet nodig voor mij om extra kosten te maken voor een advocaat. Volgens de vrederechter is hij er enkel om te bemiddelen en niet om uitspraken te doen en of verplichtingen op te leggen.

mava105
Juridisch actief: Nee

#7 , 14 sep 2014 20:19

[quote="Guerra. Volgens de vrederechter is hij er enkel om te bemiddelen en niet om uitspraken te doen en of verplichtingen op te leggen.[/quote]
Zal dan een verzoening geweest zijn.

Vandebos

#8 , 14 sep 2014 21:32

Dan heeft u de zaak niet ten gronde voor de vrederechter gebracht doch enkel in verzoening. Leg uw advocaat op de zaak middels een verzoekschrift art 1344bis Ger.W. voor het vredegerecht te brengen en de reparatie tegen dwangsom te vorderen.

Terug naar “Huren”