Huisbaas wil woning verkopen door te hoge kosten

Sammeke41
Topic Starter

Huisbaas wil woning verkopen door te hoge kosten

#1 , 12 sep 2014 14:25

Graag wat raad a.u.b.?
Op datum van 15.03.2004 startte ik met de huur van mijn woning.
Deze woning stond echter te koop voor ik het kon huren omdat er dringende veranderingswerken moesten komen indien het mocht verhuurd worden zoals o.a. de elektriciteit, maar nadat ik met mijn huisbaas had gesproken stemde hij er toch mee in dat ik en mijn inmiddels ex-vriend het pand toch mochten huren.
Toen ik het opperde voor een plaatsbeschrijving destijds heeft mijn huisbaas me dit afgeraden te doen en me eerlijk gezegd dat indien ik een plaatsbeschrijving wou ik er één mocht aanvragen, maar dat hij dan zoveel moest betalen voor de elektriciteit o.a. te veranderen naar de wettelijke voorschriften dat hij daarom het huis net wilde verkopen, dus als wij het toch wilden huren wij op voorhand wisten dat de elektriciteit niet aan de toegestane normen voldeed waardoor er ook geen plaatsbeschrijving werd opgemaakt uiteindelijk.
In de 10 j. dat ik nu in dit pand woon heeft mijn huisbaas in totaal 4 herstellingen komen uitvoeren; de boiler van de badkamer en keuken vervangen want deze waren beiden totaal opgebruikt, een nieuwe kraan in de wc plaatsen (die hij heeft gehaald en die ik 125€ x 2 heb betaald aan hem), en verder nog een lek komen herstellen in het dak bij mijn dochters kamer, verder heb ik hier nooit schade toegebracht door ons gehad.
Wel moest al een 5-tal jaren geleden al een nieuw keukenblad worden gemaakt in de keuken achter de afwasbak daar onze keuken toen al 22 j. in gebruik was nog vóór ons en door slijtage van de voegen tussen de tegels vocht begon te laten doorsijpelen telkens je water gebruikte, hetgeen voor verzakkingen zorgde, schimmels, een vochtige buitenmuur, en een defecte keukenkraan.
Ik heb de huisbaas daar verschillende keren telefonisch over aangesproken (niet per aangetekend schrijven zoals het feitelijk hoorde, dus daar heb ik wel fout aan gedaan..) waarna hij verschillende keren is komen kijken in de afgelopen 5 j. en waarin hij o.a. een nieuwe boiler in de badkamer kwam plaatsen, en die lek in mijn dochters kamer kwam herstellen, alsook heb ik destijds mensen zelf aangesproken die deze werken eventueel konden uitvoeren, maar door de hoge kostprijs van deze werken zag de huisbaas het niet zitten met deze vakmensen te werken, beloofde dan telkens terug te komen en erover na te zullen denken over hoe hij de herstelling dan wel zou doen, maar het bleef bij woorden.
Ook heb ik in jan 2012 een zware knie operatie laten ondergaan waarbij ik 6m niet mocht lopen, en door de trappen hier bij mij thuis ben ik noodgedwongen bij mijn vriend ben gaan inwonen tot na mijn herstel en langer, alles in totaal heb ik 2,5 j. meer bij hem gewoond dan dat ik nog zelf thuis zat, waardoor in die tijd ik er ook geen werk meer van gemaakt heb achter dat keukenblad te zitten bij de huisbaas.
Nu kreeg ik op gegeven moment plots een gaslek onder het gasvuur in de keuken, waarschijnlijk door de verzakking van het rotte keukenblad waar dat is op ingebouwd of wat het ook moge geweest zijn dat dit veroorzaakt heeft, en ik heb dan direct naar Eandis gebeld op aanraden van de buurvrouw ook daar ik nergens een gaskraantje zag in de keuken om dicht te draaien en omdat ik die uit de kelder ook niet toegedraaid kreeg.
Binnen de 20m. stond de technieker van Eandis aan mijn deur die aan het gasvuur idd. duidelijk een lek constateerde, maar elders moest er ook nog een kleintje zijn zei hij dat er al langer was, waardoor hij uit veiligheidsredenen de hele gastoevoer in de kelder heeft uitgeschakeld tot ik die lek liet maken en er een keuring had plaatsgevonden waarna het terug kon worden open gezet.
Ik heb toen naar de huisbaas gebeld en hem hierover ingelicht en de dag nadien is hij komen kijken en was heel kwaad op mij omdat ik niet naar Eandis had mogen bellen en hem éérst had moeten verwittigen daar hij nu véél zou moeten betalen voor de herstelling van dat gasvuur maar ook voor die keuring nu zei hij.
Inmiddels heeft hij een nieuw gasvuur geplaatst, en kwam hij deze ochtend met een persoon van Eandis om de keuring te laten voltooien maar ergens zit nog een gaslek waar we nog niet van weten vanwaar die afkomstig zou zijn want ze hebben de leidingen waar ze aan konden afgelopen en niets gevonden dus het probleem zou zich in een muur of onder de grond kunnen bevinden zegt hij, en als dat zo zou zijn dan gaat hij er geen geld verder meer insteken maar de woonst verkopen.
Dat zou dus willen bedoelen dat ik nog vóór de winter start ik noodgedwongen ben een nieuwe woonst te zoeken en beter meteen ga verhuizen dan, aangezien ik totaal geen gas meer heb als die lek niet kan worden gevonden, ik me dus niet verwarmen kan met mijn dochter tegen de winter, niet kan koken, en we ons niet kunnen douchen, hetgeen gewoon niet haalbaar zou zijn!!
Bovendien zou ik me ofwel deze maand nog als er plaats is of volgende maand zeker me terug moeten laten opereren aan mijn andere knie zoals reeds besproken is met de dokter waarbij ik opnieuw niet ga mogen lopen voor minstens enkele maanden, en komt het hele plotse ‘verhuisplan’ me totaal niet uit tot deze zomer, en ik vraag me dan ook écht af of dit zomaar kan dat mijn huisbaas plots wil verkopen?
Dus enkele vragen;
Ik heb een contract van 9 j. en indien er na het verstrijken van deze termijn binnen de 6 maanden geen opzeg werd gedaan wordt het contract opnieuw voor 3 j. verlengd, en ik woon in dit pand nu net 10 j. en 6 m., kan hij me dan zomaar plots verplichten te verhuizen omdat hij ons door de te hoge kosten voor onze nutsvoorzieningen niet wenst te betalen?
Alsook zei hij me dat ik materiaal zou moeten weg doen daar hij schatters zou willen laten komen om een eventuele verkoopprijs vast te kunnen stellen, maar ben ik verplicht hier meteen aan mee te doen en mijn huis nu al voor die mensen open te stellen? In het huurcontract staat dat ik wel verplicht ben om 3m. voor het aflopen van de huur als de woonst te koop wordt gesteld duidelijke aanplakbiljetten dien te hangen.
In het huurcontract staat dat de huurder eraan gehouden is om herstellingswerken àltijd door een aangetekend schrijven mede te delen want dat bij gebreke daaraan de huurder zelf aansprakelijk is voor de kosten van het herstel door zijn nalatigheid, maar er is hier ook geen staat van bevinding opgemaakt, kan hij dit dan wel van ons vorderen nog indien hij dat wil? Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 12 sep 2014 14:48

Hier en daar wat witruimte gebruiken zou de leesbaarheid enorm verbeteren.

In elk geval
Als u aan de gemeente een woontoezicht vraagt veel kans dat woning wordt ongeschikt verklaart.
U blijft gewoon wonen en indien geen registratie van huur kan u normaliter direct weg.
Er is ook geen plaatsbeschrijving dus wordt pand nu door u opgeleverd zoals het was... tegenpartij moet maar bewijzen dat u de schade hebt aangericht (in principe)

Als uw huisbaas wil verkopen is dat zijn zaak.

Ik geef hier de woninghuurbrochure die u best een grondig kan lezen
http://justitie.belgium.be/nl/binaries/ ... 138431.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Sammeke41
Topic Starter

#3 , 12 sep 2014 16:31

Dank u voor de uitleg en de brochure,ik zal deze eens goed doornemen.
Groetjes Sammeke

Reclame

Terug naar “Huren”