huisgenotes en betalen

tismoeilijk
Topic Starter

huisgenotes en betalen

#1 , 02 sep 2014 10:20

beste

ik huur sinds vorig jaar een huis samen met een vriendin van vroeger.
voor we naar hier verhuisden verzekerde ze mij dat ze de helft van de huur ging kunnen (blijven) betalen.
(toen was ze nog werkloos maar verdiende af en toe bij met babysitten)
sinds we daar ingeschreven zijn moest ze de rva ook laten weten dat ze 'samenwoont' dus haar stempelgeld is gezakt.
nu komen de problemen : ze werkt nu deeltijds met dienstencheques en maakt me wijs dat ze maar ... € per maand verdient. Altijd maar klagen en klagen dat ze rekeningen heeft. IK HEB ER OOK MAANDELIJKS!! wie niet van tegenwoordig ?

geeft nu altijd hints van dat ze haar rekeningen moet betalen, heb het wel door, zodat ik zou zeggen dat ik wel zal voorschieten.
MOOI NIET , ze weet dat ik geld van mijn ouders geeerfd heb dus ze rekent op mijn medelijden. Geen medelijden voor leugenaars en mensen die hun beloftes niet nakomen, zo ben ik dan ook wel weer....
vorige maal toen ik vroeg om de huishuur te storten (op mijn rekening en dan stuur ik het naar de huisbazen) smeet ze alle rekeningen naar mijn hoofd. En en tijdje daarvoor heb ik ook al geld naar mijn hoofd gekregen met de woorden : DAT IS AL WAT IK NOG HEB! (nee, later liet ze een rekeninguittreksel slingeren waarop nog 1500 euro stond) => weer een leugen dus!

als ik haar deze maand weer om de huishuur ga vragen zal ze zeggen dat het het niet kan betalen.

Ik wil geen problemen met de huisbazen dus denk eraan reeds mijn helft aan hen te storten en te vermelden dat zij later zal betalen.
Bij mij kan ze het proberen om niet te betalen maar denk bij de huisbazen zal het zo gemakkelijk niet zijn !

denken jullie dat ik dit zo moet doen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken

#2 , 02 sep 2014 10:54

Hebben jullie beiden het huurcontract getekend. Er is maar 1 huurcontract, dus dat moet nageleefd worden. Elke ondertekenaar is verantwoordelijk.
Als jij maar de helft betaald zal verhuurder u ook in gebreke stellen. Is niet de verhuurder die het moet oplossen maar jullie beiden.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

limelight

#3 , 02 sep 2014 10:58

Iedere persoon die mee getekend heeft kan aangesproken worden tot betalen van de volledige huur. U kan dus niet de helft storten en voor de rest doorverwijzen naar uw huisgenoot. Zeker niet doen!
Indien de huur niet volledig betaald wordt kan de huisbaas daarvoor zowel bij u als bij uw huisgenoot aankloppen. Aangezien die bij u blijkbaar meer kans heeft om zn geld te zien, zal die waarschijnlijk eerder achter u aankomen.

Reclame

tismoeilijk
Topic Starter

#4 , 02 sep 2014 12:07

het is gewoon dat ik door haar een probleem krijg, ik heb het geld (werk voltijds) maar als de ander niet betaalt word ik meegesleurd.
Ze heeft wel geld voor verzorgingsproducten, de kapper, kleren etc maar als het over rekeningen betalen gaat heeft ze opeens niks meer :-/

duma

#5 , 02 sep 2014 12:14

Dan zit er niets anders op dan de wegen te doen scheiden, hetzij door uw huurhuis op te zeggen, hetzij door overeen te komen dat u alleen verder huurt en zij elders onderkomen zoekt.
(dan ga ik ervan uit dat u beiden het contract heeft getekend)

sloeberken

#6 , 02 sep 2014 12:29

Belgie hink achter op samenwonen en huren.
Er dienen zich twee mogelijkheden aan: hetzij één huurder die één of meer delen van zijn woning onderverhuurt, hetzij één huurcontract dat onmiddellijk door alle toekomstige bewoners ondertekend wordt.

In tegenstelling tot andere landen zoals Frankrijk en Spanje, waar samenhuizen meer ingeburgerd is, bestaat er in België nog geen specifiek wettelijk kader voor het samenhuizen. Het is dan ook de klassieke huurwetgeving die van toepassing is.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Huren”