huurachterstand

M&E
Topic Starter
Berichten: 31

huurachterstand

#1 , 06 aug 2014 14:11

Graag hulp en tips :

Eind 2007 ondertekende ik samen met mijn toenmalige partner een huurcontract.
In augustus 2009 heb ik hem verlaten en ik heb in april 2010 een aangetekende brief gestuurd naar de eigenaar met de vraag het huurcontract te verbreken, hij heeft dit geweigerd, maar mij wel mondeling beloofd dat hij mij nooit zal lastigvallen indien er huurachterstand is.

Vandaag ontving ik een gerechtsbrief : mijn ex partner betaalt sinds enkele maanden geen huur meer.
Blijkbaar is dit niet de eerste keer. De eigenaar is reeds 2 maal zelf naar het vredegerecht gegaan omdat er teveel huurachterstand was (maar hij heeft dus telkens enkel mijn ex partner in gebreke gesteld). De laatste keer heeft mijn ex zijn kat gestuurd. Nu is de eigenaar het beu en heeft hij een advocaat onder de arm genomen. De advocaat volgt de letter van de wet en dus word ik ook in gebreke gesteld.

Ik heb mijn ex partner gevraagd een papier op te maken waarin staat dat hij mij vrijwaart van elke huurschuld. Ik weet wel dat het huurcontract boven dit document staat, maar in mijn ogen is dit beter dan niets.
De totale schuld (met gerechtskosten à 1320euro) lopen op tot 10 600 euro. Ik wil echt vermijden dit te moeten betalen.

Kan ik nog iets meer doen (behalve een advocaat contacteren)

danku

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki
Berichten: 6870

#2 , 06 aug 2014 14:35

U had indertijd naar de rechtbank moeten trekken om het contract oftewel te laten verbreken, oftewel uw naam eruit te laten halen.

Nu kan u veroordeeld worden tot betaling van de achterstand, dewelke u wel achteraf kan trachten terug te vorderen van uw ex.

KJ86
Berichten: 2683

#3 , 06 aug 2014 14:59

Het ziet er niet goed uit. Volgende keer tezamen het contract opzeggen en elk iets anders huren. De verhuurder opzadelen met de minder solvabele partij van het contract is niet echt mooi.
Je kan proberen aan te halen dat de verhuurder aanvaard heeft dat je uzelf uit het contract geschrapt hebt met het AS. Het feit dat je nooit eerder in gebreke gesteld bent voor huurachterstand wijst wel op een aanvaarding. Ik ben benieuwd. Kan je het resultaat van uw proces op het forum plaatsen?

Reclame

M&E
Topic Starter
Berichten: 31

#4 , 06 aug 2014 15:08

en kan ik nu (= in september als de zaak voorkomt) aan de rechter vragen om reeds rekening te houden met dat document dat mijn ex zal opmaken en dus enkel hem te veroordelen tot het betalen van de achterstallige huur?
Ik heb daarnet de eigenaar gecontacteerd : hij wilt geen geld van mij (of hoe moet ik het zeggen).

Heb ik een advocaat nodig om in september naar de rechtbank te gaan?

M&E
Topic Starter
Berichten: 31

#5 , 06 aug 2014 15:11

De verhuurder opzadelen met de minder solvabele partij van het contract is niet echt mooi.
Wat bedoel je hiermee?

KJ86
Berichten: 2683

#6 , 06 aug 2014 16:15

Het document van uw ex doet niets ter zake in de rechtzaak tegen de verhuurder ( het kan wel van toepassing zijn om de schuld te verhalen op uw ex, ik heb echter een vermoeden dat daar niet veel te rapen valt).

Ik snap niet goed waarom de verhuurder u dagvaardt als hij geen schuld wilt verhalen bij u. Als de verhuurder een man van zijn woord is , kan dit simpel opgelost worden. Je laat de verhuurder een verklaring maken in zijn woorden met zijn handtekening dat hij u verzoek tot schrapping in augustus 2009 aanvaard heeft en dat je sinds augustus 2009 niet meer huurt.
Laatst gewijzigd door KJ86 op 06 aug 2014 16:25, 1 keer totaal gewijzigd.

KJ86
Berichten: 2683

#7 , 06 aug 2014 16:24

De verhuurder opzadelen met de minder solvabele partij van het contract is niet echt mooi.
Wat bedoel je hiermee?
Als partner was je toch op de hoogte van de financiële situatie van uw ex. Je had dan toch kunnen voorspellen dat de huur niet betaald ging worden. Het is dan toch niet eerlijk tegenover de verhuurder om die minder solvabele partij het contract verder te laten uitvoeren. Je had toch evengoed met uw ex kunnen afspreken om het huurcontract op te zeggen en iets goedkoper te zoeken. Samen uit, samen thuis.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#8 , 06 aug 2014 16:36

U kan in de procedure die de verhuurder begonnen is aan de rechter vragen dat hij uw ex veroordeelt om u te vrijwaren voor alle sommen die u zou moeten betalen. Dit betekent dat hij aan u alles zal moeten terugbetalen waartoe u veroordeeld wordt.

U moet dit schriftelijk vragen: een conclusie neerleggen. Dit is een door u ondertekend geschrift waarin u uiteenzet wat u van de rechter vraagt. Dit moet u vooraf aan de tegenpartij overmaken.

M&E
Topic Starter
Berichten: 31

#9 , 06 aug 2014 17:37

De verhuurder opzadelen met de minder solvabele partij van het contract is niet echt mooi.
Wat bedoel je hiermee?
Als partner was je toch op de hoogte van de financiële situatie van uw ex. Je had dan toch kunnen voorspellen dat de huur niet betaald ging worden. Het is dan toch niet eerlijk tegenover de verhuurder om die minder solvabele partij het contract verder te laten uitvoeren. Je had toch evengoed met uw ex kunnen afspreken om het huurcontract op te zeggen en iets goedkoper te zoeken. Samen uit, samen thuis.
Mijn ex is toch niet verplicht in dat huis te blijven wonen, indien hij het niet alleen kan betalen. Ik heb hem enkele jaren geleden voorgesteld om het huurcontrcat te stoppen, hij wou niet en dus heb ik een aangetekende brief aan de eigenaar gestuurd. Mijn ex is een man voor wie 'standing' enorm belangrijk is, dus een groot huis (met hoge huur) een grote wagen en de grote 'Jan' uithangen zijn zijn waarden in het leven...
en 1 van de redenen waarom ik vertrokken ben, ik leef naar mijn inkomen. Ik heb een huis gekocht dat ik met mijn inkomen kan afbetalen...

Ik had het inderdaad kunnen voorspellen dat hij het niet zou kunnen betalen, al meer dan 20 jaar leeft hij met schulden. Toen ik hem leerde kennen, zat hij al diep in de schulden. Na enige tijd hadden we een strak plan opgesteld om zijn schulden af te betalen. Maar er kwamen continu schulden bij, omdat hij zich niet kon inhouden om vanalles te kopen (nieuwe wagen, nieuwste GSM, nieuwe merkkleren, nieuwe fiets,...). Behalve er boos om zijn, kon ik er niets aan doen

M&E
Topic Starter
Berichten: 31

#10 , 06 aug 2014 17:39

U kan in de procedure die de verhuurder begonnen is aan de rechter vragen dat hij uw ex veroordeelt om u te vrijwaren voor alle sommen die u zou moeten betalen. Dit betekent dat hij aan u alles zal moeten terugbetalen waartoe u veroordeeld wordt.

U moet dit schriftelijk vragen: een conclusie neerleggen. Dit is een door u ondertekend geschrift waarin u uiteenzet wat u van de rechter vraagt. Dit moet u vooraf aan de tegenpartij overmaken.
Dankje, dat zal ik doen.

M&E
Topic Starter
Berichten: 31

#11 , 12 aug 2014 14:57

Ik heb hier nog een vraagje over : wat moet er exact in een vrijwaring van schulden staan?

Het volgende heb ik reeds opgemaakt : Ik, xxx, woonachtig te (adres huurhuis) vrijwaar Mevr. yyy van alle huurschulden met betreking woning (adres huurhuis)

Moet er een datum op staan vanaf wanneer mijn ex mij vrijwaart? Ik zou het liefst hebben dat erop staat vanaf de dag dat ik het huis verlaten heb en mij ingeschreven heb op een ander adres. Is dit mogelijk?

Terug naar “Huren”