Vragen m.b.t. afsluiten van huurovereenkomst

TimG
Topic Starter

Vragen m.b.t. afsluiten van huurovereenkomst

#1 , 02 jul 2014 15:08

Hallo,

Over enkele dagen zijn mijn vriendin en ik van plan een huurovereenkomst af te sluiten voor een appartement in Hasselt. De rentmeester heeft ons al een digitale kopij doorgestuurd voor inzage. Bij sommige clausules stel ik me echter wel wat vragen en/of heb ik wat opmerkingen die ik graag aan jullie zou voorleggen. Ik heb al veel op dit forum gelezen en geleerd, maar voor de zekerheid wou ik onze persoonlijke situatie even voorleggen om zo met betere kennis van zaken te kunnen spreken.

1. De overeenkomst betreft een contract met een duur van 9 jaar. Dit is hetzelfde als wat een 3-6-9 contract is, correct? En dat dus zo betere bescherming biedt voor zowel huurder als verhuurder?

2. Ik lees en aanvaard ook dat we de huurovereenkomst kunnen beëindigen mits een opzegging van 3 maand en het storten van een vergoeding die overeenstemt met drie, twee of één maand huur naargelang de overeenkomst een einde neemt in de loop van het eerste, tweede of derde jaar. Dit is dus de opzegvergoeding die conform de huurwet is, als ik me niet vergis.

Echter verder in de overeenkomst staat het volgende geschreven:
Opzegging in het nadeel van één van de partijen:

In geval van opzegging van de onderhavige overeenkomst door de schuld van één van de partijen, moet deze laatste een verbrekingsvergoeding betalen aan de andere, die overeenstemt met drie maanden huur.
Waarover gaat dit dan precies? Hier wordt er opeens gesproken van een opzegging en eveneens een verbrekingsvergoeding. Wat is het verschil tussen de twee en wat voor effect kan deze clausule hebben?

3. Het volgende staat ook beschreven onder de clausule van de huurprijs:
Op elke onbetaalde huur is van rechtswege en zonder ingebrekestelling interest verschuldigd aan de verhuurder a rato van 1% per maand.
Uiteraard zullen wij de huur netjes op tijd betalen en hebben we hiervoor ook de middelen. Mijn vraag is echter of de verhuurder deze interest-"boete" zomaar eenzijdig kan opleggen? Is hiervoor eerst geen aangetekende ingebrekestelling voor nodig (die ons een redelijke termijn geeft om de fout recht te zetten) en/of zelfs het vonnis van een vrederechter die dergelijke beslissing neemt? Is dit de wettelijke interestvoet?

4. Het volgende staat beschreven met betrekking tot de huurwaarborg:
De huurwaarborg wordt, afhankelijk van het geval, vrijgegeven of opgeheven aan het einde van de huurovereenkomst, met aftrek van de eventueel verschuldigde bedragen , nadat de huurder aan al zijn verplichtingen volledig en juist heeft voldaan.

De huurwaarborg kan door de huurder niet worden aangewend tot betaling van één of meerdere maanden huurprijs of lasten.
Wat de "verschuldigde bedragen" betreft, is dit alleen voor eventuele schade (uitgezonderd deze veroorzaakt door overmacht, ouderdom en slijtage) te vergoeden, of kan de verhuurder onze waarborg ook voor andere zaken gebruiken? Ik dacht dat een verhuurder onze huurwaarborg ook niet zomaar - althans niet alvorens een betekend vonnis van de vrederechter te bekomen - kan gebruiken om eventuele achterstallige huur op te vorderen? Correct of niet?

5. Onze lasten als huurder worden als volgt omschreven. Voor deze lasten moeten we een maandelijkse provisie van 60 euro betalen met een gedetailleerde afrekening van de effectieve lasten op het einde van het jaar.
– de kosten die voortvloeien uit het privé-verbruik van water, gas, elektriciteit en verwarming, alsook het abonnement op deze diensten;
– de telefoonkosten, alsook het abonnement op deze dienst;
– de kosten, taksen, belastingen, abonnementen met betrekking tot radio, televisie of teledistributie;
– zijn aandeel in de onderhouds- en beheerskosten van de gemeenschappelijke ruimten;
– zijn aandeel in de kosten voor het verbruik van water, gas, elektriciteit en verwarming met betrekking tot de gemeenschappelijke ruimten en hun onderhoud;
– enz.
Mijn aandeel voor onderhoud en beheerskosten van de gemeenschappelijke ruimten en het gemeenschappelijk verbruik van water, elektriciteit in deze ruimten zijn uiteraard normaal. Maar zoals het hier beschreven staat is het wel raar, want dit impliceert dat ik aan de verhuurder een provisie moet betalen voor al mijn persoonlijke abonnementen en diensten (telefoon, televisie, ...). Dit betaal ik normaal toch rechtstreeks aan de providers (van mijn keuze), dacht ik? Zou ik vragen om de referenties naar die persoonlijke kosten te verwijderen? Het is nogal vrij evident dat ik die zelf betaal, maar daar dient die provisie van 60 euro per maand toch niet voor... Anders krijgen we op het einde van het jaar nogal een gepeperde rekening, vermoed ik!

:)

6. Met betrekking tot onderhoud en herstellingen ten laste van de huurder wordt wel onderaan de clausule gerefereerd naar Artikel 1755 BW. Maar in de opsomming vermelden ze:
Het vervangen van gebroken ruiten;
Zonder een verdere verwijzing naar Artikel 1754 BW, met name dat:
Aan ruiten, tenzij die gebroken zijn door hagel of andere buitengewone en door overmacht veroorzaakte voorvallen waarvoor de huurder niet aansprakelijk is;
Zou ik vragen dat dit expliciet toegevoegd wordt aan de overeenkomst zodat het conform Artikel 1754 BW is? Hetzelfde voor de vloer- en muurbekleding?

7. Mijn laatste punt betreft mogelijke dringende herstellingen. Ik lees en aanvaard dat bij dringende herstellingen die niet kunnen wachten tot na de afloop van de huurovereenkomst, wij deze herstellingen moeten toelaten en daardoor het verminderd genot van (een gedeelte van) ons gehuurd goed moeten accepteren. Er staat echter wel duidelijk het volgende bij:
Hij zal deze werken moeten toelaten zonder enige vergoeding, zelfs indien de werken langer dan veertig dagen duren.
Is deze clausule dan echter niet strijdig met Artikel 1724 BW die het volgende stelt:
Indien echter die herstellingen langer dan veertig dagen duren, wordt de huurprijs verminderd naar evenredigheid van de tijd en van het gedeelte van het verhuurde goed waarvan hij het genot heeft moeten derven.
Met andere woorden: is de clausule in de overeenkomst wettig of bestaat er een ander wetsartikel dat toelaat dat wij dergelijke herstellingen langer dan 40 dagen moeten aanvaarden zonder een evenredige vergoeding? Indien niet, en de verhuurder weigert het aan te passen in de overeenkomst, kunnen wij dan toch nog met een gerust hart tekenen in de wetenschap dat dit deel van de clausule nietig is indien het probleem zicht stelt?

Excuses voor het lange topic en de vele vragen! Maar alvast bij voorbaat dank voor eventuele antwoorden (ook al kiezen jullie ervoor om enkel 1 of 2 vragen te beantwoorden) en jullie bereidheid om te helpen. Rechten interesseren me wel en ik wil hier graag meer over bijleren. Best interessante materie!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 02 jul 2014 16:19

1) Correct. Betere bescherming op sommige vlakken, slechter op andere.
2) Nietige clausule, enkel de wettelijke voorziene bedragen zijn toegestaan.
3) Na ingebrekestelling mag maximaal de wettelijke intrestvoet worden geëist. Dus wederom nietig.
4) Huurwaarborg mag inderdaad niet zomaar achtergehouden worden. Enkel mits vonnis kan deze gebruikt worden voor betaling achterstal. Andere zaken kunnen ook zijn bv afrekening gemene kosten voor een appartement, maar als de afrekening nog enkele maanden op zich laat wachten (wat vaker gebeurt), mag enkel een voorschot achtergehouden worden.
5) Als u zelf een contract kan afsluiten voor die zaken (wat niet in alle appartementen mogelijk is), mogen die natuurlijk niet mee verrekend worden. Op het einde van het jaar maakt dit echter geen verschil, uw verhuurder kan u niet laten betalen voor iets dat u reeds betaald heeft.
6) Niet nodig, artikel 1754 is van dwingend recht, dus het ontbreken ervan in het contract maakt deze niet minder geldend.
7) Volgens mij is artikel 1724 ook van dwingend recht, dus de clausule is nietig.

KJ86

#3 , 02 jul 2014 20:44

Alles wat Turaki zegt is correct, behalve puntje 3.
Verhuurder en huurder zijn vrij om contractueel de nalatigheidsinteresten te bepalen. Als er niets in het contract zou staan is art. 1153 van toepassing, de wettelijke intrest, dit artikel is echter van aanvullend recht en je mag dus contractueel afwijken van deze regel. Een ingebrekestelling is wel vereist om intresten te verhalen.

Reclame

sloeberken

#4 , 02 jul 2014 21:32

Alles wat Turaki zegt is correct, behalve puntje 3.
Verhuurder en huurder zijn vrij om contractueel de nalatigheidsinteresten te bepalen. Als er niets in het contract zou staan is art. 1153 van toepassing, de wettelijke intrest, dit artikel is echter van aanvullend recht en je mag dus contractueel afwijken van deze regel. Een ingebrekestelling is wel vereist om intresten te verhalen.
Daar heb ik toch enige twijfels over, a rato van 1% per maand. ik denk dat dit geen enkele vrederechter zal aanvaarden. Ik zou hier toch in elk geval voorzichtig mee zijn dit een huurcontract te gieten. Bij wanbetaling kent de vrederechter steeds een vergoeding toe, maar ze moet in verhouding staan met de gelede schade. Ik denk dat het tevens, de verhuurders verplichtingen versterkt.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Turaki

#5 , 02 jul 2014 22:01

Vrederechters zullen inderdaad niet zomaar elke rentevoet aanvaarden, ook al is deze contractueel vastgelegd.

Vandebos

#6 , 02 jul 2014 22:03

1) Correct. Betere bescherming op sommige vlakken, slechter op andere.
2) Nietige clausule, enkel de wettelijke voorziene bedragen zijn toegestaan.
3) Na ingebrekestelling mag maximaal de wettelijke intrestvoet worden geëist. Dus wederom nietig.
4) Huurwaarborg mag inderdaad niet zomaar achtergehouden worden. Enkel mits vonnis kan deze gebruikt worden voor betaling achterstal. Andere zaken kunnen ook zijn bv afrekening gemene kosten voor een appartement, maar als de afrekening nog enkele maanden op zich laat wachten (wat vaker gebeurt), mag enkel een voorschot achtergehouden worden.
5) Als u zelf een contract kan afsluiten voor die zaken (wat niet in alle appartementen mogelijk is), mogen die natuurlijk niet mee verrekend worden. Op het einde van het jaar maakt dit echter geen verschil, uw verhuurder kan u niet laten betalen voor iets dat u reeds betaald heeft.
6) Niet nodig, artikel 1754 is van dwingend recht, dus het ontbreken ervan in het contract maakt deze niet minder geldend.
7) Volgens mij is artikel 1724 ook van dwingend recht, dus de clausule is nietig.
1: Correct
2: niet correct, dit is een standaard clausule die de schadevergoeding voor de benadeelde partij bij een gerechtelijke eenzijdige verbreking van het contract regelt. Is regulier en standaard in ieder contract die naam waardig.
3: niet correct, er is geen enkele limiet vastgelegd van hetgeen de verhuurder als rente kan vragen bij achterstallige huur, een sociale vrederechter zal deze bij geding beperken tot de wettelijke rente, een andere zal als maximum een rente van 1%maand aanvaarden doch niet hoger.
4: kort komt het erop neer dat er in deze clausule nergens over een eenzijdige vrijgave wordt gesproken, de verhuurder legt enkel vast dat hij zijn toestemming tot vrijgave pas zal geven als aan alle verschuldigde bedragen is voldaan. Of dit gebeurt door onderlinge toestemming tussen alle partijen of middels vonnis laat hij volkomen open en vrij. Niets illegaal in deze clausule.
5: in flink wat, oudere, flatgebouwen worden de privatieve verbruikskosten van water of verwarming via individuele meter op een gemeenschappelijk net bijgehouden. éénmaal per jaar wordt er dan een afrekening gemaakt die via de eigenaar de huurder bereikt. De eigenaar betaalt hiervoor vaak een maandelijks voorschot aan de beheerder en krijgt op het einde van het boekjaar een totaaloverzicht. Dat is wat in deze clausule wordt besproken. Radio en TV kosten stammen uit het antenne tijdperk...
6: ongeacht wie fout heeft aan de gesneuvelde ruit, de huurder dient deze onmiddellijk te laten vervangen. Dit stamt voort uit het goed huisvaders principe en de reële risico's op verdere schade die een niet onmiddellijk vervangen ervan met zich meebrengt. Wie uiteindelijk opdraait voor de voorgeschoten kosten is een geheel ander verhaal (en zal meestal door één of andere verzekering gedragen worden).
7: Hier zou ik de makelaar effectief wijzen op het dwingende karakter van art 1724 BW en de nietigheid die deze met zich meebrengt voor de clausule in kwestie.

Mijn twee cent.

TimG
Topic Starter

#7 , 03 jul 2014 09:42

Wow! Bedankt voor jullie vlugge antwoorden en advies; al spreken sommigen elkaar een beetje tegen over enkele topics, toch leer ik hier weer wat bij! Dus hartelijk dank.

1) Copy; lijkt me duidelijk.

2) Hebben jullie weet van concrete/hypothetische voorbeelden van een gerechtelijke eenzijdige verbreking van een huurovereenkomst? Die verbrekingsvergoeding werkt dan ook in twee richtingen? Met andere woorden: ik verlang de verbreking van de overeenkomst voor reden X en bekom dit via vonnis van de vrederechter, maar ik ben dan wel 3 maanden verbrekingsvergoeding schuldig aan de verhuurder. Maar indien verhuurder de verbreking wenst en dit via gerechtelijke weg bekomt, is deze mij dan die verbrekingsvergoeding verschuldigd? Kan iemand van jullie me aub in de richting van het wetsartikel sturen die dit bepaalt?

3) Hier stel ik me wat meer vragen over... Artikel 1153 BW stelt immers het volgende:
Inzake verbintenissen die alleen betrekking hebben op het betalen van een bepaalde geldsom, bestaat de schadevergoeding wegens vertraging in de uitvoering nooit in iets anders dan in de wettelijke interest, behoudens de bij de wet gestelde uitzonderingen.
Die schadevergoeding is verschuldigd zonder dat de schuldeiser enig verlies hoeft te bewijzen.
Zij is verschuldigd te rekenen van de dag der aanmaning tot betaling, behalve ingeval de wet ze van rechtswege doet lopen.
Volgens de website van de Federale Overheidsdienst Financiën, bedraagt de huidige wettelijke rentevoet voor betalingsachterstand van handelstransacties momenteel 8,5%. Zijn we dan niet beter af met de huidige clausule van 1%? Of vergis ik me hier ergens als ik de reactie zie dat 1% veel is?

Verder wordt er echter ook nog gesproken over de Wet betreffende de Bestrijding van de Betalingsachterstand bij Handelstransacties(2 augustus 2002). Deze stelt dan bij Artikel 5 weer het volgende:
Indien de schuldeiser zijn contractuele en wettelijke verplichtingen heeft vervuld en het verschuldigde bedrag niet op tijd heeft ontvangen, heeft hij vanaf de daaropvolgende dag, van rechtswege en zonder ingebrekestelling, recht op betaling van een interest, behalve indien de schuldenaar bewijst dat hij niet verantwoordelijk is voor de vertraging. Indien de partijen niet anders zijn overeengekomen met inachtneming van artikel 7, is deze interest de interest tegen de referentie-interestvoet vermeerderd met acht procentpunten en afgerond tot het hogere halve procentpunt.
Dus Artikel 1153 BW spreekt van aanmaning der betaling (i.e. de ingebrekestelling) en dan de wettelijke interest, maar de wet van 2 augustus 2002 stelt dat een ingebrekestelling niet nodig is. Beetje verwarrend.

Welke wetsregel neemt in dit geval de overhand?

4) Ik betwistte immers de legaliteit van deze clausule ook niet; ik vroeg me gewoon af wat onder "verschuldigde bedragen" kon vallen en de bijkomende vraag of de verhuurder zomaar eenzijdig kon bepalen om de huurwaarborg te gebruiken om eventuele achterstallige huur te compenseren. Uit de antwoorden leid ik dus af dat dit inderdaad niet zomaar zou kunnen. Zoals Vandebos reeds heeft aangehaald, refereert de huurovereenkomst hier ook niet naar; het was gewoon een vraag uit interesse.

5) Het gebouw is van 2001, met allemaal aparte en individuele meters. Ik zal navragen welke nutsvoorzieningen ik zelf kan kiezen en afsluiten. Bedankt.

6) Artikel 1754 van dwingend recht. Copy. Bedankt.

7) De consensus is dus dat deze clausule strijdig met de wetgeving en dus nietig is. Dank u. Ik zal dit verder bespreken met de makelaar. Het gaat natuurlijk wel om een uitzonderlijke situatie die hopelijk niet zal voorvallen, maar ik ben gewoon graag op de hoogte.

Punt 2, 3 en 7 zijn vooral de probleempunten voor mij. Veel van de vragen zijn uiteraard puur hypothetisch; ik ben nogal een pietje precies die zijn zaken graag proper en op orde heeft. De huur zal dus op tijd en correct betaald worden en met mijn haast OCD-persoonlijkheid zal het appartement - als goede huisvader zijnde - ook proper en onderhouden worden.

Ik vind het wel een interessante discussie en materie!

sloeberken

#8 , 03 jul 2014 10:01

1% op maand basis = 12% op jaarbasis.

TimG
Topic Starter

#9 , 03 jul 2014 10:34

1% op maand basis = 12% op jaarbasis.
Ah, okay. Dus de wettelijke interestvoet van 8,5% is dus ook op jaarbasis en niet per maand? Indien ja, dan is de 1% per maand inderdaad veel. Kan ik dit juridisch aanvechten moest de situatie zich ooit stellen? M.a.w. de schadevergoeding moet ik dan wel juridisch aanvaarden, maar om deze dan terug te laten brengen naar de wettelijke interest?

sloeberken

#10 , 03 jul 2014 11:15

Misschien met de woorden van Jean Luc in gedachten "aanpakken als het zich stelt"

Vandebos

#11 , 03 jul 2014 11:20

euhmm de wettelijke intrestvoet is momenteel 2.75% op jaarbasis. Deze is geldig tot het einde van dit jaar.

De één % regel is standaard in contracten en zal bij verzoek tijdens een geding aangepast worden door de vrederechter... (99.8% van de huidige vrederechters zijn sociale vrederechters...)

KJ86

#12 , 03 jul 2014 11:34

Vrederechters zijn inderdaad sociale wezens, maar zijn ook gebonden door rechtsregels, als verhuurder en huurder in een overeenkomst een intrestvoet overeenkomen kan men daar achteraf niet zo eenvoudig op terugkomen, als de vrederechter toegeeft wordt hij toch gewoon teruggefloten op eerste aanleg.

Je moet ook rekening houden met het menselijk aspect, gezien het contract nog niet getekend is, kunnen vragen of opmerkingen over die intrestvoet argwaan opwekken bij de verhuurder. Voorzichtig zijn dus.

Vandebos

#13 , 03 jul 2014 11:42

Om terug te vallen op punt twee. de schadevergoeding die hier wordt besproken is er om de benadeelde partij te vergoeden, dat kan, afhankelijk van de situatie, zowel de huurder of de verhuurder zijn.

TimG
Topic Starter

#14 , 03 jul 2014 11:42

euhmm de wettelijke intrestvoet is momenteel 2.75% op jaarbasis. Deze is geldig tot het einde van dit jaar.
Dat staat inderdaad vermeld op de website van de Thesaurie Financiën. Er wordt echter wel het volgende onderscheid gemaakt:
Wettelijke rentevoet betalingsachterstand handelstransacties
1ste semester 2014 :
- voor de contracten afgesloten voor 16 maart 2013: 7,5 %
- voor de contracten afgesloten vanaf 16 maart 2013: 8,5 %

Wettelijke rentevoet
voor het jaar 2014: 2,75 %
Aangezien de betreffende clausule gaat over de bijkomende schadevergoeding voor betalingsachterstand van de huur (i.e. denk ik toch een handelstransactie), ging ik er - misschien verkeerdelijk - van uit dat de interestvoet van 8,5% van toepassing is. By all means, correct me if I'm wrong!

Verder akte genomen van de stelling dat dit op verzoek wel aangepast kan worden door de vrederechter. Nogmaals bedankt voor de erg geapprecieerde bijdrage!

En sloeberken, je hebt uiteraard een punt. Ik kan me er beter zorgen over maken moest het probleem zich ooit stellen. Maar aan de andere kant hanteer ik de persoonlijke mindset om altijd enkele stappen verder te denken dan andere personen en daardoor mijn mogelijke courses of action te bepalen bij eventuele problemen.

Vandebos

#15 , 03 jul 2014 11:43

Neen een huurcontract wordt niet gezien als een handelstransactie.

Terug naar “Huren”