Stukken/bewijs meebrengen naar verzoening Vredegerecht?

jan.s
Topic Starter

Stukken/bewijs meebrengen naar verzoening Vredegerecht?

#1 , 12 mei 2014 12:38

Heeft het zin om ook maar iets van stukken/bewijs mee te nemen naar een verzoeningspoging bij het Vredegerecht (geschil overlast hond)?

Tenzij het effectief tot een verzoening komt kan daar ten gronde toch niks beslist worden. Ik begrijp ook dat het tijdens de poging tot verzoening de rol niet is van de Vrederechter om ook maar het minste oordeel te vellen, maar louter om als bemiddelaar tussen te komen in een gesprek/verzoeningspoging tussen beide partijen.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken

#2 , 12 mei 2014 13:48

Als er een verzoening is tussen beide partijen word dit in een proces-verbaal van verzoening gegoten door de vrederechter welke uitvoerbaar is en geen beroep mogelijk is.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

jan.s
Topic Starter

#3 , 12 mei 2014 14:11

@Sloeberken

Dank voor uw antwoord. Daarvan was ik op de hoogte. Het lijkt me dan ook aangewezen zeer veel voorzichtigheid aan de dag te leggen met een verzoening daar er geen weg terug is en het kan afgedwongen worden als een vonnis. Zowel voor de verzoekende partij als tegenpartij.

Het ging mij eigenlijk over het meebrengen van bewijs. De Vrederechter kan daar toch op geen enkele manier oordelen maar louter d.m.v. een rol als bemiddelaar proberen de partijen dichter te brengen. Het lijkt me dus dat het louter een gesprek/discussie is gemodereerd door de Vrederechter, en dat bewijssstukken voorleggen in deze dus eigenlijk geen zin heeft.

Reclame

Vandebos

#4 , 12 mei 2014 14:43

Heeft het zin om ook maar iets van stukken/bewijs mee te nemen naar een verzoeningspoging bij het Vredegerecht (geschil overlast hond)?

Tenzij het effectief tot een verzoening komt kan daar ten gronde toch niks beslist worden. Ik begrijp ook dat het tijdens de poging tot verzoening de rol niet is van de Vrederechter om ook maar het minste oordeel te vellen, maar louter om als bemiddelaar tussen te komen in een gesprek/verzoeningspoging tussen beide partijen.

Ja, dat heeft nut. De rol van de vrederechter in een dergelijke procedure is inderdaad enkel als mederator op te treden. Bij het voorleggen van stukken die uw punten bewijzen en bij halsstarrige weigering van de tegenpartij om hier ook maar in het minste rekening mee te houden zal de vrederechter in vele gevallen op een bepaald ogenblik echter wel in de zin van "mocht deze zaak buiten verzoening in het vredegerecht afgehandeld worden, dan zou hoogstwaarschijnlijk ...".

Geen garantie hierop, doch hoe sluitender uw zaak hoe waarschijnlijker dat de vrederechter in kwestie wel zal laten verstaan wat zijn mening is...

Terug naar “Huren”