Hallo,
Van ongeveer juni 2012 tot juni 2013 heb ik een appartement gehuurd. In dit appartement was een gemeenschappelijke stookketel. Op elke toevoer van warm water naar een appartement staat een teller. Deze teller wordt jaarlijks opgenomen door Calorikust en de meter is naar ik vermoed van Techem. Ik heb bij het ingaan van het appartement de meterstand laten opnemen en heb hier een document van. Ik heb geen document van het verlaten van het appartement (mijn fout!).
Ik betaalde maandelijks een voorschot warm water (dat dus dient als verwarming ook). In het contract staat dat ik bij verlaten van het appartement een afrekening zal krijgen en dat ik dan eventueel moet opleggen of terug zal krijgen.
Nu blijkt dat er onenigheid is omdat sommige bewoners enorme bedragen moeten betalen en anderen amper iets. Ik kan al begrijpen dat ik amper iets zou moeten betalen, ik was enkel in de werkweek thuis en in de werkweek dan nog eens enkel 's avonds om te slapen, ik heb dus een vermoeden dat ik zou moeten terugkrijgen (ook afgaande op verbruik andere woonsten die ik betrokken heb).
Als ik het goed snap krijgt de syndicus een factuur en moeten de eigenaren deze betalen volgens verbruik van deze meters, hier zit dus het probleem. Nadien moeten de eigenaars dit bedrag terugvorderen van eventuele huurders. In principe ben ik dus "los" van deze hetze en moeten ze mij gewoon een afrekening geven zoals vastgelegd in mijn huurcontract? Dat de eigenaars onderling iets anders afspreken heeft niets te maken met mij? Ik heb geen contract met die andere eigenaars of met de syndicus of met de energieleverancier?
Het immokantoor zegt dat er eventueel door een rechter beslist kan worden dat er per oppervlakte of dergelijke moet betaalt worden (als verdeelsleutel). Maar wat is dan het nut van geijkte tellers te plaatsen die door een externe firma worden opgenomen? Ik kan er toch niet aan doen dat er bomma's wonen die graag stoken tot 25° dag in dag uit?
Wat doe ik best en wie is mijn aanspreekpunt? De eigenaar of het immo?
Het enige wat ik wil is een afrekening met mijn verbruikte eenheden met marktconforme eenheidsprijs. Ondertussen houden ze ons al bijna een jaar aan het lijntje.