huurder in gevangenis

mijnheer
Topic Starter
Berichten: 24

huurder in gevangenis

#1 , 18 apr 2014 12:59

Onze huurder zit in de gevangenis. Hij heeft zijn domicilie niet op dit adres maar wel op zijn vorig adres in Eindhoven. Aan wie en welk adres moet ik mij richten voor een art. 1344 bis?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38770

#2 , 18 apr 2014 13:46

Als hij officieel in Nederland woont is dit zo wie zo al geen huurcontract hoofdbewoning maar valt het onder de algemene huurwet.
Dus indien niet betaald wordt dan gelden die regels.
http://handelshuur.be/index.php?option= ... 3&Itemid=2" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.handelshuur.be/index.php?opt ... &Itemid=60" onclick="window.open(this.href);return false;

mijnheer
Topic Starter
Berichten: 24

#3 , 18 apr 2014 13:53

Al zijn spullen staan er nog in volgens de politie en het is er erg vuil. Het appartement diende blijkbaar om zijn kompanen af en toe een verblijf te geven. Kan ik deze spullen gewoon laten weg doen? Of via welke weg moet ik dit doen?

Reclame

Drone
Berichten: 3042
Locatie: st-niklaas

#4 , 18 apr 2014 18:56

via het vredegerecht contract laten ontbinden en uithuiszetting vragen

enige nadeel, ge zijt paar maanden tot een jaar bezig . . .

eylis
Berichten: 8852

#5 , 18 apr 2014 19:55

@drone: uithuiszetting? De man is er niet eens gedomicilieerd, hij woont zelfs in Nederland. Hij huurde enkel een onroerend goed. Ik zou terwijl je het contract laat ontbinden via het vredegerecht, de inboedel stockeren in een kelder en de boel laten schoonmaken zodat je het klaar kan maken voor nieuwe huurders. Ik vermoed dat de man zijn huur toch al niet meer betaalt?

mijnheer
Topic Starter
Berichten: 24

#6 , 18 apr 2014 20:54

Heeft april nog betaald, we wachten of hij mei nog gaat betalen. Hoogst waarschijnlijk niet! Maar hebben geen sleutel en een slotenmaker zal voor ons de deur niet openen, denk ik. Het slot zelf dan maar uitboren veronderstel ik...

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#7 , 18 apr 2014 21:11

Je mag u zelf niet rechten, of je kan u schuldig maken aan inbraak. Enkel de vrederechter kan dit uitspreken.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Franciscus
Berichten: 38770

#8 , 18 apr 2014 21:13

Maar onder de regels van algemeen huurrecht.
Daarbij mocht hij zich daar domiciliëren, is er een verzekering, is er waarborg betaald?.....

mijnheer
Topic Starter
Berichten: 24

#9 , 18 apr 2014 21:49

Er is een waarborg, dus via vrederechter deze vrij krijgen zal wel lukken. Politie ging proberen om via advocaat van huurder ons de sleutel te bezorgen

Franciscus
Berichten: 38770

#10 , 18 apr 2014 21:53

Hij mag dus ZEKER niet ingeschreven worden door de gemeente want dan hebt u een wooncontract dat onder de specifieke wetgeving valt.

ddanck
Berichten: 1517
Locatie: Antwerpen
Contacteer: Website

#11 , 19 apr 2014 14:08

Voor alle duidelijkheid; een uithuiszetting hoeft niet per se een jaar te duren.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

artemis
Berichten: 3297

#12 , 19 apr 2014 14:28

Maar is het oorspronkelijke huurcontract er hier één van hoofdbewoning of niet?
Indien wel en de huurder heeft nagelaten er zijn domicilie te nemen dan vraag ik me af of het zomaar vanzelf een contract gemeen huurrecht wordt, met alle gevolgen en - in dit geval - voordelen voor de verhuurder.
Het is een vraag die ik me al bij meerdere topics gesteld heb (contract hoofdbewoning en huurder domicilieert zich niet).

Franciscus
Berichten: 38770

#13 , 19 apr 2014 14:56

Hij heeft zijn domicilie nog altijd ergens anders dus zeker niet daar. Hij heeft ze daar blijkbaar ook nooit gezet dan is het een tweede verblijf de facto.
De rest zal voor de rechtbank zijn die aan de hand van de gegevens zal moeten beslissen over het hoe en wat.

artemis
Berichten: 3297

#14 , 19 apr 2014 15:34

Dus men kan er in een geval als dit niet zomaar van uitgaan dat de regels van gemeen huurrecht dan gelden, vooraleer een vrederechter hier uitspaak over doet? Dan kan men er ook niet naar handelen voor die uitspraak er is...
En ook dit: Vermoedelijk had de huurder van TS niet de intentie om zich op het huuradres in te schrijven. Maar stel dat hij dat wel wou doen (hij, of eender welke andere huurder) dan weten we dat het soms een hele poos kan duren voor iemand effectief op een adres ingeschreven is (zijn al meerdere topics over geweest). Een grijze zone?

mijnheer
Topic Starter
Berichten: 24

#15 , 20 apr 2014 09:12

Huurcontract bestaat al meer dan 5 jaar

Terug naar “Huren”