huur vroegtijdig opzeggen

bvdv
Topic Starter

huur vroegtijdig opzeggen

#1 , 15 apr 2014 11:23

Goeiedag,

Ik heb even een vraagje.

Ik huur een woning sinds 1 oktober 2013 met een contract van 9jaar.
Wij hebben nu een huis gekocht dus heb ik mijn huurcontract opgezegd. Omdat ik nog in het eerste jaar zit zou ik 3 maanden boete moeten betalen.
Na dat ik mijn huur aangetekend heb opgestuurd kreeg ik mijn contract in de bus met daarop het bewijs van registratie. Dit is wel pas gebeurd februari 2014. Is er dan geen sprake van laattijdige registratie zodat ik die 3 maanden niet hoef te betalen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 15 apr 2014 11:31

U kan enkel onder de boete uit komen als de registratie is gebeurt nadat verhuurder uw opzeg heeft ontvangen (datum eerste aanbieding AS telt).

sloeberken

#3 , 15 apr 2014 11:33

Als de registratie zie datum stempel op huurcontract gebeurd is na u opzeg is dit nietig, is u opzeg na die datum gebeurd zal je schadevergoeding moeten betalen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

mava105
Juridisch actief: Nee

#4 , 15 apr 2014 11:34

Laattijdige registratie maakt niets uit in deze. Verhuurder kan enkel een boete krijgen. Van belang is wanneer juist jij de opzegbrief hebt verzonden naar de verhuurder en was dit aangetekend. Indien registratie gebeurde NADAT verhuurder uw opzegbrief heeft ontvangen, kan je vertrekken zonder verbrekingsvergoeding.

bvdv
Topic Starter

#5 , 15 apr 2014 23:05

Het is inderdaad geregistreerd voor ik heb opgezegd.
De plaatsbeschrijving is echter nog niet geregistreerd. Wat kan dit tot gevolg hebben?

sloeberken

#6 , 15 apr 2014 23:17

De plaatsbeschrijving is echter nog niet geregistreerd. Wat kan dit tot gevolg hebben?
Dat heeft geen enkel gevolg voor de schadevergoeding

noukies

#7 , 17 apr 2014 08:26

5. Wanneer moet ik het huurcontract laten registreren?

Het huurcontract van een onroerend goed dat uitsluitend bestemd is voor de huisvesting van een gezin of van één persoon

Indien u verhuurder bent, moet u het huurcontract van een onroerend goed dat uitsluitend bestemd is voor de huisvesting van een gezin of van één persoon laten registreren binnen de 2 maanden te rekenen vanaf de ondertekening van het huurcontract door beide partijen.

Bent u huurder, dan bent u niet verplicht om dergelijk huurcontract te laten registreren. Wilt u het huurcontract toch laten registreren, dan kan dat om het even wanneer want er is geen registratietermijn bepaald.

De andere soorten huurcontracten

De verhuurder én de huurder moeten de huurcontracten van onroerende goederen die niet uitsluitend bestemd zijn voor huisvesting (bijv. bedrijfsgebouwen, gronden, parkings …) laten registreren binnen de 4 maanden te rekenen vanaf de ondertekening van het huurcontract door beide partijen.

Deze registratieverplichting (en de verplichting tot betaling van de registratierechten en boeten) berust zowel op de verhuurder als op de huurder. Het volstaat dat één van beiden het contract ter registratie aanbiedt (en de registratierechten betaalt).

7. Wat gebeurt er als ik een huurcontract niet laat registreren?

Als een huurcontract voor een woning-hoofdverblijfplaats gesloten voor een periode langer dan drie jaar niet binnen de termijn (zie "5. Wanneer moet ik het huurcontract laten registreren?") geregistreerd is, dan kan de huurder het contract beëindigen zonder opzegtermijn. Dat geldt alleen zolang het huurcontract niet geregistreerd is.

Bovendien zijn bij niet-registratie van huurcontracten van woningen die deels voor beroepsdoeleinden en deels voor bewoning worden gebruikt, de volledige nettohuurinkomsten voor de verhuurder belastbaar (zie "2. Wat houdt de registratie van een huurcontract in en waarvoor dient zij?"). De verhuurder heeft er dus alle belang bij te laten registreren.

Ook de huurder kan (maar moet niet) een huurcontract van een onroerend goed dat uitsluitend bestemd is voor de huisvesting van een gezin of van één persoon laten registreren indien hij dat wenselijk acht.

Indien het huurcontract niet geregistreerd is, is bij een verkoop van het verhuurde onroerend goed dat voor huisvesting is bestemd en als hoofdverblijfplaats wordt gebruikt de huurder niet wettelijk beschermd tegen uitzetting door de nieuwe eigenaar-verhuurder gezien deze laatste niet gebonden is door dit contract.

noukies

#8 , 17 apr 2014 08:35

De huurder kan de huurovereenkomst op ieder tijdstip beëindigen met inachtneming van een opzeggingstermijn van drie maanden.

“Indien de huurder de huurovereenkomst evenwel beëindigt tijdens de eerste driejarige periode, heeft de verhuurder recht op een vergoeding. Die vergoeding is gelijk aan drie maanden, twee maanden of één maand huur naargelang de huurovereenkomst een einde neemt gedurende het eerste, het tweede of het derde jaar.

“Zolang het huurcontract niet geregistreerd is na de termijn van twee maanden bedoeld in artikel 32, 5o van het Wetboek der registratie-, hypotheek- en griffierechten, zijn zowel de in het eerste lid bedoelde opzeggingstermijn als de in het tweede lid bedoelde vergoeding niet van toepassing”.

sloeberken

#9 , 17 apr 2014 09:54

Bron advocaat Efri.

« Art. 5bis. - De verplichting van de registratie van de huurovereenkomst rust op de verhuurder. De kosten verbonden aan een eventueel laattijdige registratie zijn volledig ten zijne laste ».

De Programmawet van 24 december 2006, B.S. 27.12.2006 (meer bepaald artikel 73) bepaalt dat in geval een woninghuurovereenkomst onder het negenjarig duurstelsel niet geregistreerd is (binnen uiterlijk 2 maanden na het afsluiten van het huurcontract) op de datum waarop de huurder na 30 juni 2007 zijn opzegging betekent, de huurder weliswaar (best aangetekend ) zijn opzegging moet betekenen aan de verhuurder(s), maar geen opzegtermijn van drie maanden hoeft te respecteren en ook geen opzegvergoeding verschuldigd is wanneer het contract een einde neemt binnen de eerste driejarige periode

Om zonder opzegvergoeding te kunnen opzeggen dienen volgende voorwaarden vervuld:

• De huurovereenkomst valt onder toepassing van de Woninghuurwet

• Het is een schriftelijke huurovereenkomst (deze voorwaarde is evenwel geschrapt door het grondwettelijk hof bij arrest van 1/12/2012)

• Het is (ondertussen) een negenjarige huurovereenkomst

• De regularisatietermijn voor de gratis registratie van deze huurovereenkomsten is verstreken (dus vanaf 1 juli 2007)

Denk dat TS hier wel een argument heeft.

• Er zijn tenminste twee maanden verstreken te rekenen vanaf de ondertekening of sluiting van de huurovereenkomst

• Op het moment van de opzegging is de huurovereenkomst niet geregistreerd.

chantika

#10 , 17 apr 2014 11:16

Het is inderdaad geregistreerd voor ik heb opgezegd.

• Op het moment van de opzegging is de huurovereenkomst niet geregistreerd.

???????????

Terug naar “Huren”