Verzoening Vredegerecht, eerst aangetekend schr. verplicht?

jan.s
Topic Starter
Berichten: 20

Verzoening Vredegerecht, eerst aangetekend schr. verplicht?

#1 , 12 apr 2014 20:00

Er is enorm veel overlast lawaai en geur van een Duitse dog die 7/7, 24/24 meestal alleen aanwezig is in een appartement onder mij. Ikzelf en de andere bewoner hebben klacht ingediend. De probleembuur is gehoord op het politiekantoor maar de overlast is onverminderd. Ondertussen heb ik nog tweemaal laten vaststellen en zal er daarvoor ook PV's opgemaakt worden (tevens GAS-boete zei men).

Het is contractueel verboden om huisdieren in het pand te houden. Met de klachten heeft de verhuurder nu eindelijk iets in handen. Om op zeker te spelen en een stevig dossier te hebben wil ik als buur eerst nog een verzoening voor de Vrederechter aanvragen.

De wijkinspecteur zei dat ik de probleembuur eerst aangetekend moet aanschrijven anders zullen ze mij "vanuit het Vredegerecht terugsturen". Nu is dit hier een klein gebouw met slechts 3 appartementen en is de sfeer reeds erg gespannen. Ik denk dat een aangetekend schrijven de situatie enkel kan doen escaleren. Liefst zou ik onmiddellijk het Vredegerecht aanschrijven met verzoek tot verzoening.

Is een aangetekend schrijven inderdaad een voorwaarde vooraleer een verzoek tot verzoening in te dienen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22329
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 12 apr 2014 20:17

Je zal aan de rechter moeten duidelijk maken dat je zelf al alles hebt gedaan om aan de situatie te verhelpen, en dat je de man al in gebreke hebt gesteld. Dat kan enkel via AS.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#3 , 12 apr 2014 20:27

Zal niet gemakkelijk zijn, als die huurder blijft dwars liggen. Ik vermoed dat de verhuurder deze huurder voor het vredegerecht daagt. Die clausule in het contract zal op zich geen argument zijn wel de overlast en de pv's.
Best steeds huurder in gebreke stellen met AS voor je naar de rechtbank stapt en hem zeker 10 dagen de tijd geven de overlast voor de andere huurders op te lossen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

Terug naar “Huren”