OK, Mariette, nu begrijp ik wat je bedoelt.
af te zien van het voorkooprecht indien jullie de onderhandse verkoopovereenkomst voor 15 februari 2014 ondertekenen
ik had verondersteld dat het de makelaar is die dit "bedongen" heeft; bovendien heeft mijn vriend een afspraak met de makelaar om (normaal gezien) te tekenen op donderdag 13-02.
Wie heeft te beslissen dat de huurder gedurende de opzegperiode geen huurprijs hoeft te betalen?
Bedankt voor de tip. Maar kan de huurder niet inroepen dat ze nooit huur betaald heeft en dat ze dat dan nu ook niet hoeft te doen, tijdens de opzeg? Anderzijds weet ik sowieso dat mijn vriend gewoon blij zal zijn als de huurder zonder problemen te maken, zal vertrekken tegen 15-06. Ik denk niet echt dat hij erop rekent om huur te ontvangen, maar ik geef het hem wel door.
De makelaar heeft ook geen beslissingsrecht om te weigeren dat er een notaris bij gehaald wordt.
Hij heeft dat nochtans uitdrukkelijk gezegd in het begin en het staat ook vermeld in de intentieverklaring, die mijn vriend ondertekend heeft zonder mij eerst geraadpleegd te hebben. Via deze link vinden jullie de anoniem gemaakte intentieverklaring terug:
https://drive.google.com/file/d/0B4JKD4 ... sp=sharing
De akte moet uiteraard bij de notaris getekend worden, maar het gaat erom dat het compromis bij de makelaar getekend zou moeten worden, zoals vermeld in de intentieverklaring (onderhandse verkoop).
Merk wel op dat de periode van 30 dagen na ondertekening rijkelijk voorbij is...
Kunnen jullie nog aan deze soap / soep uit? Bij mij begint het zo wat te duizelen, alle dingen die niet in orde zijn... Voor alle duidelijkheid: mijn vriend WIL wel degelijk het appartement kopen, maar dan liefst zonder problemen!
Hartelijk bedankt allemaal voor jullie hulp en groetjes
Guy