Welk huurcontract is dit: korte type of 9-jarig

teirg
Topic Starter

Welk huurcontract is dit: korte type of 9-jarig

#1 , 28 jan 2008 22:58

Hoi,

Ik ging er altijd van uit dat wij een 9 jarig huurcontract hadden maar nu ik het vandaag nog eens van naderbij bekijk vrees ik dat het een huurcontract is van het korte type. Kan er iemand bevestigen over welk type contract dit gaat?

De duurtijd is als volgt geformuleerd:
Artikel 2: Duur
De huurovereenkomst wordt gesloten voor een termijn van 3 (*) jaar te rekenen vanaf 01/09/2006. Deze termijn vervalt op 31/08/2009 mits een opzegging van drie maand per aangetekende brief door de verhuurder of de huurder aan de andere partij.
(*) Een maximale termijn van drie jaar vermelden.

Bij ontstentenis van een opzegging binnen deze termijn zal de huurovereenkomst telkens voor een zelfde termijn tegen dezelfde voorwaarden worden verlengd.
In uitzonderlijke omstandigheden kan de huurder vroegtijdig de huidige huurovereenkomst opzeggen mits rekening te houden met:
- een vooropzegging van minimum drie maanden door middel van een aangetekend schrijven.
- betaling van een forfaitaire schadevergoeding van drie maanden huur.
Kan iemand mij helpen?

Want ik ging er van uit dat het een huurcontract was van 9 jaar (3/6/9) waardoor we bij vooropzeg tijdens het tweede jaar slechts twee maanden huur schadevergoeding gingen moeten betalen (wettelijke bepaling ondanks anders vermeld in huurcontract). Bij het ondertekenen van het contract had de verhuurder immers ook meegedeeld dat hij dit niet zo strikt zou toepassen indien wij tijdens de huurperiode ook niet 'moeilijk' deden.

Alvast bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Stijn@v&g

#2 , 29 jan 2008 14:03

Beste.

In Uw contract is duidelijk vermeld dat het over een huur gaat van drie jaar. Dit is inderdaad een contract van het korte type.

Indien U een opzeg wel doen zal U zich moeten houden aan de contractuele bepalingen.

U kan proberen om met de verhuurder een onderling akkoord te bekomen zodat U de forfetaire schadevergoeden kan verminderen of eventueel zelfs kan laten vallen. Zeker een poging waard. Vergeet wel niet om dit akkoord op papier te zetten zodat er achteraf geen discussie kan ontstaan

Alvast veel succes,

Stijn

JohnD

#3 , 30 jan 2008 04:03

Artikel 2: Duur
De huurovereenkomst wordt gesloten voor een termijn van 3 (*) jaar te rekenen vanaf 01/09/2006. Deze termijn vervalt op 31/08/2009 mits een opzegging van drie maand per aangetekende brief door de verhuurder of de huurder aan de andere partij.
(*) Een maximale termijn van drie jaar vermelden.

Bij ontstentenis van een opzegging binnen deze termijn zal de huurovereenkomst telkens voor een zelfde termijn tegen dezelfde voorwaarden worden verlengd.
In uitzonderlijke omstandigheden kan de huurder vroegtijdig de huidige huurovereenkomst opzeggen mits rekening te houden met:
- een vooropzegging van minimum drie maanden door middel van een aangetekend schrijven.
- betaling van een forfaitaire schadevergoeding van drie maanden huur.
Is idd een kontrakt van korte duur dat mits er geen opzegging gedaan word bij het einde van de 3-jarige periode terug in een kontrakt van korte duur van 3 jaar zou overgaan. Ik betwijfel hier of opeenvolgende kontrakten van korte duur van 3j mogen aangegaan worden (max 3j. totaal zie hieronder). In elk geval is bij een kontrakt van korte duur de opzegtermijn 9, 6, of 3 maand al naargelang het kontrakt opgezegd word gedurende het 1ste, 2de, of 3e jaar. Dit allthans voor de 1ste 3-jarige periode.

Ik blijf dus het antwoord schuldig voor wat betreft de wettelijkheid van de opeenvolgende korte termijnperiodes van 3j. die dus telkens terug zouden kunnen ingaan na elke 3j...Volgens Art 3.6 woninghuurwet.... kan slechts 1 maal enkel schriftelijk en onder dezelfde voorwaarden worden verlengd zonder dat de totale duur van de huur langer dan 3 jaar mag zijn.
Als er dus in het kontrakt staat zoals hierboven "Bij ontstentenis van een opzegging binnen deze termijn zal de huurovereenkomst telkens voor een zelfde termijn (dus 3j) tegen dezelfde voorwaarden worden verlengd" kan dat in feite niet en is dus onwettig omdat hierdoor de totale duur van 3j zou overschreden worden, steeds volgens Art 3.6.

Indien U bij het einde van die 3-jarige periode niet opgezegd word verandert uw kontrakt in een 3-9 steeds volgens mijn interpretatie van Art 3.6. van de woninghuurwet. Ook al omdat volgens mij wat in het kontrakt staat niet wettig is wat betreft die verlenging "met eenzelfde termijn (3j) terwijl het max 3j mag zijn een een verlenging van diezelfde termijn het totaal op 6j zou brengen.

Sorry indien ik een paar keer hetzelfde herhaal.

Indien U langer dan 3j wenst te blijven zou ik hierover zwijgen tot U in die 2e 3-jarige periode zit. U zit op dat ogenblik in een 3-9 kontrakt met de opzegtermijnen en de voorwaarden van zulk een kontrakt.

Het is niet de eerste keer dat verhuurders er een zootje van maken met of zonder kennis van zaken. Dat eerste omdat ze er op rekenen dat de huurder het fijne toch niet weet. Het strafbaar maken van onwettellijkheden door een verhuurder in een kontrakt vermeld zou een bijkomende garantie voor huurders kunnen zijn.

Reclame

Terug naar “Huren”