huurachterstal

graziella83
Topic Starter

huurachterstal

#1 , 08 jan 2014 14:54

Help,

ik weet niet goed wat doen. Ik mail voor mijn jongere broer. Die in luxemburg woont. Mijn stiefpa heeft half december 2012 verschillende hersentromboses gehad en heeft lange tijd in coma gelegen. Een advocaat heeft al zijn zakens overgenomen en die regelde alle betalingen. (stiefpa ook niet meer in staat om dat te regelen, half verlamd en kan niet meer schrijven of spreken)
Mijn broer was op dat moment nog maar 17. Nu blijkt dat de advocaat sinds september geen huishuur meer heeft betaald en nu krijgt mijn broer de melding dat hij de achterstallige huur moet betalen of hij wordt buitengezet. Nu mijn broer kan dat niet betalen hij heeft geen werk.
Buitengezet worden is op zich ook niet echt een probleem hij zou naar hier kunnen komen in belgie. Maar wat ik niet begrijpt is het contract staat ook niet op de naam van mijn broer maar op die van zijn vader en diens echtgenote (die een eigen appartement heeft want ze waren in scheidingsprocedure). Scheiding is nooit doorgegaan zij wou niet tekenen. Degene die eigenlijk moeten betalen zijn mijn stiefpa en die zijn vrouw en niet mijn broer. Correct ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 08 jan 2014 14:57

Maar hij bezet die woning toch?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

graziella83
Topic Starter

#3 , 08 jan 2014 15:53

ja dat wel maar advocaat heeft gezegd dat hij huur ging blijven betalen en ineens zonder mededeling zomaar gestopt.

Reclame

AUDAX

#4 , 10 jan 2014 04:35

De advocaat treedt hier op als vertegenwoordiger van de stiefpa omdat hij onbekwaam is geworden. Dergelijke zaken moeten met de wettige vertegenwoordiger (advocaat) afgehandeld worden.

Let wel: als er blijvend niet betaald wordt kan de woning wel ontruimd worden (verbreking huurcontract) maar alles moet aan Uw stiefpa en/of diens advocaat betekend worden.

Zou eens contact opnemen met die advocaat.

j.demoor

#5 , 10 jan 2014 08:20

‘Ik mail voor mijn jongere broer. Die in luxemburg woont’ zodat zijn huur in Luxemburg onderworpen is aan de Luxemburgse huurwetten.

Ten aanzien van de ouders van uw broer geldt:
“Art.203.§ 1. De ouders dienen naar evenredigheid van hun middelen te zorgen voor de huisvesting, het levensonderhoud, de gezondheid, het toezicht, de opvoeding, de opleiding en de ontplooiing van hun kinderen. Indien de opleiding niet voltooid is, loopt de verplichting door na de meerderjarigheid van het kind...”(Burgerlijk Wetboek=B.W.).
ofwel :
“Art.205.De kinderen zijn levensonderhoud verschuldigd aan hun ouders en hun andere bloedverwanten in de opgaande lijn die BEHOEFTIG zijn.Art.207.De verplichtingen die uit deze bepalingen voortvloeien, zijn WEDERKERIG.”(B.W.).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

AUDAX

#6 , 10 jan 2014 20:53

De kinderen hebben inderdaad een onderhoudsverplichting ten opzichte van hun behoeftige ouders maar dat geeft een verhuurder nog niet het recht om rechtstreeks naar de kinderen te gaan voor achterstallige huurgelden.

De verhuurder moet voor zijn achterstallige huur bij de vader/moeder (contractspartij) gaan of diens vertegenwoordiger (advocaat) dit alles volgens luxemburgs recht.

artemis

#7 , 10 jan 2014 22:06

Naar je uitleg te lezen woont je broer in het groothertogdom dus het land Luxemburg. Klopt dat?

JohnD

#8 , 11 jan 2014 01:41

Dacht ik ook al en jdm heeft dat ook al geprecizeerd. In hoeverre de Lux. (huur)wetgeving een kopie is van de Belgische, daar heb ik het raden naar, en twijfels bovendien.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Terug naar “Huren”