Wij zijn de huurders en huren sinds 1/2/2012 een huis met 2 slaapkamers en huurcontract was voor 1 jaar ,en zou ieder jaar stilzwijgend verlengt worden voor 1 jaar.Nu gaan wij uit elkaar.Mijn man heeft de huur de helft betaald en de andere helft zou ocmw betalen.Gisteren belde de verhuurder op dat hij mij nu ook per direct eruit wil want hij wil de huis schoon hebben of ik moest maar ineens 675 euro huur ophoesten.Dit is aan de telefoon gezegt.Hij zou de huurwaarborg terug betalen aan me man en ik had nergens recht op.
De verhuurder uitgelegd dat we nog niet officieel gescheiden zijn er alleen 1 persoon uit gaat maar dat er alleen een wijziging komt in verblijf en inkomsten.Zelf heb ik geen inkomsten.Ik doe wel vrijwilligsterwerk als buddy.Volgens de verhuurder heb ik geen rechten om in het huis te wonen met me zoon.Wat het huurcontract betreft het was een 1 jarig conttractt als het ieder jaar word verlengt stilzwijgend dan moet de eigenaar toch dat schriftelijk opstellen.Dat is niet gebeurd.Huurcontract hebben we beiden getekend.Los van zal het ocmw bemiddelen in de huurprijs ,dat die naar omlaag gaat met 50 euro vanwege huursubsidie.Maar ook daar heeft de verhuurder opgezegt dat hij dat niet gaat doen vanwege hij wettelijk mag elke 2 jaar verhogen omdat het een 1 jarig huurcontract is.En dus nu 675 euro wil.Helaas is dat aan de telefoon gezegt en is niks op schrift.Los van wil die dan wel als ik hier besluit te blijven wonen opnieuw huurwaarborg hebben en nu een huurwaarborg van 3 maanden en 1 maand huur.Want het is dan ocmw was het antwoord.Wat de huurwaarborg betreft voor mijn man ,houd die 1 maand huur in en 1 maand betaald die uit.Volgens hem is dat wettelijk.En volgens hem mag hij dus de echtgenote met kind ook weigeren,Heb hem om een schriftelijk bewijs gevraagt maar dan krijg ik te horen dat dit wettelijk is en hij dat als verhuurder niet hoeft.Ik heb gisteren het huurcontract nogmaals gelezen.En er staat als er een van de 2 partners weg gaat uit huis dan word de huur gewijzigd volgens het levensstandaard van de man of vrouw.Volgens hem bedoelde hij dat hij het kan verhogen maar niet verlagen.Verders had die het over een naamswijziging ,toen ik vroeg om een nieuw huurderscontract op mijn naam.Hij maakte er van dat dit niet kan volgens de wet want mensen met een ocmw uitkering hebben geen huurderscontract en mogen niet huren particulier.Hij zei ook dat ik het pand voor 1 februari dient te verlaten want ik had nergens recht maar mijn echtgenoot wel want hij heeft de borg betaald.Ik zei dat ik dit graag op schrift wil toen zei die dat dit de wet was en dat hij dat niet op schrift moest zetten.Hij vroeg wel om het nummer van het ocmw.Ik heb mijn assistent al reeds gecontacteerd en ik ben donderdag bij de juriste vanwege ook mij voorlichten van een echtscheiding op starten.Maar mag een eigenaar je eruit zetten als er gewijzigde omstandigheden zijn en heb ik als echtgenote geen rechten met me zoon ?Mijn zoon is 16 jaar oud.Er is nog niet eens een begin gemaakt aan een echtscheiding.Alleen netjes doorgegeven aan de telefoon.En moet ik inderdaad over 2 weken eruit zijn.Los van ik sta ingeschreven al bijna een jaar voor een sociale woning.Zelf zolang we hier wonen hebben we de verhuurder nooit gezien.Het is de 1 ste keer dat die belt na 2 jaar.Los van het huurderscontract dan.Het was in begin een jaarscontract.hij zou vorig jaar terug komen voor het weer een jaar te verlengen maar dat is niet gebeurd.Toch houd hij vol dat het nu ook een jaarscontract is en dat het geen 3 of 6 en 9 jarig contract is maar hij is niet geweest.Er staat alleen in dat het contract stilzwijgend word verlengt.En dat als we eruit gaan 3 maanden opzeg hebben.Nu hij verneemt dat mijn man (werkend) het huis gaat verlaten moet ik er binnen 2 weken ook uit en of moet ik huur betalen 675 euro ,want ik ga ocmw beuren.Kan dat zo maar?Zonder op papier iets te zetten??