Huurder betaalt niet, ook geen waarborg

Bartw
Topic Starter

Huurder betaalt niet, ook geen waarborg

#1 , 02 jan 2014 11:25

Beste,

Ik heb sinds 1 november 2013 mijn eigendom verhuurd. Er is een 3-6-9 contract afgesloten. Er is sinds aanvang van de huur, deels ook door gebrek aan ervaring hiermee, het een en ander misgegaan.

Huurster is een zelfstandige. Ze heeft op eigen vraag haar domicilie niet op het huuradres, door betalingsproblemen staat ook het water niet op haar naam, ze heeft dit ook nog niet geregeld.

Door groeiende twijfel over haar bedoelingen heb ik mijn domicilie behouden op het betreffende adres. Zij heeft er geen domicilie bij mijn weten.

Het huurcontract is (nog) niet geregistreerd.

Huurster heeft de eerste maand huur (november 2013) op tijd betaald. In december is er niet betaald voor de datum die in jet contract staat, huurster heeft mij niet op voorhand verwittigd, ik heb zelf moeten bellen om erachter te komen dat ze de huur niet kon betalen. De waarborg is ook nog niet betaald. Huurster heeft toen beloofd december 'in stukjes' te betalen. Op 10 december heeft ze 50 euro gestort. Ik heb haar vervolgens met een aangetekend schrijven op haar 'officiële' adres in Antwerpen en met een gewoon schrijven op het huuradres aangemaand te betalen en haar in gebreke gesteld. Opnieuw zonder resultaat, na telefonisch contact beloofde zij te gaan storten en alles tegen 20 december in orde te zullen maken. Weer geen resultaat, enkel een mail van huurster met de belofte om om de andere dag te storten en tegen 15 januari alles in orde te hebben. Daarop volgde nog één storting van 25 euro, en vandaag één van 30 euro. Ter info: de huur bedraagt 990 euro per maand.

Huurster heeft ook al gelogen over de honden die ze had: ik heb mondeling toegestemd met twee (oude) honden, dat bleken er vier te zijn, waaronder een bijtgevaarlijke pitbull die apart van de rest zit omdat hij de andere honden aanvalt... Voorts blijken de honden vaak 24/ 24 binnen te zitten, en veroorzaken ze een doordringende stank in de woning. Ook de tuin wordt ondergescheten omdat huurster de honden niet uitlaat. Vernieling?

Sinds dit begonnen is wil ze ook geen afspraak meer maken in het gehuurde, enkel op haar werkadres in Berchem. Een voorstel tot bemiddeling in aanwezigheid van iemand die zogezegd haar financiën mee beheert wordt geweigerd.

Mijn vertrouwen is weg, al besef ik ook dat ik dit beter had moeten aanpakken. Ik moest om financiële redenen het pand snel verhuurd krijgen, en dan loop je natuurlijk grote kans op dit...

Het liefst wil ik er haar zo snel mogelijk uit hebben. Ik heb het vermoeden dat ik opgelicht wordt; dat deze huurster telkens een woning huurt, één maand betaalt en het dan zo lang mogelijk probeert te rekken. Kan ik aangifte doen wegens vermoeden van oplichting, ook al omdat ze valse inlichtingen heeft verstrekt?

Ik heb ook begrepen dat ik sowieso toegang heb tot het pand, omdat ik er nog gedomicilieerd ben. Bovendien zal ik per 1 februari terug moeten verhuizen naart de woning als zij niet betaalt, omdat ik dan mijn facturen niet meer kan betalen.

Ik wil met dit dossier zo snel mogelijk naar de Vrederechter, het water staat me aan de lippen, ik kan de huurinkomsten niet missen ivm aflossingen en erfpacht op de woning.
Huurcontract alsnog registreren of juist niet?
Domicilie veranderen of juist niet?

Excuseer het lange schrijven, bij voorbaat dank voor de reacties.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 02 jan 2014 11:47

U woont er officieel nog ... hoe kan dan iemand anders er wonen?

Wat staat er juist in het contract en is het een woning huur contract dus met domicilie?
Al eens lezen:
http://www.handelshuur.be/index.php?opt ... &Itemid=60" onclick="window.open(this.href);return false;

http://justitie.belgium.be/nl/binaries/ ... 138431.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

mava105
Juridisch actief: Nee

#3 , 02 jan 2014 12:34

Zo spoedig als mogelijk vrederechter inschakelen. Op wiens naam staat de wateraansluiting nu? Nog op die van U? Dan water laten afsluiten door de maatschappij. Gezien het blijkbaar een handelshuur is, best een raadsman inschakelen.
Volgende maal EERST 1ste maand huur betalen en de
VOLLEDIGE waarborg, alvorens sleutels af te geven

Reclame

Terug naar “Huren”