De eigenaar van het appartement waar ik woon is mijn grootvader. Pakweg 4 jaar terug waren mijn partner, ik en ons toen 2-jarig zoontje op zoek naar een nieuwe huurwoning.
Gezien er een appartement van mijn grootvader vrij kwam stelde die voor om daar te gaan wonen. Ideale situatie gezien de huurprijs ook heel goed meeviel. Het appartement kon een opfrissing gebruiken (was een handelszaak geweest) dus heel het appartement in orde gezet.
Dat de slaapkamer (werd gebruikt als opslagruimte) een schimmelprobleem had wisten we. Voor we de kamer in orde maakten hebben we de muren schoongemaakt, helemaal laten opdrogen en tasso gehangen. Helaas kwam de schimmel al weer snel naar boven en uiteindelijk ook door het papier. We hadden het er een paar keer over met mijn grootvader. Deze nam het in eerste instantie niet echt serieus. Dus de muren maar weer afgewassen met bleekwater en 'behandeld' met een antischimmel spray van HG. Ondertussen ging mijn grootvader in die periode snel achteruit en werd hij uiteindelijk opgenomen in een verpleegtehuis. Om hem niet te belasten hebben we hem er niet meer mee lastig gevallen.
2 jaar terug werd dan een voorlopig bewindvoerder aangesteld gezien mijn grootvader serieus begon te dementeren. Wij hebben toen het probleem bij deze persoon aangekaart. Op ons aandringen werd de expert van de verzekering langs gestuurd. Deze maakte er zich vanaf door te zeggen dat het kwam door een gebrekkige verluchting en te weinig verwarmen waardoor de muren vochtig zouden blijven (de slaapkamer wordt elke dag minstens een uur verlucht en staat tijdens de zomermaanden dag en nacht open en ik ga mij echt geen ongeluk stoken om een in het noorden gelegen kamer warmer dan 18 graden te krijgen). Voor de bewindvoerder was daarmee de kous af.
Uiteindelijk hebben wij zelf een firma voor vochtbestrijding gecontacteerd die na controle zei dat het om opstijgend vocht ging en gebrekkige isolatie. Met dat verslag zijn we terug naar de bewinvoerder gegaan die dan voorstelde om zelf een firma langs te laten komen.
Zo gezegd, zo gedaan, die persoon liet ons ook weten dat het in ons geval om opstijgend vocht ging en het zelfs niet veilig meer was voor ons om in die kamer te slapen. Ook dit verslag ging terug naar de bewindvoerder die er verder niets mee deed.
Op vandaag zijn er nog 2 andere firma's langs geweest die met net dezelfde conclusie kwamen, ons nog eens op het hart drukten niet meer in die kamer te slapen maar nog altijd wordt er niets aan gedaan.
Mijn vader, als zoon van, heeft via de vrederechter (andere reden) dit probleem aangekaart en ook de vrederechter toen was van oordeel dat dit niet kon blijven duren. Bij de nieuwe zitting (oktober) werd er niet meer verder op ingegaan.
Ondertussen hang ik ergens tussen ten einde raad en ontploffen. Ik woon hier nu al 4 jaar, mijn zoon is er al 6 ondertussen...heeft in al die tijd nooit bij mama en papa in bed kunnen slapen als hij ziek was. Onze propere kledij ligt in wasmanden in het salon gewoon omdat ik niets meer in mijn slaapkamerkasten kan opbergen (als het al niet beschimmeld dan ruikt het beschimmeld), mijn slaapkamermeubelen zijn goed voor het stort en nog altijd wordt er niets aan gedaan.
Moest ik het geld hebben, ik had die kamer al gewoon met de grond gelijk gemaakt en volledig vanaf nul weer heropgebouwd. Het is er vroeger gewoon vlugvlug tegenaan gebouwd, mocht niet veel kosten maar nu zitten wij er wel mee.
Mijn vraag nu, wat moet en kan ik nu nog gaan doen?
Ikzelf wil een aanvraag indienen bij de gemeente om de procedure tot onbewoonbaar verklaren in te zetten en via de vrederechter een deel van het huurgeld terugkrijgen.
Ik heb van geen enkel bezoek een verslag buiten het allereerste, gezien alles telkens rechtstreeks naar de voorlopig bewindvoerder werd gestuurd.
Mijn vader wil liever niet dat ik het onbewoonbaar laat verklaren omdat het uiteindelijk op de schouders van mijn grootvader terecht zal komen en als die in tussentijd overlijd de erfgenamen (mijn vader, zijn broer en 2 zussen) met de miserie zullen zitten. Wat volgens hem precies is waar de voorlopig bewindvoerder op rekent.
Mij maakt het allemaal niet meer uit. Het enige wat ik wil is in mijn eigen kamer kunnen slapen zonder schrik voor mijn eigen gezondheid en dat van mijn partner en kind.
Deze foto's zijn van begin dit jaar, ondertussen is het al heel wat erger geworden maar ik heb de moed nog niet gevonden om er nieuwe te maken...

De donkerbruine muur is deze waar ons bed tegen stond. Deze is nu een meter naar voor geschoven.