2 huizen verder is een losstaand huis met grote achtertuin opgekocht door een vastgoedmakelaar. Wij kwamen van onze buur te weten dat zij en de andere buur naast ons een aangetekend schrijven hadden gekregen met de melding dat er een stedenbouwkundige vergunning was aangevraagd voor het plaatsen van een appartementsblok. Deze zou hoger komen dan de huidige woning, de achteruitgang die we hebben met de buur en dat pand zou weggaan en aanpalend aan onze buur zijn tuin zouden muren komen van 2.9m hoog voor garages.
Wij hebben normaal de hele dag de zon in onze tuin. Met het plaatsen van dit appartementcomplex zouden we een groot deel van de dag geen zon meer hebben.
We zouden ook inkijk hebben en de buur zal al zeker bijna geen zon hebben door de aanpalende muur.
We hadden dan gemaild naar de stedenbouwkundige dienst met de melding dat wij geen aangetekend schrijven hadden ontvangen. Er kwam maar geen antwoord maar we hadden ondertussen het heft zelf in handen genomen en een bezwaar ingeleverd. Zo ook onze buur en de andere buur aan de andere kant van de gekocht woning. Dit kon tot 28 november. We hebben dan pas laat een antwoord gekregen van de dienst. Wat wij toch al niet correct vonden.
Ze hebben dan zo'n bord in de voortuin geplaatst met 'bekendmaking.....'.
Maandag 16 dec. kwam ik thuis en dat bord was al weg en er stond al een bord klaar voor de plannen. Vrijdag 20-12-2013 hingen de plannen en telefoonnummer voor het kopen al omhoog.
We waren verbaast dat dat al zo vlug zou zijn goedgekeurd. De meeste mensen moesten maanden wachten als ze zelfs een carport wilden plaatsen en dan nog werd dat afgekeurd. We hebben hier dan ook het gevoel dat er hier 'een lange arm' in het spel is of steekpenningen.
Wij hebben in elk geval geen bericht gekregen dat het zou zijn goedgekeurd. Ik heb dan een mail gestuurd met onze vaststelling van de afwezigheid van het bord van 'bekendmaking...' en de aanwezigheid van de borden voor verkoop en de vraag of het is goedgekeurd. Want wij zouden beroep willen aantekenen.
Deze werd op 19 dec verstuurd maar nog steeds geen antwoord.
Is dit allemaal wettelijk ? Kunnen wij ergens terecht om te laten onderzoeken of de vergunning teniet kan gedaan worden door procedurefouten ? Of om te onderzoeken of er geen voorkeursbehandeling heeft plaatsgevonden ? (door een onpartijdig iemand natuurlijk)
Indien het appartementsgebouw even hoog zou komen als de huidige woning zouden we waarschijnlijk niets kunnen zeggen maar dit is nog een verdiep hoger ? Is er geen limiet aan de hoogte van een gebouw ? Het is in het dorp Koningshooikt, dus niet in een stad. Ik kan mij niet inbeelden dat wij ons huis een verdiep hoger zouden mogen uitbouwen.
De buur aan de andere kant van de woning heeft een woning die misschien kan worden beschouwd als materieel erfgoed. Dan zou er volgens hem geen appartementsgebouw daarnaast mogen gebouwd worden. Is dat juist ?
Wij hebben onze woning een paar jaar geleden gekocht omdat we de hele dag zon hadden. Dit kan ook betekenen dat de waarde van onze woning daalt omdat er minder zon is en omdat terrassen aan de achterkant van het appartementscomplex inkijkt op onze tuinen. Dat zorgt voor een pak minder privacy.
En dan ook nog eens zicht op de muren van de garages (waar nu allemaal groen is)
Is het zo dat als het toch zou worden goedgekeurd, ook in beroep, wij een schadevergoeding kunnen vragen omdat het zorgt voor een daling in waarde van onze woning ?
Ik hoop dat u mij zoveel mogelijk info kan geven zodat ze mij niet kunnen omverblazen met hun tegen argumenten.
Alvast bedankt