Huurder wil domiciel op huuradres zetten

Simondemeulemeester
Topic Starter

Huurder wil domiciel op huuradres zetten

#1 , 22 dec 2013 13:59

Even de situatie schetsen:

Ikzelf heb een eigendom waar ik op gedomicilieerd ben.
Dit is echter niet mijn verblijfplaats.

Nu ga ik mijn eigendom verhuren aan 2 jongeren waarvan er 1 vd twee zijn domiciel daar wil plaatsen.

Nu weet ik niet als mij dit ten nadele gaat komen ivm mijn belastingen , etc OF dat dit helemaal geen invloed gaat hebben op mijn persoonlijke situatie.

Wie kan mij raad geven

Groetjes

Simon
Laatst gewijzigd door Simondemeulemeester op 22 dec 2013 16:06, 1 keer totaal gewijzigd.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
chantika

#2 , 22 dec 2013 14:06

Ga gewoon naar het politiekantoor en zeg dat je aan domiciliefraude doet.

Simondemeulemeester
Topic Starter

#3 , 22 dec 2013 14:20

Iemand met een deftige uitleg danku

Reclame

chantika

#4 , 22 dec 2013 14:31

Even de situatie schetsen:

Ikzelf heb een eigendom waar ik op gedomicilieerd ben.
Dit is echter niet mijn woonplaats.

Nu ga ik mijn eigendom verhuren aan 2 jongeren waarvan er 1 vd twee zijn domiciel daar wil plaatsen.

Nu weet ik niet als mij dit ten nadele gaat komen ivm mijn belastingen , etc OF dat dit helemaal geen invloed gaat hebben op mijn persoonlijke situatie.

Wie kan mij raad geven

Groetjes

Simon
http://www.elfri.be/juridische-informat ... cilieadres

Bovenvermelde link kan je meer info vinden.

artemis

#5 , 22 dec 2013 14:57

Vooraleer iemand een zinnig antwoord kan geven op uw vraag, een tegenvraag: Waarom bent u niet gedomicilieerd op uw effectieve woonplaats? Dat bent u namelijk wettelijk verplicht.

Ten tweede: Als u wil verhuren met een huurcontract hoofdbewoning, dan is het de huurder zijn recht, zelfs zijn plicht om er zijn domicilie te nemen.
Als uw domicilie daar blijft zonder medeweten van de huurder(s) dan kunnen deze mensen in serieuze problemen komen. Er wordt dan immers van uitgegaan dat u een gezin vormt met deze mensen. Dat kan financiële gevolgen voor hen hebben bv wat betreft uitkeringen. Indien u schulden heeft kan er beslag gelegd worden op de inboedel van uw huurders, ook indien deze er geen domicilie zouden hebben.
De gevolgen voor uw huurders kunnen dan ook zeer ernstig zijn.
Ook dit: Als uw huurders zich van deze situatie bewust zijn kunnen zij u ambtelijk laten schrappen op hun huuradres. In dat geval komt u dan zonder domicilie te zitten.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#6 , 22 dec 2013 15:08

Het serieuze antwoord : u pleegt domiciliefraude en vermoedelijk ook nog belastingfraude en oplichting.
Als de huurder u laat schrappen wordt u eveneens correctioneel vervolgt wegens geen adres en nationaal gesignaleerd in de Algemeen Nationale Gegevensbank.
Uw SIS kaart wordt ongeldig en u wordt beschouwd als een niet-inwoner van dit land. Vanaf volgend jaar uw electronische identiteitskaart.
Tevens zal u bij een vaststelling overtreding bij staande houding en controle net zoals elke buitenlander ineens mogen betalen.

Simondemeulemeester
Topic Starter

#7 , 22 dec 2013 16:05

Vooraleer iemand een zinnig antwoord kan geven op uw vraag, een tegenvraag: Waarom bent u niet gedomicilieerd op uw effectieve woonplaats? Dat bent u namelijk wettelijk verplicht.

Ten tweede: Als u wil verhuren met een huurcontract hoofdbewoning, dan is het de huurder zijn recht, zelfs zijn plicht om er zijn domicilie te nemen.
Als uw domicilie daar blijft zonder medeweten van de huurder(s) dan kunnen deze mensen in serieuze problemen komen. Er wordt dan immers van uitgegaan dat u een gezin vormt met deze mensen. Dat kan financiële gevolgen voor hen hebben bv wat betreft uitkeringen. Indien u schulden heeft kan er beslag gelegd worden op de inboedel van uw huurders, ook indien deze er geen domicilie zouden hebben.
De gevolgen voor uw huurders kunnen dan ook zeer ernstig zijn.
Ook dit: Als uw huurders zich van deze situatie bewust zijn kunnen zij u ambtelijk laten schrappen op hun huuradres. In dat geval komt u dan zonder domicilie te zitten.
even een correctie , denk dat dit gaat over een miscommunicatie
IK ben namelijk WEL gedomicileerd op mijn wettelijke woonplaats ...
Maar mijn verblijfplaats is bij mijn vriendin , dus ergens anders .. dan maak ik toch geen overtreding ?
mss dat jullie mij nu beter kunnen begrijpen en helpen wat ik moet doen ?

(heb het in mijn topic bovenaan ook aangepast).

denlowie
Juridisch actief: Nee

#8 , 22 dec 2013 16:16

U moet u domicilie hebben op de plaats waar je slaapt en meestal verblijft, dus bij je vriendin.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Simondemeulemeester
Topic Starter

#9 , 22 dec 2013 16:22

oké thanks mag toe

artemis

#10 , 22 dec 2013 16:48

even een correctie , denk dat dit gaat over een miscommunicatie
IK ben namelijk WEL gedomicileerd op mijn wettelijke woonplaats ...
Maar mijn verblijfplaats is bij mijn vriendin , dus ergens anders .. dan maak ik toch geen overtreding ?
.
Ik begrijp nog steeds niet wat we misbegrepen hebben.

Adres A is uw eigendom en daar bent u gedomicilieerd. U wil die woning nu verhuren.
Adres B is bij uw vriendin en waar u effectief woont.

Uw wettelijke woonplaats (domicilie) is dus niet uw effectieve woonplaats en daar wringt het schoentje, zeker als u die wil verhuren. U zal uw domicilie dus moeten wijzigen naar adres B.

Sirkii

#11 , 22 dec 2013 19:59

Als adres À gekocht is met klein beschrijf (of een sociale woning is) kan je je wel aan kosten verwachten indien je de voorwaarden niet respecteerde. (Bv registratierechten alsnog betalen als j er geen 3 jaar gedomicilieerd was, ...). Verhuren en er je domicilie houden kan niet.

j.demoor

#12 , 24 dec 2013 08:39

“Art.16.§ 1. De bepaling van de hoofdverblijfplaats is gebaseerd op een FEITELIJKE situatie, dat wil zeggen de vaststelling van een effectief verblijf in een gemeente gedurende het grootste deel van het jaar. Deze vaststelling gebeurt op basis van verschillende elementen, met name de plaats waarheen de betrokkene gaat NA zijn beroepsbezigheden, de plaats waar de kinderen naar school gaan, de arbeidsplaats, het energieverbruik en de telefoonkosten, het gewone verblijf van de echtgenoot of van andere leden van het huishouden.…”(16 JULI 1992. - Koninklijk besluit betreffende de bevolkingsregisters en het vreemdelingenregister).
Financiële voordelen/nadelen zijn geen element op basis waarvan deze vaststelling van het effectief verblijf gebeurt.

‘Ikzelf heb een eigendom waar ik op gedomicilieerd ben. Dit is echter niet mijn verblijfplaats. ‘

“Art.7.De overtredingen van de voorgaande artikelen, van de besluiten tot uitvoering ervan en van de in artikel 5 bedoelde gemeentelijke verordeningen worden gestraft met een geldboete van zesentwintig tot vijfhonderd (euro)...”(19 JULI 1991. - Wet betreffende de bevolkingsregisters en de identiteitskaarten en tot wijziging van de wet van 8 augustus 1983 tot regeling van een Rijksregister van de natuurlijke personen).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Huren”