huurder richt schade aan en betaald huur niet

clubber
Topic Starter

huurder richt schade aan en betaald huur niet

#1 , 13 dec 2013 19:46

Hoi allemaal,

Ik zit met een huurder die nu voor de 2de maand zijn huur niet heeft betaald. Ook heb ik bij mijn laatste bezoek gezien dat zijn hond in de deurstijlen bijt, en zijn behoeften in het appartement doet. Het beestje komt immers nooit buiten.

Hoe krijg ik deze huurder het snelste buiten voor hij mijn appartement ruineerd?

Thanks

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 13 dec 2013 19:51

Eerst aangetekend ingebreke stellen, en dan naar vrederechter trekken.

clubber
Topic Starter

#3 , 13 dec 2013 22:55

Dan kan ik hem best deze maand nog in gebreke stellen, en vervolgens onmiddelijk naar de vrederechter trekken. Op welke termijn krijg ik hem dan buiten?

Reclame

Vandebos

#4 , 13 dec 2013 23:58

standaard is een uitzetting 30 dagen na betekening vonnis.

sloeberken

#5 , 14 dec 2013 09:48

standaard is een uitzetting 30 dagen na betekening vonnis.
Volledig akkoord, maar in de werkelijkheid kan dit maanden duren, de vrederechter is verplicht het ocmw op de hoogte te brengen.
Vele vrederechters stellen een afbetalings plan op met de huurder, en na 3 maand word er een evaluatie opgemaakt door de vrederechter, houd de huurder er zich aan dan word de huurder er niet uitgezet. Dus dit kan soms lang duren of voor u in beste geval mocht de huurder zijn kat sturen op de zitting.
Welk huurcontract heb je met de huurder en wat is de aanvangs datum.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

clubber
Topic Starter

#6 , 21 dec 2013 18:35

Het betreft een geregistreerd contract voor een periode van 2 jaar. Het contract werd ondertekend in december 2012. Ik heb hem reeds in gebreke gesteld, en eveneens hem aangemaand om binnen de 6 maanden te vertrekken.

Ik ben eens benieuwd..

sloeberken

#7 , 21 dec 2013 18:53

Je verbreekt zelf het huurcontract van korte duur in u schrijven, dat had je niet mogen doen enkel de vrederechter kan dit., en als het tot de vrederechter komt zal het u slechte punten opleveren.

Vandebos

#8 , 21 dec 2013 21:31

Als een huurder het bevel tot uitzetting krijgt van de gerechtsdeurwaarder heeft hij exact de erin vermeldde periode om zelf te verhuizen of tegen hoge kosten geholpen worden te verhuizen op de voorziene datum.

sloeberken

#9 , 21 dec 2013 21:57

Als een huurder het bevel tot uitzetting krijgt van de gerechtsdeurwaarder heeft hij exact de erin vermeldde periode om zelf te verhuizen of tegen hoge kosten geholpen worden te verhuizen op de voorziene datum.
De zaak is nog niet voor de vrederechter gebracht, laat staan dat er al een deurwaarder kan gevorderd worden.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#10 , 21 dec 2013 22:36

Dan maandag opstarten.

blabla84

#11 , 22 dec 2013 12:21

@ sloeberken; ik heb in het schrijven vermeld dat ik het appartement zelf zal gaan bewonen. Dit zal ook gebeuren. In dat geval heeft de huidige huurder bij wet 6 maanden de tijd om te vertrekken.

bosprocureur

#12 , 22 dec 2013 12:28

@ sloeberken; ik heb in het schrijven vermeld dat ik het appartement zelf zal gaan bewonen. Dit zal ook gebeuren. In dat geval heeft de huidige huurder bij wet 6 maanden de tijd om te vertrekken.
u schrijft ook :
Het betreft een geregistreerd contract voor een periode van 2 jaar. Het contract werd ondertekend in december 2012.

In dit geval (kortlopend contract) vrees ik dat zelf bewonen niet zal gelden als reden van opzeg. Sorry. :x

blabla84

#13 , 22 dec 2013 13:47

Even wat opgezocht; het gaat dus wel op 6 maanden :)
http://www.notaris.be/verkopen-kopen-hu ... uurde-goed" onclick="window.open(this.href);return false;

chantika

#14 , 22 dec 2013 13:59

Even wat opgezocht; het gaat dus wel op 6 maanden :)
http://www.notaris.be/verkopen-kopen-hu ... uurde-goed" onclick="window.open(this.href);return false;
Nee dit is volgens de huur op het gemeen recht zo

Het Belgisch huurstelsel kent een algemeen regime en drie bijzondere regimes.
Het algemeen regime, geldt enerzijds voor alle huurovereenkomsten die niet vallen onder één van de drie bijzondere regimes en is anderzijds van kracht als aanvullende regeling voor alle materies of aangelegenheden die door de bijzondere regimes niet bepaald worden.
De bijzondere regimes, namelijk woninghuur, handelshuur en pacht worden door afzonderlijke en specifieke wetten beheerst.

Vermoedelijk gaat het over woninghuur en in dit geval
u schrijft ook :
Het betreft een geregistreerd contract voor een periode van 2 jaar. Het contract werd ondertekend in december 2012.

In dit geval (kortlopend contract) vrees ik dat zelf bewonen niet zal gelden als reden van opzeg. Sorry. :x

sloeberken

#15 , 22 dec 2013 17:37

Huurcontract korte duur 2 jaar is nooit opzegbaar zonder bijzondere closule in het contract of met wederzijdse toestemming. Als u buiten dit toch opzegd kan het u een fikse schadevergoeding kosten.
Breng u zaak voor bij de vrederechter dat is de enige oplossing.

De huurwetgeving 2013 blz 26
noch de huurder, noch de verhuurder kunnen de
overeenkomst vroegtijdig beëindigen, tenzij
contractueel anders werd overeengekomen;

http://justitie.belgium.be/nl/binaries/ ... 138431.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Terug naar “Huren”