Huurwaarborg nog niet terug, huurbazin onbereikbaar

SarahSt
Topic Starter

Huurwaarborg nog niet terug, huurbazin onbereikbaar

#1 , 20 dec 2013 10:21

Beste,

Eventjes hier advies vragen.

Op 1 november hebben wij zoals schriftelijk doorgegeven aan de huisbaas het appartement (na 4 jaar huur) verlaten. Het enige wat volgens haar niet in orde was, was een missende binnensleutel + een kras in een binnendeur. Wij hebben alles gedaan wat we konden doen om de sleutel te vervangen, maar vonden de juiste sleutel niet. Ook de slotenmaker weet niet welke het moet zijn.
Wij hebben dit meegedeeld aan de verhuurder en zijn overeengekomen dat zij de kost van 1 sleutel (6 euro) + de herstellingskost van de deur (55€) zou aftrekken van de waarborg en die dan terug storten. Daarna vertrok ze op reis.
Ondertussen hebben wij nog steeds de elektriciteit, gas en water niet kunnen afsluiten omdat zij maar niet wil afspreken. Nu ineens beweert zij dat ze aan het wachten was voor de sleutel...

We zijn ondertussen eind december en ik vrees dat ze ons veel meer zal proberen aftroggelen. Wij hebben natuurlijk wel de sleutel nog liggen, aangezien ze zei dat wij eerst die juiste sleutel moesten vinden en dus binnen moesten kunnen.

Ik heb ondertussen over haar al horrorverhalen de ronde horen gaan, en ik vrees dat zij ons zal laten opdraaien voor die maanden dat wij al weg waren, maar dan onder het mom van 'onverhuurbaar wegens niet in orde'.

Ik wil daar niet direct aan denken, maar maandag zie ik haar eindelijk en ik wil stevig in mijn schoenen staan. Wat kan ze doen en wat niet? En wat zijn mijn rechten in dit geval?

Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 20 dec 2013 10:32

U stuurt meteen een AS, waarin u de vrijgave van de waarborg eist min de overeengekomen kosten binnen de 14 dagen, en dat u anders de zaak voor het vredegerecht zal brengen op haar kosten.

Heeft u de meterstanden al opgenomen?

bambipower

#3 , 20 dec 2013 10:35

aangezien ze zei dat wij eerst die juiste sleutel moesten vinden en dus binnen moesten kunnen.
Dan was ze toch aan het wachten op de sleutel?

U had ook een ander slot kunnen (laten) steken...
Overeenkomen dat u dan de kost moet betalen van 6€ voor een niet te vinden sleutel, lijkt me dan ook bizar.

U had dit veel sneller moeten oplossen

Reclame

SarahSt
Topic Starter

#4 , 20 dec 2013 10:40

@ Turaki
We hebben de meterstanden samen met haar opgenomen op 30/10, de laatste dag van het huurcontract. Die wou zij nog niet ondertekenen omdat het appartement nog niet in orde was.

@Bambipower
Het voorstel om de 6€ af te trekken van de waarborg was haar idee. Het was eerst een heel over en weer geloop. Ze ging ons de juiste nummer laten weten zodat wij de juiste konden gaan bijbestellen. Dit bleek telkens (tot 3 keer toe) de foutieve te zijn. Zo heeft dit lang aangesleept. Wij hebben nog geprobeerd om het slot eruit te halen, maar de deuren zijn van zo'n erbarmelijke kwaliteit dat als ik dat zou doen, ik de deur waarschijnlijk zal beschadigen en deze dan ook nog eens zal mogen betalen...

Edit: datum foutief

bambipower

#5 , 20 dec 2013 10:48

Ik heb toch de indruk dat ze op u aan het wachten was, tot jij het in orde maakte.
Blijkbaar lukt u dat niet, zelfs al probeert zij u te helpen (wsl heeft ze er geen (juiste) nummer van).

In dat geval had ik haar niet laten wachten. Desnoods had ik een nieuwe binnendeur gestoken. Of toch eerst geprobeerd het slot te vervangen.

Nu hebt u haar onnodig laten wachten. Ik kan mij voorstellen dat ze niet tevreden is met 6€ waarvoor zij dan (in het slechtste geval) een nieuwe binnendeur moet steken + slot met sleutels

Ik zou proberen met haar een overeenkomst te doen. Er is geen zekerheid dat ze nog extra huur vraagt, maar wsl wil ze wel de kosten van de deur of slot vergoed zien.

Turaki

#6 , 20 dec 2013 10:51

Als u de meterstanden heeft opgenomen, dan geeft u deze door aan uw leverancier, om uw contract daar af te sluiten. Als zij dan te lang wacht om terug een contract af te sluiten, komt men de meters afsluiten, wat haar meer zal kosten.

Als u moet betalen voor de sleutel te vervangen, is het werk dat hier bijhoort voor haar. Oftewel vervangt u de sleutel zelf en betaalt u niets, oftewel betaalt u en vervangt zij de sleutel.

sloeberken

#7 , 20 dec 2013 10:57

Was er een ingaande plaatsbeschrijving, waarom wilde ze niet tekenen voor de meterstanden, voor een sleutel gans de versleten deur vernieuwen is een beetje gek.
Onmiddelijk haar in gebreke stellen ook voor de meterstanden en ook de leveransiers verwittigen. Als er schade is dan is het ook de plicht van de verhuurder u in gebreke te stellen en u de juiste kosten te bezorgen. Staat deze waarborg op een geblokeerde rekening, zoniet ook de intresten eisen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

mava105
Juridisch actief: Nee

#8 , 20 dec 2013 12:26

opnemen van meters is niet de taak van de verhuurder.
Vul het verhuisdocument in van uw leverancier, en onderteken dat, en klaar is kees.. Nieuwe huurder kiest zelf zijn eigen leverancier. Verhuurder hoeft in heel deze procedure immers niet tussen te komen. Is blijkbaar nogal een wijdverbreid misverstand dat verhuurder telkens moet mee tekenen. Het is enkel maar een bijkomende zekerheid dat de juiste meterstanden werden opgenomen.

sloeberken

#9 , 20 dec 2013 12:43

En als het niet meer verhuurd word, want lijkt wel om een oud pand te gaan. Had dit ook gedaan omdat de woning onbewoonbaar was verklaard maar heb daar toch heel wat moeten voor verzetten om water van mijn naam te krijgen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Franciscus

#10 , 20 dec 2013 20:13

Gaat om een sleutel binnendeur ....
Ooit een zaak gehad bij vrederechter voor een kras op een nieuwe fineer eikenhouten binnendeur (was nieuwbouw) en enkele jaren (bewoond).
Door deskundige werd schade toen geschat op ... Bfr 20.

bambipower

#11 , 20 dec 2013 20:33

Tgoh, de sleutel van de voorraadkast zal wel geen probleem zijn. De sleutel van de wc daarentegen is al een iets groter probleem.

Franciscus

#12 , 20 dec 2013 21:05

Een van dit soort dus:http://www.dyla.be/nl/sleutel.htm.

Niet vergeten als het nog niet gebeurd is .... als uw de nutsvoorzieningen laat afsluiten de eigenares Xtra problemen zal hebben.
Die ze alleen aan haarzelf zal te danken hebben.

Terug naar “Huren”