Huurder kan het pand niet tijdig verlaten

TELENET
Topic Starter

Huurder kan het pand niet tijdig verlaten

#1 , 09 dec 2013 23:53

Beste allemaal,
Het huurcontract van de huidige huurder eindigt op 31/12/2013.
Hij heeft zijn opzeg tijdig ingediend en mij mondelings belooft te vetrekken de week van kerstmis.
Nu meld hij mij per mail dat zijn nieuwbouwhuis waarschijnlijk niet zal bewoonbaar zijn tegen het einde van dit jaar.
Hij heeft 4 jaar mijn pand gehuurd, er waren geen problemen en heeft altijd op tijd betaald.
Ik wens die mens niet op straat te zetten, maar de nieuwe huurder dringt aan om tijdig te kunnen verhuizen.
Deze laatste heeft een contract ondertekend met intrede op 01/01/2014.
De huidige mag in het pand blijven to 31/12/2013 tot 24h00.
Hoe geraken wij daaruit op een meselijke manier?.
Mvg.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken

#2 , 10 dec 2013 09:44

Dat is een dubbel probleem, denk dat de huidige huurder voor een oplossing zal moeten zorgen wil jij niet in grote en kostelijke problemen geraken.
Je kan ook moeilijk u nieuwe huurder die op 01/01/2014 een wettelijk huurcontract met u heeft op straat zetten door de fout van u huidige huurder die geen huurcontrakt meer heeft op 01/01/2014.
Dat is toch een grote misrekening van u huidige huurder dat hij geen speling heeft genomen met de afwerking van zijn nieuwbouw in deze periode van het jaar, gezien ook het bouwverlof in die periode valt.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

mava105
Juridisch actief: Nee

#3 , 10 dec 2013 12:51

Best eens rond de tafel gaan zitten, en dit dan zo snel als mogelijk, met de 3 partijen (verhuurder, vertrekkende huurder en nieuwe huurder)

Reclame

roharro
Juridisch actief: Ja

#4 , 10 dec 2013 14:28

Dit is een toestand waarvan ik totnogtoe als verhuurder gespaard ben gebleven. Maar de gedachte alleen heeft me reed meermaals bij een huurwissel slapeloze nachten bezord. Is er iemand die dit in het verleden al heeft meegemaakt als verhuurder? Hoe werd dat opgelost? Was het weer de verhuurder die schuldig was?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Vandebos

#5 , 10 dec 2013 14:37

Indien er uit een overleg tussen alle partijen geen overeenkomst vloeit rest er de verhuurder geen andere mogelijkheid dan stante pede het vredegerecht in te schakelen zodat de zaak zo,spoedig mogelijk behandelt wordt.

Bij wijze van spreken deze avond overleg --> geen oplossing, morgenvroeg ingebrekestelling naar huidige huurder met bevestiging dat de zaak is ingeleid bij het lokale vredegerecht, morgen of overmorgen effectief een verzoekschrift art 1344bis. Ger.W. neerleggen.

sloeberken

#6 , 10 dec 2013 14:48

Dit is zeker heel dringend, Als de contractuele verbintenissen niet nageleefd word zal de overtreder in dit geval de huidige huurder voor een kostelijke situatie komen te staan.
Wanneer zou zijn nieuwbouw klaar zijn enkele dagen of veel langer. Indien er geen overeenkomst word berijkt en op papier staat en getekend kan de verhuurder niets anders dan zo snel mogelijk naar de vrederechter te stappen om zodoende zijn rechten en plichten veilig te stellen zoals Vandebos zegt.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

TELENET
Topic Starter

#7 , 10 dec 2013 15:42

Wanneer de nieuwbouw zal klaar zijn is moeilijk te bepalen.
De keuken wordt vanaf 18/12 geplaatst, de vloer is nog niet afgewerkt.
De voorlopige oplevering is nog niet gepland.
De raad van mava105 al gevolgd en aan de partijen gevraad om eens samen te komen
Nog geen reactie. In ieder geval het ziet er niet goed uit.

Vandebos

#8 , 10 dec 2013 16:03

Wees proactief:

U deelt de beide partijen mee dat ze op dag X om uur Y bij u thuis verwacht worden. (plan het wel redelijk... bv vrijdag om 20.00) Dat bij niet naleving van deze afspraak of het niet komen tot een onderling akkoord er onmiddellijk naar het vredegerecht zal gestapt worden om de zaak te laten in leiden op kosten van de verliezende partij.

Anders ben je in 2020 nog steeds aan het onderhandelen over plaats en uur...

TELENET
Topic Starter

#9 , 11 dec 2013 11:32

De combinatie van de goede raden van mava105 en van Vandebos zijn doeltreffend.
Een uur na de verzending, al een Mail van de vertrekkende huurder ontvangen.
" Ik zal tijdig het appartement verlaten zoals voorzien in de huurovereenkomst en contact opnemen voor de plaatsbeschrijving en het overhandigen van de sleutels tussen 26 en 31/12/2013 ".
Weer al iets bijgeleerd.
Met dank aan iedereen.

Vandebos

#10 , 11 dec 2013 16:43

:mrgreen:

Kerstcadeautje.

Jackrussell

#11 , 19 dec 2013 14:59

Best eens rond de tafel gaan zitten, en dit dan zo snel als mogelijk, met de 3 partijen (verhuurder, vertrekkende huurder en nieuwe huurder)
Het beste is je handjes er niet aan branden. 31/12 eindigt het oude huurcontract en 1/1 begint het nieuwe. Laat 'm het zelf uitzoeken. Had 'ie maar beter moeten plannen.

Terug naar “Huren”