Mondeling huurcontract ?

omar123sheriff
Topic Starter

Mondeling huurcontract ?

#1 , 17 dec 2013 20:22

Beste forumleden, wie zou mij wat uitleg kunnen verschaffen ivm volgend probleem:

We zijn een gezin van 3 en eigenaar van een woning die wordt afbetaald (woning 1). Die woning wordt verhuurd. We wonen in een woning die eigendom is van mijn moeder+stiefvader (woning 2). Afspraak is dat indien er huur komt van woning 1 dat die doorgestort wordt door ons aan mijn moeder+stiefvader. Is er tijdelijk geen huurder, dan geen huur, dan moet niets worden doorgestort. Later zou de woning dan onder vorm van schenking aan ons gegeven worden
Plots krijgen ze het op hun heupen omdat de huurder van woning nu al 2x op rij pas de 12de betaald. Toch wordt die huur doorgestort dus geen probleem, maar ze vertrouwen het niet meer (god weet waarom? allicht onder druk van mijn stiefvader) en eisen dat wij een huurcontract ondertekenen voor woning 2, wat wij weigeren (want wij zouden nooit zelf nog huur kunnen betalen bovenop de afbetaling indien woning 1 niet verhuurd is, dat was ook nooit de afspraak).
Nu dreigen ze ermee de woning te verkopen...(van je stief-familie moet je het hebben... :? )

Ik veronderstel dat een regelmatige (al bijna 3 jaar!) betaling van eenzelfde bedrag kan aanzien worden als mondeling huurcontract? zo ja wat bij een verkoop? of kunnen ze ook een gewone eenzijdige opzeg geven? of wat als ze hier plots de sloten zouden veranderen zodat wij niet meer binnen kunnen? wie heeft wat raad?

we hebben de woning 2 zelf opgeknapt, ingericht, keuken bijgeplaatst enz. (meubelstukken die nooit passen in woning 1 die kleiner is) , ons kindje loopt hier school, enzoverder...dus nog een tegenvaller...

groeten,
Tom

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 17 dec 2013 20:26

Met welke boodschap maakt u maandelijks de overschrijving?

omar123sheriff
Topic Starter

#3 , 17 dec 2013 20:42

de overschrijving is zonder mededeling denk ik

Reclame

Vandebos

#4 , 17 dec 2013 21:54

Hmmm, dat maakt het een beetje moeilijker om huur te bewijzen.
U kan natuurlijk altijd bewijzen aan de hand van de betalingen van uw huurder en uw overschrijving aan hen dat dit de initiële afspraak was. Het gaat zal dan zaak zijn om deze betaling, die door de schoonouders wordt gezien als een voorwaarde voor bewoning ter bede, door een vrederechter te laten beschouwen als huur.

De vraag die ik me echter wel stel is waarom u een dergelijk systeem op poten heeft gezet? Als de volledige huur van woning1 aan de schoonouders wordt overgedragen is het toch beduidend eenvoudiger om gewoon zelf in woning1 te gaan wonen? Ook wat betreft fiscaliteit en verzekeringen is dit een stuk interessanter. Dat zal bij een geding ook de allereerste vraag zijn die de vrederechter u zal stellen.

omar123sheriff
Topic Starter

#5 , 17 dec 2013 22:34

Woning 1 is beduidend kleiner dan woning 2, dus nu wonen we groter, zonder extra kost eigenlijk
en
ze hadden ons voorspiegeld uiteindelijk de schenking te krijgen (soort van lijfrente dus)

Vanuit stiefvader oogpunt zijn wij ideale huurder die nooit moeilijk doet, niets kapot maakt en een goede rente geeft op zijn kapitaal
maar dat realiseren we ons nu pas...te goedgelovig geweest

Vandebos

#6 , 17 dec 2013 22:44

Probeer de zaak onderling te regelen, druk de lijst met betalingen van de huurder aan u af (elektronisch bankieren laat filtering van betalingen en overschrijvingen toe) en doe hetzelfde voor uw betalingen aan hen, neem eens contact op met de huurder en vraag naar de reden van laattijdige betaling. Het is door een verandering van werk bijvoorbeeld perfect mogelijk dat hij nu pas de 10de van de maand betaald wordt.

Leg hen deze voor. Blijft het ambras...maak er dan geen halszaak van die uw relatie met je partner kan verzuren. Overleg met haar wat zij wenst en voer dat uit. Worst case scenario zal dat inhouden dat je de huurder een opzeg voor eigen bewoning dient te geven.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#7 , 17 dec 2013 23:49

Of eenmaal eventjes vroeger betalen (eigen geld)en dan kan men volgende maand geld van huurder gebruiken.
En vanaf nu een mededeling bijschrijven.

j.demoor

#8 , 19 dec 2013 08:50

“Art.1bis.Van elke huurovereenkomst die onder toepassing van deze afdeling valt en die betrekking heeft op de hoofdverblijfplaats van de huurder moet een geschrift worden opgesteld... De meest gerede contracterende partij kan bij gebreke van uitvoering binnen acht dagen na een ingebrekestelling die betekend wordt bij een ter postaangetekende brief of bij deurwaardersexploot, de andere partij in voorkomend geval via gerechtelijke weg verplichten om een schriftelijke overeenkomst op te stellen, te vervolledigen of te ondertekenen overeenkomstig het eerste lid en indien nodig verzoeken dat het vonnis de waarde zou hebben van een schriftelijke huurovereenkomst...”(20 februari 1991).

‘Afspraak is dat indien er huur komt van woning 1 dat die doorgestort wordt door ons aan mijn moeder+stiefvader.’

U betaalt dus huur,ook al zijn de betalingsvoorwaarden ongebruikelijk. Voornoemd art.1bis is dus van toepassing.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Huren”