We zijn een gezin van 3 en eigenaar van een woning die wordt afbetaald (woning 1). Die woning wordt verhuurd. We wonen in een woning die eigendom is van mijn moeder+stiefvader (woning 2). Afspraak is dat indien er huur komt van woning 1 dat die doorgestort wordt door ons aan mijn moeder+stiefvader. Is er tijdelijk geen huurder, dan geen huur, dan moet niets worden doorgestort. Later zou de woning dan onder vorm van schenking aan ons gegeven worden
Plots krijgen ze het op hun heupen omdat de huurder van woning nu al 2x op rij pas de 12de betaald. Toch wordt die huur doorgestort dus geen probleem, maar ze vertrouwen het niet meer (god weet waarom? allicht onder druk van mijn stiefvader) en eisen dat wij een huurcontract ondertekenen voor woning 2, wat wij weigeren (want wij zouden nooit zelf nog huur kunnen betalen bovenop de afbetaling indien woning 1 niet verhuurd is, dat was ook nooit de afspraak).
Nu dreigen ze ermee de woning te verkopen...(van je stief-familie moet je het hebben...

Ik veronderstel dat een regelmatige (al bijna 3 jaar!) betaling van eenzelfde bedrag kan aanzien worden als mondeling huurcontract? zo ja wat bij een verkoop? of kunnen ze ook een gewone eenzijdige opzeg geven? of wat als ze hier plots de sloten zouden veranderen zodat wij niet meer binnen kunnen? wie heeft wat raad?
we hebben de woning 2 zelf opgeknapt, ingericht, keuken bijgeplaatst enz. (meubelstukken die nooit passen in woning 1 die kleiner is) , ons kindje loopt hier school, enzoverder...dus nog een tegenvaller...
groeten,
Tom