Mag de makelaar dit vragen?

boodschap
Topic Starter

Mag de makelaar dit vragen?

#1 , 17 dec 2013 15:22

Mijn vriendin en ik gaan voor de eerste keer huren. We hebben een appartement gevonden dat aan onze verwachtingen voldoet. De makelaar vraagt ons allerlei gegevens te bezorgen om een afspraak met de eigenaar te maken.
Ik ben zelfstandige, mijn vriendin werkt vast. De makelaar vraagt om loonfiche en/of balans door te sturen. Mogen we dit weigeren en beperkte gegevens voorleggen bij een afspraak? Welke gegevens moet ik aan de makelaar voorleggen (wat schrap ik dus niet op de loonfiche)?
En dan, onderaan het contract staat: "Brandpolis zal via xx genomen worden", waarbij je dus verplicht wordt die via het immokantoor/verzekeringsagent te nemen... Dat lijkt me niet te mogen, ik zou dit sowieso via mijn verzekeringsmakelaar regelen...

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 17 dec 2013 15:26

Makelaar mag u om die gegevens vragen, maar u bent niet verplicht om die voor te leggen. Wees er u wel bewust van dat hiermee rekening zal worden gehouden bij de beslissing om wel of niet aan u te verhuren.

Zin over brandverzekering zou ik doorhalen, paraf en datum ernaast, en ook door makelaar (of verhuurder) laten paraferen. Makelaar kan dit ook niet opleggen, en dit trachten af te dwingen zou voor mij voldoende zijn om iets anders te zoeken.

boodschap
Topic Starter

#3 , 17 dec 2013 15:41

Dankje Turaki, over de verzekering neem ik eens contact op met mijn verzekeringsmakelaar.

Reclame

Jackrussell

#4 , 18 dec 2013 23:06

Vragen mag, antwoorden hoeft niet.

Ik begrijp overigens wel dat een verhuurder wat zekerheden wil als het gaat om of iemand het wel kan betalen. De zaken m.b.t. beëindigen huurovereenkomsten in verband met wanbetaling zijn ook voor verhuurders erg schrijnend.

Ken voorbeelden van mensen die al maanden niet hebben betaald en toch telkens weer kansen krijgen van de vrederechter...

Terug naar “Huren”