sociale woning

bryan712
Topic Starter

sociale woning

#1 , 18 dec 2013 16:35

sorry hoor,heb nog een vraagje,
ik huur nu een woning,maar kan het allemaal niet meer betalen,is oud huis,slecht geisoleerd,veel betalen aan electriciteit,verwarming..ik sta opgeschreven voor sociale woning,maar dat kan nog 5 jaar duren,tegen dan sta ik al lang op straat;.
nu,dit huis,ik verwarm met mazout,moet veel verstoken,boven geen verwarming behalve op 1 kamer klein beetje,dus in de winter ijskoud,maar vooral beneden,er is hier vroeger een stuk aangezet,daar is nu mijn veranda,wc en badkamer..in de wintermaanden,zoals ook vorig jaar bv,lange strenge koude winter,was het in onze badkamer 0 graden,dan moesten wij zo een electrisch vuurtje opzetten (wat ook heel veel kost),en als dat dan een uur opstond (!!),dan haalden we toch zo een 7 graden,wat nog heel erg koud is om je te wassen.ik heb me toen gewoon heel veel dagen niet gewassen gewoon omdat het er veel te koud was..naar de wc gaan,brr een marteling,je moest je dan zo neerzetten op een IJSKOUDE wc bril,maar kom,dat ging nog,maar die badkamer...nu is mijn vraag,kan je je huis hiervoor onbewoonbaar laten verklaren,kan dit zomaar dat je maanden in een badkamer je moet douchen waar het 0 tot max 5 graden is?
sorry voor de vele vragen hoor,maar ik zie het allelemaal niet meer zitten en weet niet meer wat te doen.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken

#2 , 18 dec 2013 16:46

Eens naar de huisvesting gaan van u gemeente voor een inspectie. word de woning onbewoonbaar verklaard door de gemeente met art 135 dan heb je zowiezo direct voorrang op een sociale woning.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

j.demoor

#3 , 20 dec 2013 08:15

“Art.5.§ 1. Elke woning moet op de volgende vlakken voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, die door de Vlaamse Regering nader bepaald worden(=Besluit Vl.regering 6 oktober 1998) :
1° de oppervlakte van de woongedeelten, rekening houdend met het type van woning en de functie van het woongedeelte;
2° de sanitaire voorzieningen, vooral de aanwezigheid van een goed functionerend toilet in of aansluitend bij de woning en een wasgelegenheid met stromend water, beide aangesloten op een afvoerkanaal zonder geurhinder;
3° de winddichtheid, de thermische isolatie en de verwarmingsmogelijkheden, vooral de aanwezigheid van voldoende veilige verwarmingsmiddelen om de woongedeelten met een woonfunctie tot een normale temperatuur te kunnen verwarmen en, indien nodig, te kunnen koelen tegen redelijke energiekosten of de mogelijkheid om die middelen op een veilige manier aan te sluiten;
4° de ventilatie-, verluchtings- en verlichtingsmogelijkheden, waarbij de verlichtingsmogelijkheid van de woongedeelten wordt vastgesteld in relatie tot de functie, de ligging en de vloeroppervlakte ervan, en de ventilatie- en verluchtingsmogelijkheid in relatie tot de functie en de ligging van het woongedeelte en tot de aanwezigheid van kook-, verwarmings- of warmwaterinstallaties die verbrandingsgassen produceren;
5° de aanwezigheid van voldoende en veilige elektrische installaties voor de verlichting van de woning en voor het veilige gebruik van elektrische apparaten;
6° de gasinstallaties, waarbij zowel de toestellen als de plaatsing en de aansluiting ervan de nodige veiligheidsgaranties bieden;
7° de stabiliteit en de bouwfysica met betrekking tot de fundering, de daken, de buiten-en binnenmuren, de draagvloeren en het timmerwerk;
8° de toegankelijkheid en het respect voor de persoonlijke levenssfeer;
9° de minimale energetische prestaties;
10° de aanwezigheid van drinkbaar water.
Elke woning moet voldoen aan de vereisten van brandveiligheid, met inbegrip van de specifieke en aanvullende veiligheidsnormen die de Vlaamse Regering vaststelt.
De omvang van de woning moet minstens beantwoorden aan de woningbezetting. De Vlaamse Regering stelt de normen voor de vereiste minimale omvang van de woning vast in relatie tot de gezinssamenstelling...”(15 JULI 1997. - Decreet houdende de Vlaamse Wooncode).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Huren”