Nu wil ik verhuizen en ben ik eens door mijn huurcontract aan het lezen. Ik zie hier het volgende staan:
Ik heb zelf wat opgezocht en het volgende gevonden in het Burgerlijk Wetboek:Indien de huurder het gehuurde goed vervroegd wenst te verlaten, zal de huurder, naar eigen keuze:
- hetzij kunnen eisen dat de huurder verantwoordelijk blijft voor de uitvoering van de huurovereenkomst met de toestemming evenwel tot overdracht van de overeenkomst aan een derde, die door de huurder wordt gezocht en door de verhuurder wordt goedgekeurd, dit alles onder de uitdrukkelijke voorwaarde dat de huurder: 1) alle verschuldigde bedragen (huur, lasten, taksen, ...) heeft betaald tot op datum van de inwerkingtreding van de overdracht. 2) de eventuele kosten heeft betaald voor het opnieuw in staat stellen van het goed, berekend volgens de plaatsbeschrijving van een in gemeen overleg, of door de Vrederechter aangeduid deskundige wiens ereloon ten laste van de huurder zal vallen, alsook de makelaarskosten voor het herverhuren van het appartement.
- hetzij kunnen eisen dat de huurder een opzegging van 3 maanden betekent en een vergoeding betaalt gelijk aan 3 maanden huur.
Voor zover ik het begrijp is de wet hier minder streng dan het huurcontract. Volgens de wet zou ik nog 1 maand boete moeten betalen als ik voor Maart vertrek (en geen als ik vanaf Maart vertrek), maar volgens het contract moet ik 3 maanden boete betalen ongeacht wanneer ik vertrek.Burgerlijk Wetboek, Boek III, Titel VIII, Hoofdstuk II, Afdeling 2.
Artikel 3. Duur van de huurovereenkomst
§5. De huurder kan de huurovereenkomst op ieder tijdstip beëindigen met inachtneming van een opzegtermijn van drie maanden. Indien de huurder de huurovereenkomst evenwel beëindigt tijdens de eerste driejarige periode, heeft de verhuurder recht op een vergoeding. Die vergoeding is gelijk aan drie maanden, twee maanden of één maand huur naargelang de huurovereenkomst een einde neemt gedurende het eerste, het tweede of het derde jaar.
Welke van de twee is nu bepalend ? Overtreft de wet het contract of omgekeerd ?
Kan iemand hier duidelijkheid in scheppen ?
Alvast bedankt !