Kot huren als niet-student

Vimy
Topic Starter

Kot huren als niet-student

#1 , 15 dec 2013 13:39

Wat, if any, zijn de eventuele gevolgen als je een kot huurt terwijl je al werkt maar je zegt aan de kotbaas dat je nog student bent. Domicilie blijft bij ouders thuis.
Kan dit gevolgen hebben voor de kotbaas? (Bv. voor zijn belastingen als de overheid dit ontdekt?)
En voor de 'valse student'? (Bv. Het kot direct moeten verlaten als kotbaas dit ontdekt)

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken

#2 , 15 dec 2013 13:50

Waarom geen studio huren kost evenveel.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

artemis

#3 , 15 dec 2013 14:13

Waarom geen studio huren kost evenveel.
Maar gaat meestal met een contract hoofdverblijfplaats...

Ga ervan uit dat uw kotbaas het vroeg of laat toch te weten komt. Een studentencontract is gemeen huurrecht en daarin bepaalt de kotbaas zijn eigen voorwaarden vrij.
Waarom geen open kaart spelen? Ik woon naast een groot studentenhuis en een behoorlijk aantal studenten blijft er enkele jaren hangen na het beëindigen van hun studies, dit met volledige toestemming van de kotbaas. Zij zijn er natuurlijk wel student geweest.

Wettelijk gezien zou u wel uw domicilie moeten nemen daar waar u effectief woont, maar dat zal in een studentenkot niet mogen.

Reclame

Oude Belg

#4 , 15 dec 2013 15:31

Waarom zou je per se ergens willen wonen waar je domicilie niet is? Dat lijkt niet alleen verdacht (ontwijken verplichtingen/schulden?), het is ook nog eens fraude. Als u schulden maakt, komen uw ouders rechtstreeks in de vuurlinie. Dat kan de bedoeling toch niet zijn?
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Vimy
Topic Starter

#5 , 15 dec 2013 16:50

Niets zo duister als verplichtingen ontlopen ofzo..

Ik wil maar voor 1 jaartje huren want hierna ga ik naar het buitenland. Dan is een kot gewoon het simpelste lijkt me, 10 maanden contract & klaar. En dan zit ik nog een tijd bij vrienden op kot voor ik voor lange tijd in het buitenland zit. Leuker dan alleen in een studio.
Domicilie als het kan maar praktisch geen enkele kotbaas wil zoiets. (Ik heb de indruk dat jullie dat mis verstaan hebben, ik wou dat enkel meegeven zodat alle info er was.)

Maar goed, misschien inderdaad het beste om gewoon open kaart te spelen met de kotbaas.

Sirkii

#6 , 15 dec 2013 17:46

Leuven heeft enkele jaren geleden de toeristenbelasting van 650€ per jaar (dat is de belasting voor inwoners die in een huis/appartement wonen doch er niet gedomicilieerd zijn) uitgebreid naar studentenkoten : blijven "plakken" zonder je domicilieadres te veranderen kost je dus in Leuvel 650€ extra: de student moet aan de kotbaas een attest bezorgen om slechts de "goedkope" 75€ studententaks te moeten betalen. Bekijk toch eens hoe het zit in de stad van jouw keuze.

Lightning

#7 , 15 dec 2013 20:12

Domiciliefraude is strafbaar.

Mariette

#8 , 15 feb 2014 13:37

Met andere woorden:

- een afgestudeerd persoon die nog langer in zijn studentenkot wil verblijven moet zijn domicilie adres op dat studentenkot zetten.
- indien de huisbaas geen domiciliering wenst, dan moet de ex-student verhuizen.

is dit correct?

roharro
Juridisch actief: Ja

#9 , 15 feb 2014 13:47

Met andere woorden:

- een afgestudeerd persoon die nog langer in zijn studentenkot wil verblijven moet zijn domicilie adres op dat studentenkot zetten.
- indien de huisbaas geen domiciliering wenst, dan moet de ex-student verhuizen.

is dit correct?
Als dat studentenkot het tweede verblijf is dan moet men zich er niet domiciliëren.

Uiteraard moet huisbaas akkoord zijn.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#10 , 15 feb 2014 14:11

Tweede verblijftaks in een gemeente waar ik veel kom is €1000.
Als het een studentencontract is is domicilie zo wie zo meestal niet contractueel toegelaten.
Studentencontract moest ook getoond worden t bewijs van inschrijving).
In de familie verhuurde iemand een studentenverblijf ...bleek dat er plots een 20-tal personen ingeschreven stonden.
Er waren maar 8 studentenkoten en die waren verhuurd aan personen MET inschrijving. Bij controle bleken er een 4 tal zelfs nooit geweest te zijn en die verhuurde onder.
Met hulp van kwartierinspecteur is daar korte metten mee gemaakt. Iedereen die er niet effectief verbleef werd voorstel AACB.
Alle studentencontracten ( gezien maar 10 maanden) werden opgezegd op einde academiejaar.
Al diegene die er ingeschreven stonden zonder contract werden via vredegerecht uitgedreven... betaalde ook geen huur.
Op huis werd bij bevolking aangegeven door eigenaar geen enkele inschrijving zonder politiecontrole.

Terug naar “Huren”