Uitblijven attest onderhoud verwarmingsinstallatie

Buzzybeeke
Topic Starter

Uitblijven attest onderhoud verwarmingsinstallatie

#1 , 12 dec 2013 11:11

In de huurovereenkomst van mijn huurder staat opgenomen dat hij zijn installatie jaarlijks moet onderhouden.

indien hij dit niet doen (geen geldig bewijs kan voorleggen), is dan de huurder verantwoordelijk voor evt reparaties?

in principe ben ik als huisbaas gehouden kosten voor slijtage voor mijn rekening te nemen, maar als de huurder niet onderhoud, kan ik deze dan doorrekenen? Welke wetgeving staaft dan dat argument?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken

#2 , 12 dec 2013 11:37

Over welke installatie gaat het, waarschijnlijk centrale verwarming. Is dit met gas of stookoil.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

sloeberken

#3 , 12 dec 2013 11:45

Hier staat de regelgeving, Je kan natuurlijk steeds andere voorwaarden in het huurcontract opnemen

http://www.vlaanderen.be/nl/bouwen-wone ... verwarming" onclick="window.open(this.href);return false;
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

Buzzybeeke
Topic Starter

#4 , 12 dec 2013 12:07

Het gaat om de cv installatie (verwarming en warm water) op gas

De site van de Vlaamse overheid had ik al gezien. Ik begrijp dat de huurder verplicht is om 2-jaarlijks te laten controleren; in de huurovereenkomst staat hierop een afwijking (jaarlijks).

Maar, ik vind nergens iets terug ivm sancties: wat zijn de gevolgen indien deze controle niet gebeurt? hoe controleert de overheid? Wat als een huurder het attest niet kan voorleggen?

en, wat als ik kosten heb aan de installatie en de huurder geen onderhoud liet doen?

bambipower

#5 , 12 dec 2013 12:24

Centrale verwarming - Verplichtingen voor verhuurder en huurder
Wat als de huurder geen onderhoud laat uitvoeren?
lees

Het laten uitvoeren van een onderhoud is volgens de Vlaamse regelgeving een verplichting voor de huurder. Het niet laten uitvoeren van het verplichte onderhoud is een milieumisdrijf. Daarvoor kan een proces-verbaal worden opgesteld, eventueel gekoppeld aan andere maatregelen.

Is de verhuurder aansprakelijk als de huurder het onderhoud niet laat uitvoeren?
Nee, de huurder is aansprakelijk.

Kan de verhuurder de huurder verplichten om toch een onderhoud te laten uitvoeren?
Het toezicht op de verplichtingen van verhuurders (eigenaars) en huurders (gebruikers) van centrale stooktoestellen gebeurt door de lokale toezichthouders: de gemeente, de intergemeentelijke verenigingen en de politiezones.
http://www.vlaanderen.be/nl/bouwen-wone ... verwarming" onclick="window.open(this.href);return false;

Indien uw huurder u geen onderhoudsbewijs toestuurt, kan u hem dit aangetekend verzoeken. Weigert hij toch nog, kan u hem dagvaarden voor het vredegerecht

Vandebos

#6 , 12 dec 2013 12:25

Indien de huurder jaarlijks, afgesproken middels het huurcontract, het onderhoud dient te plegen en dit nalaat, dien je hem aangetekend in gebreke te stellen en te eisen dat hij je binnen de drie weken na kennisname van het schrijven alsnog een kopie van het attest bezorgd. Dat bij gebrek aan dit attest u verplicht zal zijn dit op zijn kosten via het vredegerecht te bekomen.

j.demoor

#7 , 14 dec 2013 08:05

“Art.8.Gebruik en onderhoud van een centraal stooktoestel. De gebruiker van een centraal stooktoestel moet :...4° Het centraal stooktoestel periodiek een onderhoudsbeurt laten geven in overeenstemming met de bepalingen in onderstaande tabel :
Centraal stooktoestel
gevoed met Nominaal vermogen V Onderhoudsfrequentie Onderhoud moet worden uitgevoerd door
Gasvormige brandstof > of = 20 kW Twee-jaarlijks erkend technicus gasvormige brandstof(BRatmosferische gasketels : gasunits : niveau G2 of G3 gasketels metventilatorbrander : niveau G3)
De tijd tussen twee opeenvolgende onderhoudsbeurten mag niet langer zijn dan de weergegeven onderhoudsfrequentie, vermeerderd met 3 maanden. Die vermeerdering verstoort de onderhoudsfrequentie, vermeld in het eerste lid, niet.”(8 DECEMBER 2006. - Besluit van de Vlaamse Regering betreffende het onderhoud en het nazicht van stooktoestellen voor de verwarming van gebouwen of voor de aanmaak van warm verbruikswater).

‘De gebruiker’ is de huurder. Voornoemd art.8 belet niet dat contractueel frequenter onderhoud kan opgelegd worden.

Indien de huurder deze onderhoudsverplichting niet nakomt dan kan hij wegens dit nalaten door de vrederechter veroordeeld worden,onder verbeurte van een dwangsom of met verbreking van de huurovereenkomst.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Huren”