Documenten gemaakte kosten

LegalLimbo
Topic Starter

Documenten gemaakte kosten

#1 , 13 dec 2013 14:23

Vandaag verzoeningspoging gehad bij de vrederechter.

Advocaat van de tegenpartij weigert de verbruiksdocumenten (facturen watermaatschappij, stookolieaankopen en dergelijke) voor te leggen, volgens het burgerlijk wetboek:
Art. 1728ter. <Ingevoegd> § 1. Behalve wanneer uitdrukkelijk overeengekomen is dat de aan de huurder opgelegde kosten en lasten in vaste bedragen worden bepaald, moeten ze met werkelijke uitgaven overeenkomen.
Deze kosten en lasten moeten in een afzonderlijke rekening worden opgegeven.
De stukken die van deze uitgaven doen blijken, moeten worden overgelegd.
In het geval van een onroerend goed bestaande uit meerdere appartementen, waarvan het beheer wordt waargenomen door éénzelfde persoon, wordt aan de verplichting voldaan zodra de verhuurder aan de huurder een opgave van de kosten en de lasten doet toekomen en aan de huurder of aan zijn bijzondere gemachtigde de mogelijkheid is geboden de stukken in te zien ten huize van de natuurlijke persoon of op de zetel van de rechtspersoon die het beheer waarneemt.
§ 2. De contractuele bepalingen welke in strijd zijn met paragraaf 1 zijn nietig.
Advocaat van de tegenpartij durfde beweren voor de vrederechter dat het document van Ista voldoende was "gezien Ista een erkende instantie is", terwijl Ista reeds had toegegeven dat de vorige factuur fout was en de huidige mijns insziens nog steeds fout is. Advocaat dreigt vervolgens met dit gaat ons alletwee veel kosten, mij niet gelaten als mijn cliënt mij toch werk geeft, kosten kunnen makkelijk 2000 euro voor elk zijn als het in twee wordt gedeeld, een gerechtszaak gaat twee jaar duren met al die achterstand, blablabla...

Klopt hier iets van? Niet van de kosten en duur en zo, maar van zijn bewering dat er enkel naar het document van Ista gaat gekeken worden en als dat betwist wordt, dat er een dure expert zal moeten aangesteld worden? volgens mij heb ik gewoon het recht om zijn facturen in te zien en daarmee uit.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 13 dec 2013 15:26

Indien de rechter kan lezen, en dat zal zo wel zijn, kan hij zelf zien of de bedragen op het dokument ISTA overeenkomen met deze op de fakturen van water electro en stookolie.Hij hoeft hiervoor geen deskundigde aan te stellen. Almleen al het feit dat verhuurder deze fakturen niet wil tonen, is al wantrouwend, en ebwijst dat hij iets weg te steken heeft.ISTA is inderdaad een erkende en degelijke organisatie, maar voor het opmaken van de afrekening baseerd ze zich niet op de fakturen,want die heeft ze neit eens, maar het door de verhuurder ingevulde inlichtingenblad. Hij kan daar dus opschrijven wat hij wil.

bambipower

#3 , 13 dec 2013 16:05

Ik moet jaarlijks mijn facturen (kopie) opsturen naar ista, en zijn doen dan een berekening naar huurder. Zolang ze de facturen niet ontvangen hebben, maken ze ook geen afrekening voor de huurder.

Reclame

LegalLimbo
Topic Starter

#4 , 13 dec 2013 16:31

Het erge was dat de rechter op de verzoeningspoging totaal ongeïnteresseerd overkwam. Al wat ze wou weten, was of er een verzoening mogelijk was. Misschien ook omdat ze niet meer kan doen of zeggen in zo een poging, ik weet het niet. Als het effectief zo zou zijn als de advocaat beweerde dat de rechter er zich zo snel van kan afmaken door te stellen dat het document van Ista voldoende is, zit ik er wat mee in. Ze hadden al toegegeven een fout gemaakt te hebben, maakten eenzelfde fout voor een ex-buur en bij nazich klopten de facturen van de vorige drie jaar ook niet. Ik denk wel dat ik recht heb op inzage.

Ik denk niet dat een Ista factuur allesomvattend is voor "De stukken die van deze uitgaven doen blijken". Ista is niet meer dan een verdeelsleutel van de uitgaven over de verschillende appartementen in één blok. Daarmee is nog niets aangetoond dat blijk geeft van enige uitgaven. Mijns insziens zijn dit de facturen voor stookolie, electriciteit, water en zo.

sloeberken

#5 , 13 dec 2013 16:37

Een verzoening is er om bijde partijen op een lijn te krijgen de vrederechter moet daar nutraal in blijven.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Vandebos

#6 , 13 dec 2013 17:12

Het erge was dat de rechter op de verzoeningspoging totaal ongeïnteresseerd overkwam. Al wat ze wou weten, was of er een verzoening mogelijk was. Misschien ook omdat ze niet meer kan doen of zeggen in zo een poging, ik weet het niet. Als het effectief zo zou zijn als de advocaat beweerde dat de rechter er zich zo snel van kan afmaken door te stellen dat het document van Ista voldoende is, zit ik er wat mee in. Ze hadden al toegegeven een fout gemaakt te hebben, maakten eenzelfde fout voor een ex-buur en bij nazich klopten de facturen van de vorige drie jaar ook niet. Ik denk wel dat ik recht heb op inzage.

Ik denk niet dat een Ista factuur allesomvattend is voor "De stukken die van deze uitgaven doen blijken". Ista is niet meer dan een verdeelsleutel van de uitgaven over de verschillende appartementen in één blok. Daarmee is nog niets aangetoond dat blijk geeft van enige uitgaven. Mijns insziens zijn dit de facturen voor stookolie, electriciteit, water en zo.
Tijdens een verzoening dient de vrederechter enkel een rol van moderator te vervullen, het is slechts als beide partijen onderling een akkoord bereiken dat hij dit akkoord noteert en het uit hoofde van zijn functie kracht van vonnis verleent.

Terug naar “Huren”