Ik meen nochtans al vaker gelezen te hebben dat de verhuurder wel een dubbel van de sleutel moet krijgen, maar dat hij/zij inderdaad niet zomaar mag binnenkomen! De verhuurder mag ook niet zomaar zelf de sloten veranderen en de toegang verhinderen.Goede raad: leg een klacht bij de politie neer wegens inbraak, laat ze eventueel langskomen en vermeld niet onmiddellijk het woord huisvredebreuk omdat ze dan misschien zelfs niet komen > laat je vooral niet afscheppen en zorg dat er een PV opgesteld word. Zorg dat je met meerderen bent als de politie langskomt. Je kan het wel niet bewijzen en de eigenaar zal het natuurlijk ontkennen.
Verander dan de sloten (geluk dat je in Antw. woont; ik heb daar vrijd. ll. bij Brico Quellinstr. nog een set van twee dezelfde veiligheidssloten met 4 sleutels in Promo op de kop kunnen tikken voor 7,50 Euro) wat je goed recht is. Je bent trouwens niet verplicht hem een dubbel te geven.
Als hij dan toch inbreekt is er echt inbraak en is er een bewijs van inbraak.
Laat iets weten...
Dat laatste zou je gelijk kunnen in hebben, maar ik kan daar in de huurwetgeving niet onmiddellijk een verschil vinden in de wetgeving. Wat dat dubbel van de sleutel betreft klopt volgens TA niet. Volgens hen kan een huurder een ander slot steken behalve indien het huurkontrakt het tegengestelde bedingt, vermits hij een exclusief gebruik heeft van de woning. Om die reden hoeft een huurder dus niet aan de eigenaar toestemming te vragen om het slot te wijzigen.Ik meen nochtans al vaker gelezen te hebben dat de verhuurder wel een dubbel van de sleutel moet krijgen, maar dat hij/zij inderdaad niet zomaar mag binnenkomen! De verhuurder mag ook niet zomaar zelf de sloten veranderen en de toegang verhinderen.
Laten we ook niet vergeten dat voor kotverhuur andere regels gelden als voor het verhuur van een hoofdverblijfplaats, al kan ik niet exact zeggen of het in dit geval belang heeft.
De huurder mag zeker een ander slot steken en dat eventueel zonder toestemming, maar de verhuurder moet volgens mijn bronnen toch een dubbel van dat nieuwe slot krijgen.Dat laatste zou je gelijk kunnen in hebben, maar ik kan daar in de huurwetgeving niet onmiddellijk een verschil vinden in de wetgeving. Wat dat dubbel van de sleutel betreft klopt volgens TA niet. Volgens hen kan een huurder een ander slot steken behalve indien het huurkontrakt het tegengestelde bedingt, vermits hij een exclusief gebruik heeft van de woning. Om die reden hoeft een huurder dus niet aan de eigenaar toestemming te vragen om het slot te wijzigen.Ik meen nochtans al vaker gelezen te hebben dat de verhuurder wel een dubbel van de sleutel moet krijgen, maar dat hij/zij inderdaad niet zomaar mag binnenkomen! De verhuurder mag ook niet zomaar zelf de sloten veranderen en de toegang verhinderen.
Laten we ook niet vergeten dat voor kotverhuur andere regels gelden als voor het verhuur van een hoofdverblijfplaats, al kan ik niet exact zeggen of het in dit geval belang heeft.