Appartement Huren met zonnepanelen - Kosten?

sloeberken

Re: Appartement Huren met zonnepanelen - Kosten?

#16 , 28 nov 2013 20:39

Zou toch eens graag zulke zaak zien voorkomen bij een vrederechter, mag die verhuurder dit verkopen en hoe zit het met de winst hieruit.
Hoeveel mag hij vragen het min tarief in de streek of het max. Mag dit gebeuren na het huurcontract al aangevangen is. Denk een apartement van twee dat ieder zijn nutsmeters heeft.
Hoe dan ook ik vind het een bijzonder eigenaardige investering van die verhuurder nu de certificaten amper 50€ zijn tegen over enige jaren deze 400€ en meer waren.
Ik vind persoonlijk dat 0,22 heel hoog is. Hoe komt hij juistgeteld aan 8000 kwh op een jaar dat is al een bedrijfs installatie.
Hoeveel panelen staan daar eigelijk opgesteld.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#17 , 28 nov 2013 20:50

Meer dan 40 volgens mij.
Vanaf 10000kwh is het een bedrijfsinstallatie.
Maar ofwel heeft de huurder zelf zijn meter en is het geen zaak van de verhuurder.
Ofwel is het een officiële meter (van de verhuurder) met enkel tussenmeters voor de huurders maar dan bepaald de verhuurder de prijs nl datgene wat hij betaald aan de leverancier.
De officiële factuur net zoals bij verwarming en zo dient te worden voorgelegd.
Laatst gewijzigd door Franciscus op 28 nov 2013 21:00, 1 keer totaal gewijzigd.

sloeberken

#18 , 28 nov 2013 20:58

Maar de piek opbrengs is niet de werkelijke opbrengst dus 8000 kwh opbrengst moet de installatie min 10.000kwh of hoger zijn. Hier kopt iets niet daar ben ik zeker van.
Vooreerst gaat niemand een vergunning geven daarvoor misschien max 7000kwh voor een apartementsgebouw van 2 apartementen.
En hoe gaat de verhuurder fakturen opmaken, want het kinderdagverblijf heeft dezze wel nodig voor zijn belastingen.
Volgen mij mag hij enkel dit aanrekenen wat hij zelf heeft ontvangen van Liminus.
Zou vooreerst aan verhuurder al beginnen eisen om een gedetalieerde faktuur van het verbruik want zonder dit kan hij niets eisen

Reclame

VleNik
Topic Starter

#19 , 29 nov 2013 07:28

Ik weet niet als dit enige verduidelijking schept maar:
Het pand bestaat uit 2 verdiepen.
Onderste verdiep is het handelsgedeelte waardat het kinderdagverblijf huurt.
Bovenste verdiep is het appartementsgedeelte waardat mijn kameraad (zoon van huurbaas) en ik huren.
Er is slechts 1 gas aansluiting voor heel het pand.
Verder zijn er 3 (dacht ik) elektriciteitskasten wegens verbouwingen e.d. voor dat wij erin trokken. Tussenmeters zijn er niet echt.
Wat de huurbaas heeft gedaan is simpelweg alles opgeteld en gedeeld door 2. (Elektriciteit - voor gas komt sowieso een aparte, totaalfactuur) De helft voor onderste & de helft voor bovenste verdiep.
De meters staan hier dus ook op de verhuurder zijn naam. (Telenet aansluiting ook) De huurbaas zelf heeft ook een eigen BVBA, dus heeft ook een BTW-nummer.
Zelf een leverancier kiezen wist ik zelfs niet, maar is dus ook niet gebeurd. Als ik jullie antwoorden goed heb geïnterpreteerd, hebben wij boven geen aparte meters.

0,22/kWh is de eenheidsprijs van Luminus wat de huurbaas heeft genomen.
8000 kWh is dus het verbruik voor héél het pand. Aantal panelen heb ik eigenlijk geen weet van. Zal iets zijn van 40 panelen?
De huurders hebben hier niet in geïnvesteerd, noch de huurders onder noch boven. Dus het staat volledig op de huurbaas.
Dat de eigenaar een grote investering doet is zijn eigen keuze, is gebeurd na het afsluiten van het huurcontract zonder enige inspraak of verwittiging door verhuurder. Mag deze wel elektriek verkopen want is dat wat hij doet zou er nog sterk aan twijfelen, denk dat die verhuurder niet goed nagedacht heeft.
Huurder heeft geen inspraak gekregen en is ook zijn keuze van leverancier kwijt.
Ik denk dat TS een zaak heeft om het huurcontract op deze basis zonder verbrekingsvergoeding te laten verbreken door de vrederechter.
TS? Sorry, geen idee wat u hiermee bedoeld maar het zou wel ideaal zijn mocht ik het huurcontract verbreken zonder verbrekingsvergoeding. Want vanaf gisteren is de zoon (mijn 'kameraad') & huurbaas tegen mij omdat ik, volgens hun - geen idee waardat ze het van halen, de verbruikte elektriciteit niet wil betalen?!
Dus moet/kan ik stilaan opzoek gaan naar iets anders, samenwonen met hem lukt nietmeer en toekomst is omzeep. Maar wat verder...?
Hoe moet dit allemaal worden betaald, zou goed zijn moest de verbrekingsvergoeding volledig wegvallen!

Alvast bedankt voor jullie aandacht & antwoorden, ik hoop dat er wat verduidelijking komt zodat ik zeker ben over de volgende stappen dat ik zou kunnen doen.

sloeberken

#20 , 29 nov 2013 10:58

TS dat ben jij VleNik, 40 panelen kunnen nooit 8000kwh per jaar opbrengen dat is het piek vermogen, het werkelijke vermogen zal rond de 6000 kwh per jaar zijn in ideala omlstandigheden en bij ideale opstelling. Hebben bijde bewoners een aparte bus en nummer.
Volgens ik heb kunnen vernemen mag de verhuurder de stroom niet aanrekenen van de opbrengst van de panelen wel een huurverhoging vragen.

Ik denk dat vele vrederechters op deze basis zullen oordelen:
De kosten voor de installatie, het fiscale voordeel en de opbrengst van de groenestroomcertificaten gaan inderdaad naar jou als huiseigenaar. Voor wie de voordelen van de gratis stroom - dankzij terugdraaiende teller - zijn, is nog geen uitgemaakte zaak. Het huurderssyndicaat adviseert om die voordelen in twee gelijke delen te splitsen, zodat verhuurder én huurder er wat aan hebben.

Bekijk ook dit even:
http://www.huurderskoepel.com/uploads/A ... 202012.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Dus kortweg mag verhuurder geen stroom verkopen enkel huurverhoging vragen, Wat als het om een zonneboiler zou gaan.Hij heeft nagelaten dit te doen en moest minstens jullie er in betrokken hebben als huurders, daar het ganse apartement verhuurd was inclusief het dak.

VleNik
Topic Starter

#21 , 29 nov 2013 11:33

TS dat ben jij VleNik, 40 panelen kunnen nooit 8000kwh per jaar opbrengen dat is het piek vermogen, het werkelijke vermogen zal rond de 6000 kwh per jaar zijn in ideala omlstandigheden en bij ideale opstelling. Hebben bijde bewoners een aparte bus en nummer.
Volgens ik heb kunnen vernemen mag de verhuurder de stroom niet aanrekenen van de opbrengst van de panelen wel een huurverhoging vragen.

Ik denk dat vele vrederechters op deze basis zullen oordelen:
De kosten voor de installatie, het fiscale voordeel en de opbrengst van de groenestroomcertificaten gaan inderdaad naar jou als huiseigenaar. Voor wie de voordelen van de gratis stroom - dankzij terugdraaiende teller - zijn, is nog geen uitgemaakte zaak. Het huurderssyndicaat adviseert om die voordelen in twee gelijke delen te splitsen, zodat verhuurder én huurder er wat aan hebben.

Bekijk ook dit even:
http://www.huurderskoepel.com/uploads/A ... 202012.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Dus kortweg mag verhuurder geen stroom verkopen enkel huurverhoging vragen, Wat als het om een zonneboiler zou gaan.Hij heeft nagelaten dit te doen en moest minstens jullie er in betrokken hebben als huurders, daar het ganse apartement verhuurd was inclusief het dak.
Huurders boven & huurders onder hebben een apart huisnummer, m.a.w 2 huisnummers. Eentje voor bovenste en eentje voor onderste gedeelte van het pand.

Ik krijg net te huren dat hij de huurprijzen op zal slaan & dat wij openstaand saldo (totaalbedrag van energie dat wij zonder de panelen hebben verbruikt - maandelijkse voorschotten reeds betaald) maandelijks moeten afbetalen.

M.a.w. wijziging in huurprijs + maandelijks meer aflossing.

Mij blijft het onduidelijk als hij ons mag doorrekeningen voor de opgewekte energie zonder zonnepanelen terwijl factuur van elektriciteit hem aanrekent mét zonnepanelen.
Dus hij maakt zijn eigen facturen? Dit mag dan omdat de meters op zijn naam staan veronderstel ik?
Het is inderdaad geen uitgemaakte zaak zoals u aanhaalt, maar hier hebben wij allesinds geen 50/50 tussen huurder & verhuurder.

Franciscus

#22 , 29 nov 2013 13:18

Neen hij moet op zijn minst de berekening en een copie van de originele facturen voorleggen aan de huurders.
Maar voor de rest hangt het af wat er in uw contract staat.
Het lijkt me normaal dat u de elektriciteit betaald die u gebruikt hebt... hoe die werd geproduceerd doet er niet toe.
Dus gedeeltelijk via een provider en gedeeltelijk via de zonnepanelen.
Het lijkt me normaal dat de eigenaar een verrekening mag maken en het standaard tarief van de provider gebruiken in overeenstemming met uw verbruik.
Maar ik heb ook de indruk dat de juridische situatie van het gebouw niet correct wordt weergegeven.
Een huis kan maar EEN huisnummer hebben maar wel meerdere appartementen. Huisnummers worden door de gemeente toegekend dus daar kan u al navragen wat het eigenlijk moet zijn voor dat gebouw.
Ook hoe de verdeling WETTELIJK is voor dat gebouw.
Wat niets afdoet aan het moeten betalen van het verbruik.
Maar op afstand en met een aantal ontbrekende parameters is dat zeer moeilijk.

Poi2

#23 , 29 nov 2013 14:30

en nog even voor de discussie over het aantal kWh en het aantal panelen.
bovenstaande stelling dat de installatie niet kan en dergerlijke klopt niet.

Het maximum wat je particulier mag leggen is 10.000 Wp
(stel dat het panelen zijn van 250Wp zullen dit 40panelen zijn).

De opbrengst van deze panelen word gerekend in kWh,
hoeveel deze opbrengst is hangt af van veel factoren, het weer, de oriëntatie, de hellingshoek, schaduw, rendementsverliezen via kabels, .....
De opbrengst kan dus variëren van bijvoorbeeld 8000kWh tot 11000kWh (op jaarbasis).

Dus dat de eigenaar 8000kWh opbrengst heeft is heel goed mogelijk.
(hier heeft de TS niet veel aan maar moest het ff weerleggen)

Voor de rest lijkt het mij logisch dat de verbruikte stroom ook op 1of andere manier betaald word.
Hoe dit hier gebeurt daar spreek ik mij niet over uit daarvoor zijn er teveel onduidelijkheden.
(zowiezo zoals ik gelezen heb dat het totaal van het gebouw gedeeld wordt door 2, voor bovenverdieping en onderverdieping lijkt mij maar vreemd)

sloeberken

#24 , 29 nov 2013 15:32

In iedere geval is het daar een enorme vreemde zaak, er worden normen geanteerd die niet wettelijk zijn voor een hoofdbewoning.

VleNik
Topic Starter

#25 , 29 nov 2013 15:51

In iedere geval is het daar een enorme vreemde zaak, er worden normen geanteerd die niet wettelijk zijn voor een hoofdbewoning.
Excuseer, het gaat hier over 1 huisnummer & 2 busnummers... En niet over 2 huisnummers, mijn vergissing.

Oké, het is rond. Wij moeten betalen voor onze elektriciteit dat wij hebben verbruikt, dat is mij duidelijk. Ongeacht dit is opgewekt door de zonnepanelen of niet.

Wat wel 'raar' dan blijkt te zijn is het feit dat alles door twee wordt gedeeld, maar hier wordt naar een oplossing gezocht wist de huurbaas mij te vertellen.

Huurprijs verhogen mag (obv indexering) veronderstel ik? Want ik krijg net te horen dat het 6 € omhoog is gegaan?
Moet ik hier niets voor tekenen?

mava105

#26 , 29 nov 2013 16:06

Een verhoging volgens indexatie moet niet getekend worden voor akkoord

VleNik
Topic Starter

#27 , 29 nov 2013 16:11

Een verhoging volgens indexatie moet niet getekend worden voor akkoord
Oké, bedankt voor uw antwoord.

Dan lijkt het mij rond?...

Sirkii

#28 , 29 nov 2013 20:22

Je schrijft dat er 3 tellers zijn. k Veronderstel 1 teller voor elk van de 3 units. De zonnepanelen zullen op een van de tellers aangesloten zijn en heeften aparte KWh teller voor de groenestroomcertificaten. De 2 tellers zonder zonnepaneel betalen het getelde verbruik (zoals gefactureerd). De 3e unit betaalt het gefactureerde verbruik volgens de teller verhoogd met de vergoeding voor de opgewekte KWh (verdeeld over 5/7 piektarief en 2/7 dalurentarief als er een dubbele teller is voor de 2 appartementen dan kan je wel niets anders doen dan half om half te betalen.

Mogelijks is er maar een eandisteller en is het gelijkvloers aangesloten op een eigen tussenteller en is de 3e teller de teller van de zonnestroom.

Terug naar “Huren”