Ik weet niet als dit enige verduidelijking schept maar:
Het pand bestaat uit 2 verdiepen.
Onderste verdiep is het handelsgedeelte waardat het kinderdagverblijf huurt.
Bovenste verdiep is het appartementsgedeelte waardat mijn kameraad (zoon van huurbaas) en ik huren.
Er is slechts 1 gas aansluiting voor heel het pand.
Verder zijn er 3 (dacht ik) elektriciteitskasten wegens verbouwingen e.d. voor dat wij erin trokken. Tussenmeters zijn er niet echt.
Wat de huurbaas heeft gedaan is simpelweg alles opgeteld en gedeeld door 2. (Elektriciteit - voor gas komt sowieso een aparte, totaalfactuur) De helft voor onderste & de helft voor bovenste verdiep.
De meters staan hier dus ook op de verhuurder zijn naam. (Telenet aansluiting ook) De huurbaas zelf heeft ook een eigen BVBA, dus heeft ook een BTW-nummer.
Zelf een leverancier kiezen wist ik zelfs niet, maar is dus ook niet gebeurd. Als ik jullie antwoorden goed heb geïnterpreteerd, hebben wij boven geen aparte meters.
0,22/kWh is de eenheidsprijs van Luminus wat de huurbaas heeft genomen.
8000 kWh is dus het verbruik voor héél het pand. Aantal panelen heb ik eigenlijk geen weet van. Zal iets zijn van 40 panelen?
De huurders hebben hier niet in geïnvesteerd, noch de huurders onder noch boven. Dus het staat volledig op de huurbaas.
Dat de eigenaar een grote investering doet is zijn eigen keuze, is gebeurd na het afsluiten van het huurcontract zonder enige inspraak of verwittiging door verhuurder. Mag deze wel elektriek verkopen want is dat wat hij doet zou er nog sterk aan twijfelen, denk dat die verhuurder niet goed nagedacht heeft.
Huurder heeft geen inspraak gekregen en is ook zijn keuze van leverancier kwijt.
Ik denk dat TS een zaak heeft om het huurcontract op deze basis zonder verbrekingsvergoeding te laten verbreken door de vrederechter.
TS? Sorry, geen idee wat u hiermee bedoeld maar het zou wel ideaal zijn mocht ik het huurcontract verbreken zonder verbrekingsvergoeding. Want vanaf gisteren is de zoon (mijn 'kameraad') & huurbaas tegen mij omdat ik, volgens hun - geen idee waardat ze het van halen, de verbruikte elektriciteit niet wil betalen?!
Dus moet/kan ik stilaan opzoek gaan naar iets anders, samenwonen met hem lukt nietmeer en toekomst is omzeep. Maar wat verder...?
Hoe moet dit allemaal worden betaald, zou goed zijn moest de verbrekingsvergoeding volledig wegvallen!
Alvast bedankt voor jullie aandacht & antwoorden, ik hoop dat er wat verduidelijking komt zodat ik zeker ben over de volgende stappen dat ik zou kunnen doen.