Hallo
Na wat surfen op verschillende website, ben ik er nog altijd niet uitgekomen. Heb al wat gezocht op deze forum i.v.m mijn vraag en het enigste wat ik kan terug vinden is
http://www.juridischforum.be/forum/view ... nnepanelen
Maar zijn situatie is toch iets anders lijkt me, vandaar mijn topic.
SITUATIE:
Ik huur een appartement samen met mijn kameraad, wiens vader de eigenaar is van het pand.
Onder ons baat een andere huurder een kinderdagverblijf uit.
Wij betalen 550€ per maand, 400€ huur & 150€ voorschot op nutsvoorzieningen.
Standaardcontract van 3 jaar ondertekend.
VRAAG 1:
Mijn huurbaas heeft vorig jaar zonnepanelen op het dak geplaatst. Dag van vandaag heeft hij van Luminus een afrekening gekregen.
Afgerond 8000 kWh voor heel het pand. Verbruik van dagstroom: 0 kWh, nachtstroom 500 ~ kWh.
De huurbaas heeft simpelweg de waarde op de teller opgeteld bij het opgewekt vermogen door de panelen = 8000 ~ kWh.
Nu rekent de huurbaas voor ons allemaal de 8000 kWh aan vermenigvuldigd met de kostprijs per kWh van Luminus (0,22 €)
Alles afgerekend en gesplitst moeten wij voor ons appartement 808,22 € bij gaan betalen voor Gas + Elektriciteit (alsof er geen zonnepanelen op staan). Dit wil zeggen dat wij nu deels de huurbaas zijn panelen aan het afbetalen zijn. Als de zoon (mijn kameraad) dit ook moet betalen laat ik in het midden.
Mijn vraag is nu, is de huurbaas in zijn recht? Want de eigenaar van het kinderdagverblijf vind dit alles behalve kunnen en weigert zijn supplement te betalen omdat volgens hem de huurbaas niet in zijn recht is?
In ons contract staat er niets vermeld van deze panelen.
VRAAG 2:
Stel, ik zou graag vertrekken uit het appartement en mijn kameraad blijft erin wonen.
Moet ik hier ook nog een boete betalen wegens verbreken van het contract, of?
Ook met de inboedel. Wij hebben echt alles door twee gedeeld, van wasmachine tot stofzuiger. Wat mag/kan ik meenemen? Heb ik dan ook recht op de helft?
Alvast bedankt om mijn vragen even door te nemen!
Graag jullie bevindingen/ervaring hierover. Dit is de eerste keer dat ik zelf iets huur en met een hoop vragen zit.