Appartement Huren met zonnepanelen - Kosten?

VleNik
Topic Starter

Appartement Huren met zonnepanelen - Kosten?

#1 , 28 nov 2013 07:39

Hallo

Na wat surfen op verschillende website, ben ik er nog altijd niet uitgekomen. Heb al wat gezocht op deze forum i.v.m mijn vraag en het enigste wat ik kan terug vinden is http://www.juridischforum.be/forum/view ... nnepanelen
Maar zijn situatie is toch iets anders lijkt me, vandaar mijn topic.

SITUATIE:

Ik huur een appartement samen met mijn kameraad, wiens vader de eigenaar is van het pand.
Onder ons baat een andere huurder een kinderdagverblijf uit.
Wij betalen 550€ per maand, 400€ huur & 150€ voorschot op nutsvoorzieningen.
Standaardcontract van 3 jaar ondertekend.

VRAAG 1:
Mijn huurbaas heeft vorig jaar zonnepanelen op het dak geplaatst. Dag van vandaag heeft hij van Luminus een afrekening gekregen.
Afgerond 8000 kWh voor heel het pand. Verbruik van dagstroom: 0 kWh, nachtstroom 500 ~ kWh.
De huurbaas heeft simpelweg de waarde op de teller opgeteld bij het opgewekt vermogen door de panelen = 8000 ~ kWh.

Nu rekent de huurbaas voor ons allemaal de 8000 kWh aan vermenigvuldigd met de kostprijs per kWh van Luminus (0,22 €)
Alles afgerekend en gesplitst moeten wij voor ons appartement 808,22 € bij gaan betalen voor Gas + Elektriciteit (alsof er geen zonnepanelen op staan). Dit wil zeggen dat wij nu deels de huurbaas zijn panelen aan het afbetalen zijn. Als de zoon (mijn kameraad) dit ook moet betalen laat ik in het midden.

Mijn vraag is nu, is de huurbaas in zijn recht? Want de eigenaar van het kinderdagverblijf vind dit alles behalve kunnen en weigert zijn supplement te betalen omdat volgens hem de huurbaas niet in zijn recht is?

In ons contract staat er niets vermeld van deze panelen.

VRAAG 2:
Stel, ik zou graag vertrekken uit het appartement en mijn kameraad blijft erin wonen.
Moet ik hier ook nog een boete betalen wegens verbreken van het contract, of?
Ook met de inboedel. Wij hebben echt alles door twee gedeeld, van wasmachine tot stofzuiger. Wat mag/kan ik meenemen? Heb ik dan ook recht op de helft?

Alvast bedankt om mijn vragen even door te nemen!
Graag jullie bevindingen/ervaring hierover. Dit is de eerste keer dat ik zelf iets huur en met een hoop vragen zit.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 28 nov 2013 10:50

1) op de afrekening zal eveneens staan hoeveel de maatschappij betaalt heeft voor de opgewekte stroom die niet werd gebruikt. (Het zou een ongelofelijk toeval zijn dat er exact evenveel dagstroom werd gebruikt als opgewekt.) deze dient in mindering gebracht te worden.
2) als je kameraad en de eigenaar akkoord zijn dat jij uit het contract stapt is er geen schadevergoeding verschuldigd, anders zal je verplicht zijn het contract via de vrederechter te laten verbreken en dan komen er vermoedelijk wel schadevergoedingen de kop opsteken.
Inboedel... Wat bedoel met door twee gedeeld? De betaling bij aankoop of dat ene dit en dat kocht en de andere dees en hetgeen, zodat jullie op het einde op eenzelfde bedrag uitkomen. Hoe dan ook zullen jullie onderling tot een vergelijk moeten komen van wie wat houdt of wie wie betaalt. Indien er wordt afgesproken een som van de ene aan de andere te overhandigen dien je rekening te houden met sleet en gebruik op het gekochte materiaal. Dit percentage kan van materiaal tot materiaal verschillen (10% per jaar voor meubelen, 20% voor electronica, 15% voor keukenelectro bv...) en van kwaliteit tot kwaliteit (een B&O THX sound systeem is wat anders dan een radio van € 50 uit een electronicaketen)

VleNik
Topic Starter

#3 , 28 nov 2013 11:40

Vandebos

Hartelijk dank voor uw antwoord.
Komt erop neer dat mijn huisbaas de huurders aanrekent alsof er geen zonnepanelen staan. Dus wij betalen de huurbaas wat hij NORMAAL zou moeten betalen aan Luminus indien hij géén zonnepanelen zou hebben. Maar nu moet hij een paar honderd euro betalen...

Als dat maar goed komt. Kameraad en eigenaar (vader & zoon) trekken natuurlijk aan hetzelfde koordje, dus sta er alleen voor...
Denk niet dat een bedrag zal worden afgesproken, denk hier eerder aan het verdelen van de aangekochte goederen.
Wij hebben onder ons uitgemaakt als er iemand meer heeft betaald dan de andere, dat hij dan de volgende aankoop bij betaald bijvoorbeeld om zo toch hetzelfde te hebben uitgegeven.

Reclame

sneeuwklokje

#4 , 28 nov 2013 13:42

Wie krijgt de GSC uitbetaald? Als ik het goed heb is dat de bewoner van de woning waar de zonnepanelen zich bevinden en in een huurhuis dus de huurder??
Als toch de eigenaar die opstrijkt lijkt het me logisch dat hij die in mindering brengt van de afrekening.

sloeberken

#5 , 28 nov 2013 14:22

In feite had er een bijlage van de plaatsbeschrijving moeten gemaakt worden. Het is ook zo dat de verhuurder geen investeringen doet als hij er zelf geen intrest uithaald.
Misschien heb je hier iets aan.
http://habitos.be.msn.com/vragenrubriek ... ag_ID=2187" onclick="window.open(this.href);return false;
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

VleNik
Topic Starter

#6 , 28 nov 2013 18:34

Wie krijgt de GSC uitbetaald? Als ik het goed heb is dat de bewoner van de woning waar de zonnepanelen zich bevinden en in een huurhuis dus de huurder??
Als toch de eigenaar die opstrijkt lijkt het me logisch dat hij die in mindering brengt van de afrekening.
Huurders betalen alsof er géén zonnepanelen waren. Dus voor de huurbaas is dat gewoon een extra inkomen.

Huurbaas betaalt
Dagstroom: 0 kWh
Nachtstroom: 519 kWh
Na een hele berekening van Luminus komt het neer op 139,04 € (zonder BTW)

Huurders betalen
Dagstroom: 7952 kWh (berekend op opgewekt energie door panelen)
Nachtstroom: 519 kWh
Na een hele berekening van huurbaas o.b.v tarieven van Luminus komt het neer op 1922,61 € (zonder BTW)

Dus winst voor huurbaas: 1783,57 €
In feite had er een bijlage van de plaatsbeschrijving moeten gemaakt worden. Het is ook zo dat de verhuurder geen investeringen doet als hij er zelf geen intrest uithaald.
Misschien heb je hier iets aan.
http://habitos.be.msn.com/vragenrubriek ... ag_ID=2187" onclick="window.open(this.href);return false;
Er is in contract of plaatsbeschrijving (als dit wel is opgemaakt???) geen sprake van zonnepanelen.
En die website heb ik ook teruggevonden, maar wist niet zeker in hoeverre ik dàt kan geloven.

Mij maakt het niet als ik dit moet betalen of niet. Als de huurbaas in zijn recht is, is het zo, dan betaal ik gerust. Zoals sloeberken zegt, hij investeert dus hij wilt er aan verdienen.
Het gaat erom als dit wel zo mag?

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#7 , 28 nov 2013 19:29

De panelen zijn toch niet van de huurders maar van de eigenaar?
Het zijn de huurders die stroom verbruiken toch.
Dus waarom zouden die dan niet hun werkelijk verbruikte stroom - in dag en nacht circuit betalen?

Dat de eigenaar panelen heeft staan is volgens mij toch niet hun zaak.
8000 KWH ...dat is een serieuze installatie.

VleNik
Topic Starter

#8 , 28 nov 2013 19:45

De panelen zijn toch niet van de huurders maar van de eigenaar?
Het zijn de huurders die stroom verbruiken toch.
Dus waarom zouden die dan niet hun werkelijk verbruikte stroom - in dag en nacht circuit betalen?

Dat de eigenaar panelen heeft staan is volgens mij toch niet hun zaak.
8000 KWH ...dat is een serieuze installatie.
Franciscus, daar geef ik u geen ongelijk in.
Ik vind gewoon nergens een wet waar dat dit in staat als dit wel mag of niet.

En het klopt dat de installatie 8000 kWh heeft opgewekt, waardoor ons dagstroom (op jaarbasis) op 0 is uitgekomen.

sloeberken

#9 , 28 nov 2013 19:50

Denk als dit om een woning zou gegaan zijn dit iets anders zou geweest zijn, maar een apartement daar kan dit uitgevoerd worden zonder dat de huurders er last van hebben.
Wat ik wel veel vind is 0,22€ kwh en dan is er nog een feit dat je geen eigen keuze hebt van leverancier. Hier zou zeker het min tarief moeten gebruikt worden en is verhuurder geen zelfstandige mag hij geen btw aanrekenen, er zijn toch zaken voor discutie vatbaar. geen keuze van leverancier zoals de wet voorschrijft, prijs, juiste verbruik en mag verhuurder doorverkopen en word deze winst aangegeven.
Wat ik ook vind en de rekening ga maken enorm hoog want het komt voor de nutsvoorziening gas en elektriek op 217€ per maand maar dit kan alleen de huurders uitmaken hoe ze ermee omgaan.
Laatst gewijzigd door sloeberken op 28 nov 2013 19:55, 1 keer totaal gewijzigd.

Franciscus

#10 , 28 nov 2013 19:54

Investering en voordelen zijn voor diegene die de panelen heeft geplaatst ...
Investering mag u rekenen op ongeveer € 25000.
Indien de eigenaar hiervoor een lening heeft genomen moet hij deze kunnen terugbetalen .. met het belastingvoordeel en de netwerkvergoeding (waarvoor nog per 1000Kwh €50 te betalen) en de laatste jaren €100 aan vergoeding.... hoelang zou de eigenaar dan doen om dit terug te verdienen.
Het is de verbruiker die dient te betalen..

sloeberken

#11 , 28 nov 2013 20:04

Dat de eigenaar een grote investering doet is zijn eigen keuze, is gebeurd na het afsluiten van het huurcontract zonder enige inspraak of verwittiging door verhuurder. Mag deze wel elektriek verkopen want is dat wat hij doet zou er nog sterk aan twijfelen, denk dat die verhuurder niet goed nagedacht heeft.
Huurder heeft geen inspraak gekregen en is ook zijn keuze van leverancier kwijt.
Ik denk dat TS een zaak heeft om het huurcontract op deze basis zonder verbrekings vergoeding te laten verbreken door de vrederechter.
Laatst gewijzigd door sloeberken op 28 nov 2013 20:14, 1 keer totaal gewijzigd.

Franciscus

#12 , 28 nov 2013 20:09

Dan heeft de huurder een aparte meter voor elektriciteit? Of heeft hij er geen ....dan had hij daarvoor ook geen keuze.

sloeberken

#13 , 28 nov 2013 20:16

Dan heeft de huurder een aparte meter voor elektriciteit? Of heeft hij er geen ....dan had hij daarvoor ook geen keuze.
Volledig akkoord maar dan staat het in het huurcontract.

Franciscus

#14 , 28 nov 2013 20:19

Vraag blijft als de huurder daarvoor GEEN eigen meter had had hij ook niet de keuze. En levert de eigenaar de elektriciteit op zijn voorwaarde van de leveranciers.

Als hij een eigen meter heeft dan is het ook zijn elektriciteit. En heeft de eigenaar daar niets in te zien.

mava105

#15 , 28 nov 2013 20:25

.
Huurder heeft geen inspraak gekregen en is ook zijn keuze van leverancier kwijt.
.
Het gaat hier over een appartement en de verhuurder mag toch wel zijn eigen leverancier kiezen voor de gemene delen van het gebouw. Daar heeft de huurder toch geen inspraak in. Hij mag wel beslissen wie de stroom voor ZIJN appartement levert. Tenzij er GEEN individuele meters zijn, maar hoe wordt het stroomverbruik per appartement dan gerekend.
Eigenaar mag toch zoonpanelen op zijn dak laten leggen. Daar hebben de huurders ook geen inspraak in, en de opbrengst gaat voor de volle 100 % naar hem. Huurders hebben toch niet mee geïnvesteerd is deze installatie, of wel?

Terug naar “Huren”