Moet ik nog huishuur betalen

jvc9
Topic Starter

Moet ik nog huishuur betalen

#1 , 14 nov 2013 15:04

Het gaat hem over het volgende. Gisteren is een deel van het gebouw waar ik een appartement huur ingestort (zie vtm en vrt nieuws) en er mag dus niemand meer binnen. Ik heb mijn vooropzeg sinds 1 november gedaan en zit dus in mijn vooropzeg. Nu kan ik daar dus sinds gisteren niet meer wonen en verblijf ik momenteel bij vrienden tot ik naar mijn nieuw adres kan. Nu kreeg ik vandaag die huisbaas aan de telefoon dat ze het gingen heropbouwen maar dat niemand het pand mag betreden en dat ik waarschijnlijk huishuur zal moeten betalen maar dan op een speciale rekening van de verzekering.
Zoals het nu zit zou ik dus kosten moeten maken om ergens anders te verblijven want ik mag niet in mijn appartement en ik zou voordat appartement ook nog een huishuur moeten betalen volgens hen. Plus mijn meubels staan er nog en niemand weet hoe het daarboven is ook al staat dat gedeelte nog vrij intact.
Als ik dan zei van ik zal dat ook eens onderhoren dat zeiden ze da hoeft niet want hier lopen mensen genoeg van de verzekering.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 14 nov 2013 15:51

Art. 1720. De verhuurder is verplicht het goed in alle opzichten in goede staat van onderhoud te leveren.
Hij moet daaraan gedurende de huurtijd alle herstellingen doen, die nodig mochten worden, behalve de herstellingen ten laste van de huurder.

Art. 1722. Indien het verhuurde goed gedurende de huurtijd door toeval geheel is teniet gegaan, is de huur van rechtswege ontbonden; indien het goed slechts ten dele is teniet gegaan, kan de huurder, naar gelang van de omstandigheden, ofwel vermindering van de prijs, ofwel zelfs ontbinding van de huur vorderen. In geen van beide gevallen is schadeloosstelling verschuldigd.

Art. 1724. Indien het verhuurde goed gedurende de huurtijd dringende herstellingen nodig heeft, die niet tot na het eindigen van de huur kunnen worden uitgesteld, moet de huurder die gedogen, welke ongemakken hem daardoor ook mochten worden veroorzaakt, en al zou hij gedurende de herstellingen het genot van een gedeelte van het verhuurde goed moeten derven.
Indien echter die herstellingen langer dan veertig dagen duren, wordt de huurprijs verminderd naar evenredigheid van de tijd en van het gedeelte van het verhuurde goed waarvan hij het genot heeft moeten derven.
Indien de herstellingen van dien aard zijn dat hetgeen noodzakelijk is voor de huisvesting van de huurder en van zijn gezin, daardoor onbewoonbaar wordt, kan hij de huur doen ontbinden.
Op basis van art 1724 BW derde lid kan u de ontbinding van de huur vorderen bij het lokale vredegerecht. (Geen toegang tot het gebouw omwille van veiligheidsredenen naar aanleiding van een instorting valt hieronder)

jvc9
Topic Starter

#3 , 22 nov 2013 12:48

Ik heb naar stadhuis gebeld en achter die brief gevraagd maar moest nog getekend worden door burgemeester. Zou volgende week in mijn bus vallen zeiden ze. Die mijnheer zei dat het huurcontract automatisch verlopen is daardoor. Maar dat stond allemaal in brief zei hij. Moet ik dan nog altijd naar vredegerecht gaan of brief afwachten? Wat met mijn huurwaarborg? Plus een van de eigenaars was daar weer vergeet volgende maand niet je huishuur te betalen he. Is die ook niet strafbaar voor het verhuren van een niet veilig gebouw door gedeeltelijke instorting?

Reclame

sloeberken

#4 , 22 nov 2013 14:27

Als de burgemeester tekend dat de woning niet meer bewoonbaar is vervalt het huurcontract en moet je geen huur betalen, de rest zal een zaak worden voor het vredegerecht als je schadevergoeding vraagt. Best eens naar de dienst huisvesting op u gemeente gaan voor inlichtingen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Vandebos

#5 , 22 nov 2013 21:04

Indien je maandag geen brief hebt ontvangen contact opnemen met gemeente of nog beter, er zelf heenstappen en om een onderhoud verzoeken.

Vanaf het ogenblik dat je het schrijven hebt de verhuurder onmiddellijk aangetekend en per gewone post een kopie van het schrijven bezorgen waarbij je wijst op het van rechtswege verbreken van de huurovereenkomst. In het schrijven vermelden dat u bij verdere pogingen om het onwettig bekomen van huurgelden verplicht zal zijn klacht neer te leggen wegens afpersing bij de politie, naast het gerechtelijke dossier een geding op te starten bij het lokale vredegerecht en de gemeente zal verzoeken hem uit te nodigen voor een verklarend gesprek.

Zal wel gedaan zijn met die zever. Instorten van een gebouw gebeurt niet zomaar, daar gaan jaren van verwaarlozing aan vooraf en dan zijn alle mede-eigenaars even schuldig.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#6 , 22 nov 2013 21:31

Kleine gemeente ?
OCMW- sociale dienst van gemeente ....
Bij een ontruiming van een gebouw wegens onbewoonbaar ll in Antwerpen werden alle inwoners op kosten van de eigenaar ondergebracht in een hotel.

jvc9
Topic Starter

#7 , 23 nov 2013 11:39

Of het hun fout is denk ik niet. De inzakking en stuk dat neer gevallen is komt door een verzakking in de fundering. Die zou weggespoeld zijn door een fout van de watermaatschappij die op het kruispunt werken aan het uitvoeren waren om de koppelingen voor de brandweer te verleggen zodat men later kon starten met het aanleggen van een tramlijn. Ik heb een dak boven mijn hoofd daar gaat het mij niet om
Dat is hun zaak met de firma daar trek ik mij niks van aan. Ik kan daar niet meer wonen en heb dak boven mijn hoofd mij ging het enkel erom dat ik recht in mijn schoenen sta door niks te betalen. Die brief is klaar en is naar kabinet burgemeester voor zijn handtekening. Heb dienst al 2x gebeld dus dat zal in orde zijn.
Hoelang mag het als ik die brief heb en daardoor huurcontract dus gedaan is sinds onbewoonbaarheid duren voor ik mijn huurwaarborg terugkrijg van hen? Of word dit ook een zaakje voor een vredegerecht net als de halve maand huur dat ik nog te goed heb. Want sinds 13 november is het gebeurd en mag niemand meer binnen.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#8 , 23 nov 2013 16:44

Staat vandaag weer in de krant ...enkele huizen wegens instortingsgevaar onbewoonbaar verklaard dor stadsingenieur B. V. Bij de stadingenieur is op dat ogenblik een commissaris van politie ( en vermoedelijk ook een officier van de brandweer) Een en drie beslissen over de stabiliteit en te nemen maatregelen - twee beslist over de opvang en perimeter van het af te sluiten gedeelte. Indien er gewonden zijn kan eventueel nog de medische component ingeschakeld worden. Bij grotere feiten is het de officier van de brandweer die de algemene leiding heeft.
Diegene die geen opvang hadden bij familie direct in een hotel ondergebracht.
Hoe moeilijk kan dat zijn.
Bij zulke feiten worden onmiddellijk maatregelen getroffen op basis van de bevoegdheden burgemeester. (openbare veiligheid en aanverwante bevoegdheden).
Op dat ogenblik kan er door een officier van bestuurlijke politie een vordering gebeuren.
Dat kan gaan van plaats in een hospitaal - of in een hotel of wat dan ook als dat nodig mocht zijn, opvorderen bussen, zorgen voor eten en onderdak.
Dit is geldig of het nu over één huis gaat of over verschillenden of een appartementsgebouw.

PS Niet vergeten uw eigen verzekeringen in kennis te stellen

Terug naar “Huren”