Controle meterstanden bij afwezigheid huurder

coutinho
Topic Starter

Controle meterstanden bij afwezigheid huurder

#1 , 20 nov 2013 20:20

Ik heb een vraagje waarop ik zelf niet meteen het juridisch antwoord op weet.

Wij hebben als huurders binnenkort een controle van verwarming en water (in de algemene kosten inbegrepen welke dus een voorschot zijn). Maar het moet weer lukken dat we net die ochtend al op de vlieger zitten voor een citytrip van vier dagen. Ze bieden wel de mogelijkheid aan om de sleutel bij de conciërge achter te laten, maar dat zien wij echt niet zitten, dat de conciërge en de mensen van die firma zomaar in ons appartement kunnen rondlopen. En misschien zelfs ook de vastgoedmakelaar die voor de verhuurder optreedt die in het buitenland woont. Maar als ze die ene dag en uur niet langs kunnen komen moeten we sowieso 40 euro betalen volgens de brief met melding van de controle.

Kan dit zomaar? Slechts 1 controle zonder mogelijkheid een 2de datum af te spreken en als enigste alternatief een stel vreemden in uw woning binnenlaten zonder dat je ze kan int oog houden? Hier worden wij echt niet vrolijk van, eerlijk gezegd.

Kunnen wij dus toch eisen dat ze op een 2de datum langskomen zonder ons kosten op te leggen? Dank voor het antwoord.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 20 nov 2013 20:39

Dat kan je niet. Dus ofwel thuisblijven, ofwel uw sleutel ergens afgeven (vrienden-familie, ofwel die 40 € betalen voor een 2de bezoek.
Die firma heeft ook zijn verplaatsingskosten, en tenzij zij hun algemene kosten voor IEDEREEN verhogen, zal jij moeten thuisblijven of bijbetalen.

coutinho
Topic Starter

#3 , 21 nov 2013 16:15

dank voor je reactie, we zullen dan zien of we iemand vinden die aanwezig kan zijn of we betalen dan maar die 40 euro, dik vervelend wel

Reclame

sloeberken

#4 , 21 nov 2013 16:49

Met die bewijzen van die citytrip denk ik toch dat u een sterk wapen hebt, De citytrip die waarschijnlijk reeds geboekt was voor je de uitnodiging kreeg van het bezoek voor de meterstanden ben ik er niet van overtuigt dat ze u geen 2de datum kunnen geven zonder extra kosten aan te rekenen. Wie zou nu wild vreemde in zijn prive woning laten zonder U aanwezigheid. Overal krijg je uitstel als je kunt bewijzen dat de tikets waren besteld voor de datum was vastgelegd van het bezoek zelf bij het gerecht.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

roharro
Juridisch actief: Ja

#5 , 21 nov 2013 17:30

Naar wat ik begrijp gaat het hier om private meters in een appartementsgebouw die door de firma welke die meters verhuurt periodiek worden opgenomen.
Ze nemen die meterstanden op hetzelfde ogenblik op om een verdeling van het totale verbruik van het gebouw te kunnen opstellen. In die kontrakten staan de kosten van een bijkomende opname vermeld. Het is een geldig kontrakt, dus uitvoerbaar.
Laatst gewijzigd door roharro op 21 nov 2013 23:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Vandebos

#6 , 21 nov 2013 22:58

Extra langskomen voor een meting is doorgaans rond de € 50. Die contracten zijn doorgaans sluitend omdat er altijd wel iemand die niet aanwezig kan zijn.

De meer moderne maatschappijen werken tegenwoordig met electronische meters die vanop afstand uitleesbaar zijn.

Terug naar “Huren”